Hej har fått ett larm på min värmepump,undrar om tillsatsvärmen(elpatronen) om den värmer så det blir varmvatten också trots larmet.
 
O Ola Nilsson1965 skrev:
Hej har fått ett larm på min värmepump,undrar om tillsatsvärmen(elpatronen) om den värmer så det blir varmvatten också trots larmet.
Vilken modell har du och vad är det för larm du får?
 
Har en Villa 105,så står det i displayen
 
  • Display på värmepumpskontroll visar "VVpressostat 1" och "VP LARM" med gröna indikatorlampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O Ola Nilsson1965 skrev:
Har en Villa 105,så står det i displayen
Har du tur nu så är det övehetningsskyddet som löst ut.Om du häcktar av frontplåten så ser du antigen en röd knapp som det står T1 på som sitter till vänster men beroende på årsmodell sitta 2 st svarta knappar på vänster sida som du återställer.
 
  • Bild av övertäckt elektronikpanel med kablar och en röd knapp märkt T1 vid en enhet. Varningstekniker och komponentnummer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V växelventil skrev:
Har du tur nu så är det övehetningsskyddet som löst ut.Om du häcktar av frontplåten så ser du antigen en röd knapp som det står T1 på som sitter till vänster men beroende på årsmodell sitta 2 st svarta knappar på vänster sida som du återställer.
 
  • Elektrisk panel med installerad kopplingsenhet och kablar i ett trähölje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral inuti ett skåp med varningsetiketter och anslutna kablar, inklusive brytare och terminaler för strömfördelning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elskåp med kablar, kopplingsplintar och varningsetiketter, monterat på en vägg bredvid ett kopparrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med ledningar, skydd, kopplingar och rör, med varningsskyltar för elektrisk fara, installerad i ett trångt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser EP1 ut?Går den att trycka in?För att kvittera larmet så får du slå av strömmen och vänta i ca 30 sekunder och sedan slå på och kan vara att den löste ut men om man kvitterar larmet så går den som vanligt igen.
 
Redigerat:
V växelventil skrev:
Hur ser EP1 ut?Går den att trycka in?För att kvittera larmet så får du slå av strömmen och vänta i ca 30 sekunder och sedan slå på och kan vara att den löste ut men om man kvitterar larmet så går den som vanligt igen.
Ska den stanna kvar inne när man trycker på den,för denna går ut när man tryckt på den
 
O Ola Nilsson1965 skrev:
Ska den stanna kvar inne när man trycker på den,för denna går ut när man tryckt på den
Okej om du slår av på arbetsbrytaren och trycker in den på och slår på arbetsbrytaren borde den stanna kvar och titta om larmet försvann.
 
V växelventil skrev:
Okej om du slår av på arbetsbrytaren och trycker in den på och slår på arbetsbrytaren borde den stanna kvar och titta om larmet försvann.
Och brukar vara rackarns trög att trycka in, gärna då med ett verktyg och hålla andan när det görs. Har den löst så ska det höras ett klick och den kan fjädra ut lite.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Okej om du slår av på arbetsbrytaren och trycker in den på och slår på arbetsbrytaren borde den stanna kvar och titta om larmet försvann.
Verkar som det funkar än så länge iaf,tack för hjälpen 😊
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.