janne67 skrev:
Hej!

Jag har varit och hämtat min klippare nu hos Veiko en mycket trevlig och hjälpsam man. Jag måste nog få lite hjälp med hur laddstation och tråd ska dras. Se bilden, inte skalenlig. Jag hade tänkt placera laddstationen på gaveln av friggeboden enligt bild men den måste nog vridas om det ens går då? Och köpa ett tak från Jula och skruva på väggen [länk]. Går det att ha laddstationen på gaveln på friggeboden och hur blir det med begränsningskabeln då?

[bild]
Hej, iden med taket är ju god men den faller nog med att laddaren måste installeras längs med tråden. Som på bilden.
tianchen.png

Så man kan inte leda in den då som jag tänkte?

Om det är någon som har några tips på hur man ska få till detta med laddstationen någonstans runt friggeboden så är jag mycket tacksam!

Redigerat:
janne67 skrev:
Om det är någon som har några tips på hur man ska få till detta med laddstationen någonstans runt friggeboden så är jag mycket tacksam!
Tror att du kanske måste sätta laddstationen på baksidan o klippa några meter manuellt eller inte ha den mot friggeboden.

• Gilla
Supoman
  • Laddar…
power650 skrev:
Den "mod" som är på bilderna funkar bra, skall nog höja gummina i fram någon mm.
Sen när jag får tid kommer jag klä insidan med någon "filt" för jag tycker den låter mer om man lyssnar uppifrån som ex jag sitter på min altan.
Hade en gummilist fram och det gjorde också gött när den krockade, men den gick sönder rätt snabbt så jag letar efter en tåligare sort typ robomow har.
Testade med tejp bak som du gjort men satte en delad rörisolering fram. Funkar bra, mycket tystare men låter lite ännu från framdelen. Ska testa med lite grövre rörisolering. Men ljudet från bakdelen nästan helt borta!

• Gilla
Supoman och 1 till
  • Laddar…
Är det någon mer som har problem med att gräs mm fastnar runt framhjulen så de rullar trögt?

• Gilla
Supoman
  • Laddar…
power650 skrev:
Är det någon mer som har problem med att gräs mm fastnar runt framhjulen så de rullar trögt?
Det har fastnat lite men inte så att det vart nåt problem! Har rensat lite nån gång.

• Gilla
Supoman
  • Laddar…
I morgon tar min klippare bussgods ifrån Skövde till Borlänge! Kul! :)

Beställde 1/6. Har inte gått nån nöd på mig.

• Gilla
Supoman
  • Laddar…
När jag ska lägga begränsningskabel till gräsplätten bredvid uppfarten (längst ner till vänster på bilden) och ska lägga den under stenplattorna på sidan av garaget lägger jag båda kablarna ihop eller ska det vara ett mellanrum?
Untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

janne67 skrev:
Lägg ladstationen längs med tråden i medsols riktning (Klipparen kommer in i laddning medsols). Tänk på att när klipparen har laddat färdigt , den backar ca ½ m och vänder på tråden 180 grader följer tråden där du har satt area punkten och går ut till höger mot gräsmattan....

QUOTE=janne67;1781171]När jag ska lägga begränsningskabel till gräsplätten bredvid uppfarten (längst ner till vänster på bilden) och ska lägga den under stenplattorna på sidan av garaget lägger jag båda kablarna ihop eller ska det vara ett mellanrum?

Lägger du kablarna ihop tar dom ut varandra så då får nog klipparen problem att följa den till och från klippområdet.
Visa bilaga 88652[/QUOTE]

janne67 skrev:

s.png
Skapa konto

Du kan legge som den grønne streken. Så må du nok eksperimentere litt med hvor lang avstand du trenger mellom kablene ved nedre venstre hjørne av friggeboden.

Nu har jag dragit linorna enligt nya bilden och har några problem, då jag är ny på detta hoppas jag ni har överseende om jag är "tölig". Jag har dock stött på några problem.
1. Ibland börjar den följa begränsningstråden motsols och då rymmer den i nedre högra hörnet på gräsmattan? Ska inte klipparen gå medsols på tråden?

2. Den vill inte gå in i passagen bakom friggeboden om den inte följer tråden?

3. Området bredvid garageuppfarten verkar vara för smalt där följer den bara tråden runt?
Någon som har några idéer om mina bekymmer?

Untitled_2.jpg
Skapa konto

• Untitled_2.png
    Skapa konto
Redigerat:
power650 skrev:
Sedan med mitt problem med att den aldrig slutade att gå när den gjort sina timmar är enkelt handhavandefel.
Om man stannar den under klippning och sedan startar den på displayen så startar man ju den i auto och då skall den ju klippa dygnet runt, så har man stoppat den manuellt så får man sätta den i laddstation och vänta på att den startar själv, tror den gör det när batteriet är fulladdat igen.
Min verkar bete sig som följande: om jag har schemaläggning och 'line off' så startar den vid rätt tidpunkt men kör sedan nonstop, den bryr sig alltså inte om inställd tidsgräns. Jag har inte stannat klipparen manuellt de ggr jag observerat detta. Kör jag med 'line on' så verkar det funka, den startar vid rätt tid och kör så länge som jag har ställt in.

Skumt, men inget som innebär något problem för mig så länge jag vet hur det funkar. Varför det är som det är är en annan fråga, liksom frågan om det är likadant för andra användare eller om det skiljer sig lite - verkar nästan så.

wiad skrev:
Min verkar bete sig som följande: om jag har schemaläggning och 'line off' så startar den vid rätt tidpunkt men kör sedan nonstop, den bryr sig alltså inte om inställd tidsgräns. Jag har inte stannat klipparen manuellt de ggr jag observerat detta. Kör jag med 'line on' så verkar det funka, den startar vid rätt tid och kör så länge som jag har ställt in.

Skumt, men inget som innebär något problem för mig så länge jag vet hur det funkar. Varför det är som det är är en annan fråga, liksom frågan om det är likadant för andra användare eller om det skiljer sig lite - verkar nästan så.
Verkar som det kan vara nåt med mjukvaran! Min kör jag enligt manualen o det funkar,det som jag upptäckte igår var att jag hade satt area 3 för nära laddstationen. Det verkar som det kan skilja nån meter när den släpper linan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.