Testrapport Bosch GSR 36VE-2-LI

3k läst  14 svar

1. T
    Medlem Nivå 19
    Test av Bosch GSR 36VE-2-LI borrskruvdragare på uppdrag av Byggahus.se

Till att börja med måste jag tacka för förtroendet att få testa denna skruvdragare. Det hela blev extra roligt eftersom skruvdragaren överträffade mina förväntningar.

Det blev genast slagsmål om maskinen så fort vi fick den och öppnade L-Boxxen. En fajt som Douglas vann, så det tog ett tag innan jag återvann maskinen och kunde börja testandet ;)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Dgls-maskin.jpg

Tester

Jag har testat skruvdragaren under ett ett par månader nu och hunnit med att genomföra ett antal olika moment med maskinen. En del av de jobb den testats vid är stomresning, håltagning för dragning av rör och slang samt VVS och VA, montering av dörrar och fönster, montering av vägghängd utrustning med fransk träskruv, borrning i både trä och stål samt däckbyte på bil. Därtill har några rena testmoment utförts.

Referenser
    I min arsenal av maskiner finns några som blir naturliga referenser till Boschen, dessa är

Nätmaskiner

· Metabo UHE28 Multi kombihammare
    · Bosch SCB 500 RE slagborrmaskin

Batterimaskiner
    · Atlas Copco NiMH 12v skruvdragare från 1998
    · Makita BTD 141 18v slagskruvdragare

testarsenal.jpg

Slagborrmaskinen har huvudsakligen använts som en vanlig borrmaskin för normalt hemmabruk längre tillbaka i tiden, några försök gjordes på den tiden att borra i betong, det funkade hjälpligt med ”riktiga” borr.
    Atlas Copcon var länge en trotjänare och användes till det mesta under många år fram till jag investerade i min Makita LXT-serie i mitten av 00-talet. En kompetent maskin på sin tid. I grund och botten är denna maskin dock så pass gammal och klen, med gamla batterier, att den inte riktigt tillför något i testet.
    Makita slagskruvdragaren är den maskin som går till det mesta idag när det gäller montering och borrning upp till 5-6mm i trä.
    Metabon, som är en multimaskin med både borrhammare, bilnings- och normal borrfunktion samt med elektronisk varvtalsreglering som ger riktigt bra moment även vid låga varv har även den varit en favoritmaskin under ett antal år nu. Den tar sig an allt från borrning i granit till stora hålsågar i kärnvirke.

Tester som utförts
    Det första jobbet som Boschen åkte på, var att borra ett gäng 25mm hål i reglar för dragning av flexrör. Normalt sett hade jag antagligen tagit Metabon till detta, för dess utomordentliga varvtalsreglering i kombinaton med styrkan. I jämförelse med den nätdrivna Metabon är Boschen så klart en lätt och smidig maskin, trots sin storlek och vikt för att vara en batterimaskin. 22 st hål skulle borras i lika många reglar.

Frågan var hur länge batteriet skulle räcka. 22 st hål senare visar batteri-indikatorn på batteriet, som var fullt vid starten, 2 av 3 lysdioder. Men, dra inte några slutsatser av just den indikationen ännu, mer info kring batterindikatorn kommer längre fram i testet. Dock kan man konstatera att 22 st 25mm hål med en hålsåg med hårdmetalskär gick fint på en laddning med lite kräm kvar i batteriet. Jag var ganska imponerad då borrningen av alla 22 hålen gick riktigt fint, inga problem med maskinen, den orkade utan att nypa och tuggade på bra. Jag hade inte ont i axlarna efteråt trots att alla 22 hål borrades på 3 meters höjd stående på trappstege eller platform. Dessa borrningar utfördes på 2-ans växel.

