Maver1ck skrev:
fråga: är tråden lagd exakt 40cm från marksten, hur mycket lämnar den då oklippt i kanten?
Skrev otydligt, den ligger 40cm från husväggen.

power650 skrev:
Hur mycket den lämnar återstår att se, bara kört en dag.

power650 skrev:
Vilken höjd känner dina ultraljudsensorerna av? Mina känner av hinder på ca 25-30cm höjd.
Hindrar ultraljudsensorerna krockar, eller lindras krockarna? (Jag föredrar det senare, men ymmv... )

power650 skrev:
Ok, den går ju precis i kant med stenarna, så om du inte hade stenar så skulle den lämna detta oklippt. Det betyder ju att man kan lägga kanske göra avståndet till c:a 35cm istället.

Maver1ck skrev:
Ok, den går ju precis i kant med stenarna, så om du inte hade stenar så skulle den lämna detta oklippt. Det betyder ju att man kan lägga kanske göra avståndet till c:a 35cm istället.
Går och går, jag fick problem när den skall hem igen till laddstationen skrev om det i ett tidigare inlägg #309.

Redigerat:
Någon som provat hur regnsensorn fungerar med schematid? Går den ut senare på dagen om den gått in för regn eller startar den inte förrän nästa dag?

power650 skrev:
Någon som provat hur regnsensorn fungerar med schematid? Går den ut senare på dagen om den gått in för regn eller startar den inte förrän nästa dag?
hm, vet inte hur den beter sig i det fallet faktiskt. Jag kör min på kväll/natt, så det är lite svårt att veta vad den gör. Jag skulle tro att den går ut senare..

Dock - om man trycker på nödstoppet i samband med schemadrift verkar det som att den tappar minnet om hur mycket den kört och skippar resten av schemakörning den dagen. Tror jag.

eleson skrev:
Hindrar ultraljudsensorerna krockar, eller lindras krockarna? (Jag föredrar det senare, men ymmv... )
De hindrar krockarna, dvs klipparen stannar innan hindret.

wiad skrev:
De hindrar krockarna, dvs klipparen stannar innan hindret.
synd ... :(

Har eran s510 rymmt än?
Min har varit på rymmen några gånger :o, men det är nog mitt eget fel.
Har ett hörn med odlingslådor som bildar en ö. Känns som den vill rymma om avståndet mellan trådarna är 70-120cm. Den backar ibland 2 gånger och då passerar bakhjulen tråden och vips så är den fri. Skall prova en smal korridor på 50cm då kan den inte ställa sig på tvären och backa över tråden, samt jag tror den inte går in i korridoren när den är 50cm så det blir bara när den följer tråden ut eller hem.

Hej. Tänkte avlägga en rapport om min s510. Beställde den 12/5 från Imover och den kom hem till mig igår den 4/7. Idag är den upp packad och testkörd. Avgränsade ca halva gräsmattan för att testköra. (resten fixas imorgon) En dryg timme senare efter att den laddat färdigt klipper den snällt vidare utan några konstigheter. Mycket tyst i mitt tycke (hörs ej runt knuten) och klarar vad jag upplever som en besvärlig gräsmatta med ojämnheter, blomrabatter och trånga passager strålande än så länge. Rosenbuskar och andra fina saker står hela. Sensorn gör sitt och klipparen stannar med nån cm marginal innan den vänder. Inga öar kommer behövas som det ser ut nu trots jordgubbsland och massa träd/buskar. Finjustering av avgränsningskabeln och ut placering av kantsten kommer bli semestern projekt.

• Gilla
Supoman och 3 till
  • Laddar…
Bezt skrev:
Den går bra mycket snabbare än Huskvarnas iaf, sen om det är en fördel vet jag inte, krockarna borde höras mer.
Hur är det med knivhastigheten? Tänkte om den åker snabbare än en HQ så borde knivtallriken behöva snurra snabbare för att få ett lika bra klippresultat?

Knivhastigheten är 3400rpm enligt manualen. Vet ej vad HQ har för fart på sin, men resultatet blir lika bra som min vanliga klippare.

Större diameter på kniven gör att hastigheten blir betydligt högre vid samma varv också.

power650 skrev:
Knivhastigheten är 3400rpm enligt manualen. Vet ej vad HQ har för fart på sin, men resultatet blir lika bra som min vanliga klippare.
Vad har du för vanlig klippare. Min erfarenhet är ju att robotklipparna klipper mycket jämnare och finare än en traditionell variant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.