Jag har två stycken motstånd kvar om någon är intresserade hittills har temperaruren från givaren varit korrekt. Känns som man får lite lugnare reglering med kurvstyrd max framledning temp. Sen är det väll en komfort fråga hur mycket sänkning som man ska tillåta rumsgivaren göra.

Går det att koppla en ute givare till två shuntar, en parallell koppling.

Jag skulle inte gjort det.

Sparkar igång denna tråd igen.
Skall inköpa en ec home och undrar om någon hittat rätt motstånd till innegivaren så man kan inhandla en egen istället för att köpa en.

Majgårdarna
sunkann skrev:
Sparkar igång denna tråd igen.
Skall inköpa en ec home och undrar om någon hittat rätt motstånd till innegivaren så man kan inhandla en egen istället för att köpa en.

Svaret finns i tråden

JohannesJohansson skrev:
Jag ställde frågan till min bror som är elektronik designer. Fick följande svar.

" Det är ett NTC motstånd med resistansen 150Ohm @ 25degC, Beta är ~3380 i temperaturområdet.*Jag kollade på Elfa och detta NTC-motståndet bör funka. (Artikelnr 60-259-36) [länk] Databladet stämmer exakt överens med ohm-värdena i utegivarens felsökningstabell."

Sen är frågan om det finns någon stödelektronik i dosan eller om allt sitter i basenheten.

Innegivaren får du väll med i packetet?
Däremot så kan du köpa till en utegivare.
Jag har en extra kvar.

Jo utegivaren har jag koll på att det svarats om i tråden.
Är ute efter den passiva innegivaren, har fattat det som att styrenheten är rums givaren och man kan köpa till en extern innegivare, då jag vill ha tablån inne i pannrummet så funkar det dåligt att mäta inne temp där

sunkann skrev:
Jo utegivaren har jag koll på att det svarats om i tråden.
Är ute efter den passiva innegivaren, har fattat det som att styrenheten är rums givaren och man kan köpa till en extern innegivare, då jag vill ha tablån inne i pannrummet så funkar det dåligt att mäta inne temp där
I min terminal enhet sitter motstondet i en plint som du enkelt skruvar loss och förlänger med en kabel och valfri kapsling.

Thermomatic ec home WL & nibe EVC 13
Hejsan.
Jag undrar om någon här har lyckats styra Nibe evc 13 med reläboxen?
Jag har nu lyckats koppla pumpen precis som i manualen men får ej reläboxen att styra elpatronen.
Jag har kopplat in den på rundstyrningen och får den enbart att gå i ett effekt begränsat läge.
Måste jag kanske koppla den på tariff styrningen? Eller är det någon annan här som kopplat på annat sätt?

Systemet består av en wamsler spis kopplad på en Strömsnäs panna med en laddomat 21

Manualer:
Thermomatic reläbox:
http://www.termoventiler.se/media/up...inkoppling.pdf

Nibe evc 13:
http://www.rorjour.se/nibe/evc13.pdf

Redigerat:
Andreas_Hansson skrev:
Perfekt Johannes Johansson:thumbup:
Tycker att monteringen av motor beskrivs rätt dåligt i manualen..
Har en bivalent shunt utan monterings platta.
undrar om den passar ESBES VRG 130 shunt? eller kan någon rekommendera en prisvärd shunt?

kanske blir detta en kandidat till årets trådlyft ;)

jag funderar på EC Home WL med en trådlös innegivare, och även en utegivare, kanske göra en själv med rätt motstånd, har Johannes någon kvar måntro?

thestrut skrev:
Johannes någon kvar måntro?
Nej det har jag inte i nuläget. Ska se om jag kan fixa några. Har oxå behov av en till utegivare till en bekant.

Krilleman
thestrut skrev:
kanske blir detta en kandidat till årets trådlyft ;)
Absolut inte, året var inte gammalt innan den största kandidaten till "årets trådlyft" postades... :wow:

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
krilleman_215, du som har bra koll på vvs kanske även kan svara på om esbes shunt vrg130 passar direkt på EC HOME ?

såg att motstånden kostade 6-7:- på elfa... men man måsta regga sig för att beställa... är det orimliga kostnader som tillkommer vid leverans eller bara typ porto? någon som vet?

Frakt på 80kr typ.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Är någon mer intresserad? Om så är fallet kommer jag lägga en order. Pris är 20kr exklusive frakt från mig. Har nu även swish för smidig betalning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.