Har grävt ner drygt hälften av 400 m. Väntar med resten tills jag vet om detta kommer funka. Har för mycket problem med sminingar i sluttningarna. Vill få ny programvara och kanske nya hjul innan jag bestämmer mig.

Den ligger fortfarande ovanpå eftersom jag behöver justera efterhand. Jag har bara klippt med vanliga klipparen en gång sen jag la ut tråden och det var i början innan jag fått färdigt hela slingan. Jag körde bara rätt över och klarade mig ifrån att klippa av den. Däremot har roboten dragit upp linan när den vänt och snurrat så den körde av den själv en gång.

F
Jag har klippt av tråden 2 ggr med kniven (kör på lägsta klipphöjd) och framhjulen har fastnat många gånger. Den skall ner så långt att jag kan vertikalskära utan att kapa tråden är det tänkt. Tänkte även fräsa till en adapter i aluminium så jag får ner klipphöjden minst 5-7mm till, löjligt hög klipphöjd original.

Jag har lite problem med min klippare.
Den startar inte upp... Det står "välkommen till S510" och så har "stapeln" kommit till sista rutan men sen händer inget mer. (startat om flera gånger även lossat strömsladdarna under displayen)

Jag har även gjort en Ö av begränsingskablen (runt frugans blommor ca 5X2 meter) när den sen skall gå hem så träffade den denna ö och gick runt runt runt.. Jag har nu öppnat upp detta så den inte gör så mer, men lite störande.
Kantklippningen hade jag tänkt lösa igenom att ha släpp-punkten för areorna i slutet av kabeln / området då går den nästan ett helt varv innan den släpper kabeln
/törnis

Har fått min klippare och har testkört från och till ca en vecka. Jag är något förviread gällande schema och areor men vi får se hur det går.

Nu till mitt problem som jag tänkte se om nån har förklaring till. Jag tror inte jag såg detta i början.
Baksidan där klipparen är nu är en svagt (mkt svag) lutande enkel yta utan ngra direkta hinder ca 300-400kvm.

Jag märker att den hela tiden håller sig till nedre, lägre delen av mattan. När den ska gå parallellt med långsidan svänger den hela tiden lätt ner mot den lägre delen av mattan. Så den hittar nästan aldrig upp till övre delen av gräsmattan. Kan det ha hänt nåt med styrningen eller nån sensor? Den svänger ju inte åt samma håll utan alltid "neråt" *oavsett vilket håll den går åt.Eller ändrar den beteende efter ett tag igen och hittar upp igen?

Jag har inte stält in några areor än.

Någon som upplevt något liknamde?

Jag har sett samma beteende men det är på gång en uppdatering som göt att den håller linjen bättre som du kan läsa lite om tidigare i tråden

Ok. Är det den uppdateringen som en del i denna tråd har provat? Och är det pga lutningen som den inte går rakt...för den ska väl gå rakt och inte i långa bågar i det här läget tills den hittar gräs att klippa då den ska börja gå i cirklar?

La på nya uppdateringen och det såg mycket bättre ut till en början. Efter ca 30 min verkar den dock bete sig som förut och håller till i nedre delen av gräsmattan.

Redigerat:
Vad är det för uppdatering? Hur får man tag i dom? Vad ser bättre ut?

Det är en uppdatering av programvaran som skall göra att den går rakare på lutande tomter.
http://www.turunen.se/imover.html
Där kan man hitta programmet.

Jag har inte provat det själv.

Jag har provat och det såg som sagt bra ut till en början, men efter ett tag betedde den sig likadant igen. Den gick i långa bågar alltid svängandes ner mot den lägre delen av tomten istället för att gå rakt vilket resulterar i att den aldrig kommer till de övre partierna. Och då lutar inte min tomt mycket där max 10 grader.

Jag har samma bekymmer men jag har inte hunnit testa den nya mjukvaran ännu. Men ska test under helgen men jag har nog lite mer lutning.

Har mailat lite med Tianchen och de håller fortfarande på att jobba på detta problem. Tydligen är det problem med att kompassen inte hinner justera sig efter att klipparen träffat slingan, så därför går den inte rakt som den ska och håller sig istället till de lägre delarna av gräsmattan. Vi får hoppas de löser detta snart.

Egentligen borde det gå att få detta rätt så bra (inte helt rakt) genom att känna lutningen (vinkel och riktning) och via en tabell få fram en ratio för hastigheten mellan vänster och höger drivhjul. Inte perfekt men ett klart steg framåt.

Redigerat:
Har haft problem med smitning mellan areor. Tror att jag löst det nu. I manualen står det att det ska vara min 50 cm, men då har min kommit in med nosen emellan och vrider från sida till sida tills den kommit igenom. Nu har jag minskat ner till ca 25 cm i en båge vid ingången till korridoren. Då kommer inte nosen in och samtidigt klarar den precis att hålla sig på rätt kabel när den går ut och hem. Det var pilligt att få det rätt. Ofta bytte den kabel när den var på väg hem.

• Gilla
tlsv och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.