Ingper skrev:
Jo, jag tycker också han verkar helseriös, men maggropen gillar det inte riktigt. Skulle dock kännas bättre med någon form av "avtal" i samband med att man betalar pengarna. Det gör man ju ofta i andra sammanhang privatpersoner emellan, just för att förekomma strul. Har mailat honom så får vi se.

Jag får fundera. Beställer jag nu, får jag den ju ändå inte förrän i slutet av juli. Och då är den värsta "växsäsongen" och semestern över.

Edit: Mailade imover, och fick nyss ett raskt och mycket seriöst svar. Maggropskänslan är nu en aning bättre...
Man måste göra det som känns bra , det är ju inte nödvändigtvis fel på säljaren för det.
Vill du ha känslan av att köpa av en riktig affär kanske detta är bättre:
http://hestraoutlet.se/grasklippare.php

Jag vet inte vad de extra 3000 ger , men det kanske ger känslan av trygghet.

eleson skrev:
Jag vet inte vad de extra 3000 ger , men det kanske ger känslan av trygghet.
Vad sägs om 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen;)
Själv hade jag aldrig köpt nåt såpass dyrt via en privatperson hur trevlig han än verkar vara.

legion skrev:
Själv hade jag aldrig köpt nåt såpass dyrt via en privatperson hur trevlig han än verkar vara.
Jo, det är en aspekt jag givetvis redan har med i beräkningen. Å andra sidan är det inte säkert att företaget vare sig kan hantera garanti eller reklamationsrätten bara för att det är ett företag, och då är skillnaden mot privatpersonköp inte så stort. Hos Hestra finns ju inte S510 i webshopen, och blänkaren att den kommit in men inte hunnit läggas in i webshopen utan man får kontakta dem direkt är sedan januari. Hmm.....

Köper jag ett känt fabrikat av en någorlunda stabil ÅF vet jag ju lite mer vad jag får när det gäller tryggheten. Eller större sannolikhet i alla fall. Därför står nog valet mellan ett riktigt billigt kinesköp utan reklamationsrätt och svenska garantier, eller en "känd" maskin från ett större företag. Svårt det här.

• Gilla
Daniel7406
  • Laddar…
Ingper skrev:
Skulle också gärna vilja veta om någon som beställt fått sin klippare via imover.se än. Visst verkar han seriös, men ingen gör faktiskt saker enbart för nöjes skull till kreti och pleti man inte känner. I alla fall inte speciellt länge. Installationshjälp så småningom över hela landet, reparerar gratis mot bara materialkostnad o.s.v. Låter nästan för bra för att vara sant.

Jag handlar också en hel del från Kina. Priset han tar av "kund" (6.400:-) ger - om man räknar baklänges - att han måste ha ett nästan osannolikt bra avtal med Kinasäljaren. Inte ens med 10 st på ett bräde som kanske skulle ge 25-30% rabatt på listpriset och därtill bra fraktavtal går det komma ner i den summan inkl. tull och moms.

Räkneexempel:
På Aliexpress ligger de billigaste S510 på $987. Med avtal via säljaren på alibaba.com och köp av kanske 10-20 st har jag sett priser på neråt $800. Vi räknar dock på ännu lägre (25% rabatt), $740. 10 st kostar alltså $7.400 plus att vi lägger på en mycket låg frakt på $200 för alla tio. Totalpriset till kinesen för 10 st är alltså $7.600.
I Sverige tillkommer tull (tror det är 17% på denna varutyp, men är inte säker). $7.600x1,17=$8.892. Sedan tillkommer svensk moms 25%. $8.892x1,25=$11.115. Med dagens dollarkurs ger detta $11.115x6,60=SEK 73.359. Varje klippare kostar alltså netto drygt 7.300:- att få hit. Hur kan man då sälja dem för 6.400:- ?

Kanske inget konstigt med det och han kanske har lyckats förhandla sig till ett ännu bättre avtal och får köpa dem med de uppåt 40% rabatt på Kina-listpriset som krävs.
Sedan strider det inte så lite mot mitt sunda förnuft att betala över 6.000:- till en för mig helt okänd person för en vara jag t.o.m. vet att han inte har - än.

Är jag för misstänksam eller har jag räknat helt fel eller nå't ?

Edit: Såg nu i ett inlägg på sidan 11 att någon i alla fall fått klippare levererad via imover.se.
Jag har en bekant som senaste sommar tog in ett parti på tio stycken av föregångaren till S510:an till Finland men han behövde inte betala nån tull,endast momsen. Själv underhandlade jag för ett par år sen på imower från Kina och då hade jag fått dom fraktfritt till närmaste hamn om jag hade köpt fem stycken, det blev dock ingen affär den gången.
Nu säljs s510 under annat namn till 900 euro, ca 7815kr, i Finland, och dom idkar nog säkert ingen hobbyverksamhet , http://www.verkkokauppa.com/fi/product/21236/dmkjm/PowerMow-2600-robottiruohonleikkuri#

Ingper skrev:
Jo, det är en aspekt jag givetvis redan har med i beräkningen. Å andra sidan är det inte säkert att företaget vare sig kan hantera garanti eller reklamationsrätten bara för att det är ett företag, och då är skillnaden mot privatpersonköp inte så stort. Hos Hestra finns ju inte S510 i webshopen, och blänkaren att den kommit in men inte hunnit läggas in i webshopen utan man får kontakta dem direkt är sedan januari. Hmm.....

Köper jag ett känt fabrikat av en någorlunda stabil ÅF vet jag ju lite mer vad jag får när det gäller tryggheten. Eller större sannolikhet i alla fall. Därför står nog valet mellan ett riktigt billigt kinesköp utan reklamationsrätt och svenska garantier, eller en "känd" maskin från ett större företag. Svårt det här.
Du kan ju få tre s510 för samma pris som en Husqkvarna, går den sönder kan du köpa ny och ha den andra som reservmaskin och ändå ha pengar kvar. Vad finns det att tveka på, det är ju inte heller svårt att få tag i delar till denna då den säljs av flertalet ÅF i världen. Ju fler som äger en ju lättare kan vi lösa problem som uppstår.

• Gilla
kwattro
  • Laddar…
legion skrev:
Om du skall kunna få reparation och hävda på reklamations rätt då skall du ha på fötterna eller jobba dig upp ända mot ARN, eller så skall det ske hos en stor ÅF som hellre ser dig som en nöjd kund än tjafsar.

Maver1ck skrev:
Om du skall kunna få reparation och hävda på reklamations rätt då skall du ha på fötterna eller jobba dig upp ända mot ARN, eller så skall det ske hos en stor ÅF som hellre ser dig som en nöjd kund än tjafsar.
Min erfarenhet är att det sällan är några problem att reklamera en felaktig produkt inom 3 år efter köpet. Seriösa handlare respekterar (oftast) konsumentköplagen.

Kan vi återgå till produkt diskussion på denna tråd?
Jag får förhoppningsvis min från imover nästa vecka. Jag tänkte förbereda med kabeldragning och kanske bygga en liten carport. Kan någon av er som fått sin, ge mig måtten på klipparen/laddstationen eller ännu hellre måtten på era regnskydd? Spelar det någon roll om skyddet är lite för brett? Kabeln ska ju gå i en liten krok vid laddstationen.

• Gilla
kwattro
  • Laddar…
HL1 skrev:
Kan vi återgå till produkt diskussion på denna tråd?
Jag får förhoppningsvis min från imover nästa vecka. Jag tänkte förbereda med kabeldragning och kanske bygga en liten carport. Kan någon av er som fått sin, ge mig måtten på klipparen/laddstationen eller ännu hellre måtten på era regnskydd? Spelar det någon roll om skyddet är lite för brett? Kabeln ska ju gå i en liten krok vid laddstationen.
Kul att du snart får klipparen, det behövs fler här som kan med konkreta fakta.

I inlägg #218 finns en länk till bruxen och där står mått på både klippare och station. Viktigt att tänka på är att klipparen backar ut en bit från stationen och svänger sedan 90gr och kör ut, så det bör vara ett hus med en öppen sida så den har utrymme att göra detta. Jag har ett hus utan öppen sida och det funkar också bra, men jag måste ha stationen en bit ut så klipparen sticker ut lite ur huset (vilket iofs gör att jag kan se displayen bra även när klipparen är parkerad). Det gör ju inget eftersom klipparen tål regn, det viktiga är att laddstationen är skyddad.

Jag ser ingen anledning att det skulle spela roll hur brett du gör skyddet.

Tack för tips. Går det att få en bild på något regnskydd som ni byggt?

Här är mitt hus. Grymmeoffe har lagt en bild på sitt hus i hus-tråden, det har en öppen sida.

• 1370845152857.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Supoman
  • Laddar…
Tackar. Snyggt. Tänkte bygga av marinplywood. Då kan jag såga ur på halva ena sidan.

Wiad, manualen säger att laddstationen är 45*38, 5*78cm längd, bredd, höjd. Höjdmåttet måste vara fel. Är laddstationen lika eller högre än klipparen?

HL1 skrev:
Wiad, manualen säger att laddstationen är 45*38, 5*78cm längd, bredd, höjd. Höjdmåttet måste vara fel. Är laddstationen lika eller högre än klipparen?
Lika hög, skulle jag säga.

OK, så om jag gör huset 35 högt framtill och sluttar upp bak till 40cm, 60 brett, 80 långt, så borde det bli bra. Höger sida gör jag öppen efter ca 20 cm. Då kanske jag inte ser displayen, men då får jag göra ett hål eller så. Eller ska man göra det kortare som ditt så att man ser displayen? Regnsensorn sitter väl vid displayen också. Åker den ut och kollar om det regnar eller känner den det ändå?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.