8 360 läst ·
6 svar
8k läst
6 svar
Thuja häck plantering????????
Medlem
· Västra götaland
· 180 inlägg
Just vintegröna växter skall inte planteras på hösten, om du nu ändå gör det, se till att skydda dom ordentligt framåt vårvintern från solen.
Varför skall de skyddas mot solen på vårvintern????? Hur skall man isåfall göra det?? Thujorna står redan i marken!!! Har gjort precis som plantskolan sa åt mig att göra! Hoppas bara att alla rotar sig bra och växer till sig till en fin häck!!!!!! 
Barrväxter skall helst inte planteras efter augusti, de måste hinna rota sig ordentligt innan marken fryser.
Och alla vintergröna växter måste vattnas rejält på hösten, och då menar jag REJÄLT!!!
Vårsolen är extremt förrädisk, eftersom den torkar upp alla gröna blad och marken är fortfarande frysen och växten kan inte dricka upp nytt vatten. Därför blir de vintergröna växter bruna. Det bästa sättet att skydda är att täcka hela växten med juteväv, helst innan snön kommer för det kan vara lite svårt att göra det senare. Bind fast med snöre eller rep så skydden inte blåser iväg. Och börja vattna så fort det går på våren!
Och alla vintergröna växter måste vattnas rejält på hösten, och då menar jag REJÄLT!!!
Vårsolen är extremt förrädisk, eftersom den torkar upp alla gröna blad och marken är fortfarande frysen och växten kan inte dricka upp nytt vatten. Därför blir de vintergröna växter bruna. Det bästa sättet att skydda är att täcka hela växten med juteväv, helst innan snön kommer för det kan vara lite svårt att göra det senare. Bind fast med snöre eller rep så skydden inte blåser iväg. Och börja vattna så fort det går på våren!
Produkter som diskuteras: "rep & snöre"
Rep & snöre
Utforska vårt omfattande utbud av rep och snören, vilket inkluderar allt från bomulls- och jutesnören till polypropylen- och nylonsnören. Vare sig du behöver säkra dina utomhusmöbler, tillfälligt fixera en trasig del eller skapa dekorativa
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden