janne67 skrev:
Jag har samma bekymmer men jag har inte hunnit testa den nya mjukvaran ännu. Men ska test under helgen men jag har nog lite mer lutning.
Den gör ingen skillnad, däremot ökar benägenheten att fastna eller smita över gränskabeln i trånga passager såsom hörn, p.g.a. att den backar betydligt längre och vänder i princip 180 grader.

Jag har hamnat i lite av en rävsax, från första början hade jag i princip inga problem med att den fastnade, provade 0806-uppdateringen vilken fungerar dåligt på min tomt med flera trånga passager, installerade sedan vad som skulle vara den ursprungliga programvaran men klipparen går bl.a. mycket längre ut mot kabeln än tidigare och har en betydligt större benägenhet att fastna eller ramla/backa över gränskabeln - väldigt irriterande. Så högsta prioritet nu är att få fram en ny uppdatering där alla problem vid körning vid gränskabel och lutning är lösta.

Och som någon påpekade - om den har oturen att stöta på en ö när den ska åka hem, om det så är för att ladda eller p.g.a. regn, så fastnar den helt enkelt där.

Jag upplever exakt som du beskriver Dave R med nya mjukvaran. Allt du beskriver har även hänt mig efter ett par dagars testande. Jag hoppas någon kan förmedla detta till Tianchen för nu är den i stort sett oanvändbar på min tomt åtminstone eftersom jag inte kan lämna den oövervakad.

En uppdatering och återställande kommer, ska bli tydligare på S510Tianchen med dessa uppdateringar så att ni ser vilken effekt väntas av varje uppdatering. Tianchen är inte heller nöjda med detta - utveckling pågår

Nytt kort behövs, jag får det i veckan..lugnt!

Dave R skrev:
Den gör ingen skillnad, däremot ökar benägenheten att fastna eller smita över gränskabeln i trånga passager såsom hörn, p.g.a. att den backar betydligt längre och vänder i princip 180 grader.

Jag har hamnat i lite av en rävsax, från första början hade jag i princip inga problem med att den fastnade, provade 0806-uppdateringen vilken fungerar dåligt på min tomt med flera trånga passager, installerade sedan vad som skulle vara den ursprungliga programvaran men klipparen går bl.a. mycket längre ut mot kabeln än tidigare och har en betydligt större benägenhet att fastna eller ramla/backa över gränskabeln - väldigt irriterande. Så högsta prioritet nu är att få fram en ny uppdatering där alla problem vid körning vid gränskabel och lutning är lösta.

Och som någon påpekade - om den har oturen att stöta på en ö när den ska åka hem, om det så är för att ladda eller p.g.a. regn, så fastnar den helt enkelt där.
Tråkigt!! hos mig funkar 0620 uppdateringen bättre än original. Jag har ju som sagt inga backar så jag tycker det är bättre att den går lite längre över tråden. Men fixar de en firmware där det går att ställa in hur mycket den skall gå över tråden vore det toppen.

Låter som man ska vänta med uppdatering. Jag har 3 st Areor med lite olika problem. Area 1 har flera trånga grändrr den ska in och ut ur samt två lite större ytor varav den ena lutar ganska mycket ner mot sjön. Här är största problemet smining i backen ner mot sjön. Jag vill att den går saktare och backar lite längre i utförsbackar.
Area 2 har inget annat problem än att hela Arean ligger i en backe så den smiter längst ner. Samma lösning som area 1 önskas + att den går rakare på snedden som flera andra önskar.
Area 3 är platt och mest normal gräsmatta dock har jag två smala områden som den gärna kör i i och har svårt att komma ur. Där skulle jag önska att den vred lite mindre när den träffar kabeln. Tror att den lättare skulle hutta ut då.
Så summering:
- gå rakt trots lutning
- gå saktare i utförsbacke och backa längre när den möter tråd i utförsbacke
- vrid mindre i trånga passager. T.ex om det är mindre än 5 sek sedan förra tråd träffen vrid bara 30 grader.

