249 963 läst ·
1 367 svar
250k läst
1,4k svar
Tian chen s510
Funkar kanon utan provat ? Ska prova köra med det
2 veckor utan något drift stopp känns bra 
Jag är undrar om jag får problem med grannens Husqvarna. Fick detta svar av distributören för InDream.
"TC factory confirmed that the signal from Cadero 1500TS should not be interfered with other robot from Husqvarna. Because "one" certain signal(Frequancy) of TC charging station is specially used for "one" certain TC lawn mower. But Husqvarna mower is different, one charging station of Husqvarna can be used to different lawn mower of Husqvarna."
"TC factory confirmed that the signal from Cadero 1500TS should not be interfered with other robot from Husqvarna. Because "one" certain signal(Frequancy) of TC charging station is specially used for "one" certain TC lawn mower. But Husqvarna mower is different, one charging station of Husqvarna can be used to different lawn mower of Husqvarna."
Säger allt och inget :eek:. Typiskt kinesiskt kringgående, det kan ju hända att TC inte störs men inte pga den förklaring distributören ger.Maver1ck skrev:Jag är undrar om jag får problem med grannens Husqvarna. Fick detta svar av distributören för InDream.
Inga utlevererade klippare av imover ? Inga service ärende genom imover
Skulle också gärna vilja veta om någon som beställt fått sin klippare via imover.se än. Visst verkar han seriös, men ingen gör faktiskt saker enbart för nöjes skull till kreti och pleti man inte känner. I alla fall inte speciellt länge. Installationshjälp så småningom över hela landet, reparerar gratis mot bara materialkostnad o.s.v. Låter nästan för bra för att vara sant.grymmeoffe skrev:
Jag handlar också en hel del från Kina. Priset han tar av "kund" (6.400
Räkneexempel:
På Aliexpress ligger de billigaste S510 på $987. Med avtal via säljaren på alibaba.com och köp av kanske 10-20 st har jag sett priser på neråt $800. Vi räknar dock på ännu lägre (25% rabatt), $740. 10 st kostar alltså $7.400 plus att vi lägger på en mycket låg frakt på $200 för alla tio. Totalpriset till kinesen för 10 st är alltså $7.600.
I Sverige tillkommer tull (tror det är 17% på denna varutyp, men är inte säker). $7.600x1,17=$8.892. Sedan tillkommer svensk moms 25%. $8.892x1,25=$11.115. Med dagens dollarkurs ger detta $11.115x6,60=SEK 73.359. Varje klippare kostar alltså netto drygt 7.300:- att få hit. Hur kan man då sälja dem för 6.400:- ?
Kanske inget konstigt med det och han kanske har lyckats förhandla sig till ett ännu bättre avtal och får köpa dem med de uppåt 40% rabatt på Kina-listpriset som krävs.
Sedan strider det inte så lite mot mitt sunda förnuft att betala över 6.000:- till en för mig helt okänd person för en vara jag t.o.m. vet att han inte har - än.
Är jag för misstänksam eller har jag räknat helt fel eller nå't ?
Edit: Såg nu i ett inlägg på sidan 11 att någon i alla fall fått klippare levererad via imover.se.
Redigerat:
Jo det är ju lite märkligt detta. Nu fastnar ju inte allt alltid i tullen och speciellt inte stora partier som kommer in med båt, detta är ju något som han kan ta hem en vinst på, att priset man betalar är beräknat inkl tull o moms. Han är ju inte precis anonym och man hittar inget negativt om honom på nätet.Ingper skrev:Skulle också gärna vilja veta om någon som beställt fått sin klippare via imover.se än. Visst verkar han seriös, men ingen gör faktiskt saker enbart för nöjes skull till kreti och pleti man inte känner. I alla fall inte speciellt länge. Installationshjälp så småningom över hela landet, reparerar gratis mot bara materialkostnad o.s.v. Låter nästan för bra för att vara sant.
Jag handlar också en hel del från Kina. Priset han tar av "kund" (6.400ger - om man räknar baklänges - att han måste ha ett nästan osannolikt bra avtal med Kinasäljaren. Inte ens med 10 st på ett bräde som kanske skulle ge 25-30% rabatt på listpriset och därtill bra fraktavtal går det komma ner i den summan inkl. tull och moms.
Räkneexempel:
På Aliexpress ligger de billigaste S510 på $987. Med avtal via säljaren på alibaba.com och köp av kanske 10-20 st har jag sett priser på neråt $800. Vi räknar dock på ännu lägre (25% rabatt), $740. 10 st kostar alltså $7.400 plus att vi lägger på en mycket låg frakt på $200 för alla tio. Totalpriset till kinesen för 10 st är alltså $7.600.
I Sverige tillkommer tull (tror det är 17% på denna varutyp, men är inte säker). $7.600x1,17=$8.892. Sedan tillkommer svensk moms 25%. $8.892x1,25=$11.115. Med dagens dollarkurs ger detta $11.115x6,60=SEK 73.359. Varje klippare kostar alltså netto drygt 7.300:- att få hit. Hur kan man då sälja dem för 6.400:- ?
Kanske inget konstigt med det och han kanske har lyckats förhandla sig till ett ännu bättre avtal och får köpa dem med de uppåt 40% rabatt på Kina-listpriset som krävs.
Sedan strider det inte så lite mot mitt sunda förnuft att betala över 6.000:- till en för mig helt okänd person för en vara jag t.o.m. vet att han inte har - än.
Är jag för misstänksam eller har jag räknat helt fel eller nå't ?
Edit: Såg nu i ett inlägg på sidan 11 att någon i alla fall fått klippare levererad via imover.se.
Bedriver man det som hobby så slipper man ju alla åtaganden. Man kan ju då se det som en kompis som hjälper till att köpa saker i Kina.
Den kunde skickas, men jag var dels ivrig att få klipparen så snart som möjligt och dels så ville jag träffa Veikko (som ligger bakom imover.se) 'på riktigt' sas. Vi träffades på halva vägen, gick väldigt smidigt.Maver1ck skrev:
Jag betalade 6400kr.
Jo, jag tycker också han verkar helseriös, men maggropen gillar det inte riktigt. Skulle dock kännas bättre med någon form av "avtal" i samband med att man betalar pengarna. Det gör man ju ofta i andra sammanhang privatpersoner emellan, just för att förekomma strul. Har mailat honom så får vi se.Maver1ck skrev:Jo det är ju lite märkligt detta. Nu fastnar ju inte allt alltid i tullen och speciellt inte stora partier som kommer in med båt, detta är ju något som han kan ta hem en vinst på, att priset man betalar är beräknat inkl tull o moms. Han är ju inte precis anonym och man hittar inget negativt om honom på nätet.
Bedriver man det som hobby så slipper man ju alla åtaganden. Man kan ju då se det som en kompis som hjälper till att köpa saker i Kina.
Jag får fundera. Beställer jag nu, får jag den ju ändå inte förrän i slutet av juli. Och då är den värsta "växsäsongen" och semestern över.
Edit: Mailade imover, och fick nyss ett raskt och mycket seriöst svar. Maggropskänslan är nu en aning bättre...
Redigerat: