Om det är luft i systemet så är det inte i elementerna som är problemet. Finns det någon luftning på vp?
 
Det var det som jag försökte fråga :p ursäkta dålig formulering... Alltså om det finns någon luftning för pumpen :)
 
Sök på din pump på nätet så hittar du en manual, som jag som inte är expert på dessa pumpar ser det så ska det finnas en expansionledning i toppen. Där kanske det sitter expansionkärl och förhoppningsvis någon luftning
 
H
Y Younaz skrev:
Det är retur och framledning till radiatorerna..
Hur är dom kopplade, direkt mot VP eller finns det en shunt mellan, om direkt se nedan
Jepp och det kan vara skit, magnetit eller annat , då blir det dåligt flöde, så kan du lossa dom och se hur dom ser ut invändigt utan att tappa för mycket vatten så gör det
 
Är det något eller några element med för högt flöde som "kortsluter"?
 
Det finns ingen shunt utan de är direkt kopplade så kan kolla lite mer på det imorgon... Gjorde rent filtret igen idag och det kom faktiskt ut lite större bitar nu... Innan var det bara minismå men nu var det mer som små stenar...

Jag har svårt att se att ett element "kortsluter" nu... För det har aldrig varit såhär innan.. eller kan det bli så av sig självt?
 
H
Y Younaz skrev:
och det kom faktiskt ut lite större bitar nu.
Då du rensat filtret så har farten på flödet ökat och då kan det lossna lite bitar, tur att dom satt filter enligt manualen annars har växlaren satt igen sig. Vet du hur lång tid som slangarna har varit där, kan var av den sämre sorten som fanns förr.
 
H Hjulbent skrev:
Då du rensat filtret så har farten på flödet ökat och då kan det lossna lite bitar, tur att dom satt filter enligt manualen annars har växlaren satt igen sig. Vet du hur lång tid som slangarna har varit där, kan var av den sämre sorten som fanns förr.
Hittade mitt borrhål på sgu nu... 98 är pumpen ifrån och slangarna är garanterat aldrig bytta...
Men det är ju grova slangar så de borde väl inte påverka flödet eller?
 
H
Y Younaz skrev:
Men det är ju grova slangar så de borde väl inte påverka flödet eller?
Menar du dina slangar ner i borrhålet då, det var inte dom jag tänkte på, dom blir det ingen skit i , sitter det något filter på dom med, i bland blir det som någon gegga där, inte alltid , det är från fall till fall, tanken är mera på dom som går till dina element, eftersom det är något som kommer i filtret så kan det var från slangarna, jag skulle nog kolla upp dom .
Har sett sådana som varit nästan täppta och även som foto här på forumet
 
H Hjulbent skrev:
Menar du dina slangar ner i borrhålet då, det var inte dom jag tänkte på, dom blir det ingen skit i , sitter det något filter på dom med, i bland blir det som någon gegga där, inte alltid , det är från fall till fall, tanken är mera på dom som går till dina element, eftersom det är något som kommer i filtret så kan det var från slangarna, jag skulle nog kolla upp dom .
Har sett sådana som varit nästan täppta och även som foto här på forumet
Nej jag menade de som går från och till pumpen och elementen.. de som jag har på bilden ovanför... 2 ST drygt 40-60 cm långa stålomspunna.. men eftersom jag inte har några direkta papper på installationen så kollade jag datumet för borrhålet för att så få fram när pumpen bör ha installerats :)
 
H
Dom slangarna har några år på nacken och det fanns i VP:s barndom dåliga slangar för diverse VP-fabrikat som satte igen sig,
med magnetit ( en korrision ) från systemet och rost som alltid finns i vattenburna system
 
H Hjulbent skrev:
Dom slangarna har några år på nacken och det fanns i VP:s barndom dåliga slangar för diverse VP-fabrikat som satte igen sig,
med magnetit ( en korrision ) från systemet och rost som alltid finns i vattenburna system
Slangarna var fina.. Men nu har pumpen tuggat på ett tag utan stopp så kanske var filtret som gjorde det... Återkommer när pumpen dör igen :)
Tack sålänge!
 
  • Gilla
Hjulbent
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.