249 963 läst ·
1 367 svar
250k läst
1,4k svar
Tian chen s510
Nej tyvärr inte, det var inte microbrytarna. Signalen från brytarna till moderkortet är ok, så jag har fått hämta ett nytt moderkortet. Får se imorgon hur det går. En positiv sak är att jag kan hur s510 är konstruerad nu
Signalen skall väl gå 'motsols' i slingan, så en sådan ö behöver vara åt 'fel' håll?Ola.L skrev:Finns det nåt som hindrar att man skapar öar som inhägnader istället, där man manuellt placerar klipparen en stund då och då?
Vi har några mindre ytor en trappa upp från huvuddelen av gräsmattan som jag skulle kunna dra en begränsningstråd runt och lyfta dit klipparen när man vill få den arean klippt. Det är inget i mjukvaran som hindrar detta eller?
men som vanligt, enklast är att testa. -Och rapportera
Det lilla jag kört så känner jag nog samma sak som du waid att den vänder,stannar väldigt tidigt.
Har precis monterat det nya moderkortet och nu funkar krocksensorerna, bara provkört den "provbänk" i garaget får se hur den gillar studsmattan imorgon.
Har precis monterat det nya moderkortet och nu funkar krocksensorerna, bara provkört den "provbänk" i garaget får se hur den gillar studsmattan imorgon.
eleson skrev:
Jag har precis beställt klippare med ~1mån leveranstid så testen får dröja... Menar du att slingans riktning bestämmer om roboten anser sig vara utanför eller innanför slingan?
I så fall borde det bara gå att installera med laddstationen åt ett håll, är det så (nästan alla bilder i manualen går åt samma håll)?
Hur kan den annars veta vilket håll den ska väja åt om den stöter på hinder längs slingan?
Lite funderingar som dök upp i huvudet när jag började planera slingdragning.:x
Japp, exakt så är det.Ola.L skrev:Jag har precis beställt klippare med ~1mån leveranstid så testen får dröja... Menar du att slingans riktning bestämmer om roboten anser sig vara utanför eller innanför slingan?
I så fall borde det bara gå att installera med laddstationen åt ett håll, är det så (nästan alla bilder i manualen går åt samma håll)?
Hur kan den annars veta vilket håll den ska väja åt om den stöter på hinder längs slingan?
Lite funderingar som dök upp i huvudet när jag började planera slingdragning.:x
Idag funkar klipparen fint
Men jag kan inte lägga gränslinan närmare än 40cm mot häck och husväggen. Blir problem när den skall hem, ultraljudsensorn känner av husväggen innan den gränslar linan vilket får till följd att klipparen inte hittar hem. Ställer jag den på linan så funkar avstånd på ca 30cm. Hur har ni gjort, vill ju ha på ultraljudsensorn.
Men jag kan inte lägga gränslinan närmare än 40cm mot häck och husväggen. Blir problem när den skall hem, ultraljudsensorn känner av husväggen innan den gränslar linan vilket får till följd att klipparen inte hittar hem. Ställer jag den på linan så funkar avstånd på ca 30cm. Hur har ni gjort, vill ju ha på ultraljudsensorn.
fråga: är tråden lagd exakt 40cm från marksten, hur mycket lämnar den då oklippt i kanten?power650 skrev: