Hej
Har planterat 30st thjua smaragd, lagt ny planteringsjord och sen täckbark över min fråga är ska man lägga gödsel? Eller nån näring från början eller låta det vara? Är dålig på sånt.

R
M Mille123 skrev:
Hej
Har planterat 30st thjua smaragd, lagt ny planteringsjord och sen täckbark över min fråga är ska man lägga gödsel? Eller nån näring från början eller låta det vara? Är dålig på sånt.
Hej,
Undvik att gödsla när häcken är nyplanterad finns då en risk att bränna rötterna.
Klipp ned häcken till 20cm efter 1 år så blir den inte så gles nertill.

Hej!
Jag undrar om någon har en idé om varför mina thujaplantor har blivit som de ser ut på bilden. Är det någon som har erfarenhet av detta och vet vad jag skulle kunna göra för att försöka få lite liv i dem igen?
Tacksam för all hjälp och alla tips!

• Thujaplantor i en tät häck, delvis bruna och torra, med tätare gröna områden på ena sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är omöjligt att veta om du inte har mer information, det som är brunt är dött och det är ju ett stort område som är skadat på häcken.

Torka kan vara en orsak men så stora och uppvuxna häckar brukar inte drabbas så lätt av torka. Näringsbrist?

Tjältorka med efterföljande skador drabbar mest nyplanterade häckar och denna häck är ju väl etablerad.

Återstår då ett svampangrepp, det finns en svamp som heter Kabatina Thujae på svenska kvistdöd som kan ge liknande symptom.

Här kan du läsa om sjukdomar på barrväxter

https://pub.epsilon.slu.se/18059/1/Freytag_B_et_al_201103.pdf

• Gilla
Mirha och 1 till
  • Laddar…
Är häcken nyklippt? I så fall är den alltför hårt klippt. Men som @Abies koreana skriver vet vi för lite om just denna häck.

A Abies koreana skrev:
Det är omöjligt att veta om du inte har mer information, det som är brunt är dött och det är ju ett stort område som är skadat på häcken.

Torka kan vara en orsak men så stora och uppvuxna häckar brukar inte drabbas så lätt av torka. Näringsbrist?

Tjältorka med efterföljande skador drabbar mest nyplanterade häckar och denna häck är ju väl etablerad.

Återstår då ett svampangrepp, det finns en svamp som heter Kabatina Thujae på svenska kvistdöd som kan ge liknande symptom.

Här kan du läsa om sjukdomar på barrväxter

[länk]
Tack!

M Mirha skrev:
Hej!
Jag undrar om någon har en idé om varför mina thujaplantor har blivit som de ser ut på bilden. Är det någon som har erfarenhet av detta och vet vad jag skulle kunna göra för att försöka få lite liv i dem igen?
Tacksam för all hjälp och alla tips!
Hej!

Först vill jag tacka er alla.

Denna är inte nyklippt, men jag måste erkänna att jag har klippt den ganska hårt på denna sida de senaste åren. Nu har jag gödslat och börjat vattna lite oftare – vi får se om detta kan hjälpa.

Om det skulle vara Kabatina thujae, undrar jag om det finns någon behandling som kan hjälpa?
Jag bifogar några bilder och vill även visa att den andra sidan ser frisk och välmående ut.

Vänliga hälsningar,

Mirnes

• En tät, grön häck längs en trottoar under en klarblå himmel med några få moln i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Grön och tät häck av thuja längs en välskött gräsmatta med hus och blå himmel i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Grön och välmående tujahäck fotograferad från sidan i solsken, omgiven av gräs och maskrosor.
    Skapa konto
Den ser bättre ut på de nyare bilderna så jag tror den kommer att hämta sig. Klipp den pyttepytte lite senare i säsongen - dvs bara ngn cm av de nya skotten. Detta för att täta över de brunare delarna.

Sedan återigen: slänga på gödning är inte optimalt. Vattna vid långvarig torka och håll fötterna fuktiga med ett rejält lager gräsklipp - gräsklipp ger lagom näring till en etablerad häck och risken för eventuella brännskador är obefintlig.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.