• Gilla
jermal
  • Laddar…
Den enda programvara jag inte provat är 0730, någon som lite snabbt kan redogöra för skillnaderna?

power650 skrev:
Tråkigt!! hos mig funkar 0620 uppdateringen bättre än original. Jag har ju som sagt inga backar så jag tycker det är bättre att den går lite längre över tråden. Men fixar de en firmware där det går att ställa in hur mycket den skall gå över tråden vore det toppen.
Det ska vad jag förstår redan vara möjligt att ställa på laddstationen, strömstyrkan i gränskabeln.

Slutligen är jag övertygad om att bara man löser så den går rakt i lutningar så kommer de andra problemen att om inte försvinna så iaf bli betydligt mindre påtagliga. Problemet nu är att den alltid hamnar på i princip samma ställen och på ett sätt den aldrig hade gjort om den gått rakt, andra problem förstärks som det är nu.

Jag har en ganska lång passage där gränskabeln ligger på tvären i en lutning, någon som upplevt att klipparen "tappar signalen" när den följer gränskabeln (kantklipper eller är på väg hem)? Jag trodde först att klipparen försökte följa kabeln men "halkade" av den p.g.a. lutningen, och det kan säkert fortfarande hända, men har upptäckt att det oftast verkar bero på att klipparen helt enkelt slutar följa eller "känna" kabeln, som om signalen upphör tillfälligt, den försöker alltså inte ens följa kabeln och i en lutning innebär det att den omgående tappar kursen och svänger ner. Det händer alltid på ungefär samma ställe.
Någon som känner igen det? För mig att Veikko nämnt något om detta tidigare.

Dave R: Det är inte så att kabeln ligger för djupt eller att det är nån för skarp sväng där den alltid tappar kontakten?

henrickba: Nej. Kabeln ligger rakt och är inte nedgrävd. Det är att signalen på något sätt upphör eller inte känns av tillfälligt.

Som sagt:
Supoman skrev:
Det pågår en omprogramering av fabrikens ingenjörer för att förbättra lutningsgången. Ibland är inte Volten (3V) och strömmen i linan (330mA) som orsakar att klipparen går över linan och spökar till det.
Jag har ju tur ändå, det lutar in mot gräsmattan, om det lutade utåt skulle den rymma...

Redigerat:
Intressant att ta del av allas erfarenheter, min har tuggat på fint sen runt midsommar. I stort sett alla problem har varit relaterade till att slingan inte varit optimalt dragen. Utom att den följde den stora ön runt ibland på vägen hem. (Öppnade upp ön) Dock önskar man att den kunde ta en låg träsarg runt flaggstångsrabatten i 20gr vinkel utan att fastna tex.
Nu till mitt tips. Hittade en liten skruv med två brickor i spåret när jag krattade de förbannade äpplena ( som den oxå kört fast i en gång). Denna skuv visade sig sitta som en av tre bakom hjulet. Kollade andra hjulet dagen efter och där saknades två skruvar. Fick kapa och loctitade dit dem.
Så plocka av hjulen och dra åt skruvarna. Annars impad av hur pass branta släntar den tar.

Har återställt till originalmjukvaran nu igen och jag tror den går hyfsat bra nu. Den smiter i alla fall inte som den gör med nyare mjukvara. De problem som uppstått nu är pga att slingan behöver justeras på vissa ställen och sen är det fortfarande problem med att den inte går så rakt som man vill i lutningar, men vi får väl se om de löser det eller om det kanske går bra ändå.
Ett tips angående öar. Det är tydligen så att om klipparen träffar på en ö när den bestämt sig för att gå hem så börjar den följa den (den vet ju inte att det är en ö). Den går ca 3 varv innan den släpper ön och letar upp en ny slinga att följa hem. Nackdelen är bara att man måste se till att även öarna har så pass stor marginal (ca 40 cm och inte mer än 90gr sväng) för att den inte ska fastna på en när detta händer.

Hej, kan någon hjälpa mig och berätta vart svart resp. röd på laddkabeln skall sitta på laddkontakterna?

(Den från huvudkortet till laddkontakterna).

Jag kopplade röd till utgående o svart till inkommande, och klipparen startade.
Har dock inte provat vad som händer om man gör tvärtom...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.