Hej,

Köpte hus för drygt ett årsedan och vi har bergvärme och en Thermia Villa 75 installerad.

Första vinter-säsongen tyckte vi att allt fungerade bra och vi hade lagom temperatur inomhus.
I april och fram till mitten av oktober i år lät jag den bara köra varmvatten.

När jag sen ändrade driftläget till Auto igen så satte jag rum temperaturen till 17 grader.
Inomhustempen låg då på ca 17-18 grader och pumpen gick sällan.
Jag tyckte dock att det var lite för kallt och höjde istället till 18 grader(samma som vi hade förra året) och nu ligger inomhustempen på 23grader.
Så varmt var det aldrig förra vinter utan vi låg då på 20-21 grader inomhus.

Värmepumpen går nästan hela tiden, kör ca 10min, "vilar" 5min och så håller den på. De gånger jag kollat så är det nästan alltid med alla lampor tända och nån enstaka gång bara för varmvatten.
Inga larm.

Jag har försökt läsa på och kolla lite inställningar men tycker det verkar som en del värden är lite knasiga.

Inställningar:
Rum 18
Kurva 36
Kurva min 21
Kurva max 70
Kurva 5 2 Blir lite förvirrad av de här, innebär inte +2 att kurvan höjs? Vore mer rimligt att ha det på Kurva -5?
Kurva 0 2
Kurva -5 0
Värmestopp 18
Sänkning 2 Är detta någon nattlig sänkning?

Temperaturer:
Ute +6
Integral +100
Framledning 46(70) Borde inte framledning ligga närmare Kurva, alltså 36?
Returledning 41(48)
Brine UT 35 Antar att det är fel på givare här?
Brine IN 9

Vore väldigt tacksam om någon som har lite bättre koll än mig kan svara på om det här känns rimligt och vad jag ev kan justera?
Jag tycker inte pumpen borde gå så mycket som den gör när vi har det så varmt.

Borde jag ta hit någon tekniker för felsökning kanske?

Kan tillägga att vi bor i ett sutteränghus med en totalyta på 200kvm och mestadels gamla tvåglasfönster :)

Mvh Mattias

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.