Nästa uppgift för Boschen blev att skruva i karmskruv vid montering av en ytterdörr. En vanlig enkel manuell karmskruvsnyckel av den typ som följer med i kit med karmskruv monteras i chucken på dragaren och maskinen drog i 10 st karmskruv utan några som helst problem, enkelt, snabbt och kontrollerat.

karmskruv.jpg

När det var dags att skifta hjul på ett par bilar fick Boschen vara med igen, muttrarna lossades med manuell nyckel och Boschen snurrade av och på nya muttrar så jag slapp göra det för hand, fastdragning av muttrarna gjordes återigen med manuell nyckel. Detta är ett ”slapp”-jobb som jag normalt sett använder Makitan till, och som Makitan nog får fortsätta med, det krävs ingen större styrka för det jobbet, och styrkan som krävs för att helt lossa och dra fast muttrarna med krävs det en riktig mutterknackare till, eller armkraft, vilket jag föredrar eftersom man då vet att man får loss muttrarna igen enkelt vid en eventuell punktering eller vid nästa hjulskifte.

Inför dragning av el och montering av väggdosor har ett 20-tal hål tagits upp med 75mm och 85mm hålsåg i 22m furupanel. Återigen snabbt, enkelt, smidigt och kontrollerat, inga nyp.

Vid montering av en vägghängd slangrulle drogs ett par franska träskruv i en trävägg med regel bakom, inga konstigheter där heller.

Alla testmoment ovan var faktiska jobb som behövde göras, nedanstående tester är rena testmoment utförda enbart för att testa maskinen.

Till att börja med gjordes ett test med 8 x 160 mm skruv, och smått vådligt blir det när man drar i en sådan skruv med full fart på tvåans växel, för det bara blåser till och 1,3 sekunder senare sitter skruven idragen i träet, ska man ge sig på den manövern ska man vara försiktig så man inte drar sönder sin handled, det blir ju också lite okontrollerat så det är inget att rekommendera, men har man bråttom så kan det gå fort, riktigt fort. Se filmsnutten här nedan. Min Makita, som jag tycker är helt suverän när det kommer till skruvdragning, tog 9 sekunder på sig för samma uppgift. Men det är klart, den är nog optimerad för mer ”normala” dimensioner runt 4*45, 5*80 och liknande.

Kolla på min hand på videon, med Makitan håller jag riktigt löst och mot slutet försöker jag släppa alla fingrar utom den som håller brytaren intryckt, men då hoppar bitsen ur skruven, poängen är i alla fall att med en slagskruvdragare blir det inget moment alls att hålla emot med handleden. När jag kör med Boschen kör jag i borrläget, vilket innebär att det inte finns något momentskydd, här ser man hur det rycker i handen särskilt vid start och slut, både på väg ner och upp, man får hålla hårt i maskinen, men så går det ju fort också.

[video=youtube_share;o-0oHRZiDpk]http://youtu.be/o-0oHRZiDpk[/video]

Därpå följde ett uthållighetstest, det var dags att kolla hur många 8*160 Boschen orkar dra i och ur på en laddning. Testet gick till så att 5 st skruv drogs i och sedan ur igen, sedan drogs de i och ur igen osv. Efter fem moment, dvs totalt 25 skruvar dragits i och ur började maskinen slå ifrån ibland vid körning på tvåans växel, slog man ner på ettans växel gick det att köra igen, eller efter ett litet uppehål, men snart börjad den slå ifrån igen. Jag förmodar att det var maskinens överhettningsskydd som sa ifrån, en trots allt önskvärd funktion. Man ska också tänka på att detta är ett mycket tufft test där maskinen jobbar hårt med en intermittens nära 100%, det är inte direkt något som förekommer i verkligheten, så att säga. Jag märkte t.ex. inga sådana tendenser när jag borrade de 22st 25mm-hålen. Efter ytterliggare 5 moment, dvs totalt 50 skruv i och ur gick batteriet ner från 3 till 2 led. Därefter körs ytterliggare 4 moment och nu har totalt 70 skruv dragits i och ur, testet avslutas för kvällen och batteriet indikerar fortfarande 2 led. Det är rejält jobbigt för hand och handled kan jag notera.

Nästa dag tar testet vid där det avslutades dagen innan, allra först kontrolleras batteriet som nu visar 1 led. Sannolikt lågt batteriet nära gränsen mellan 2 och 1 led när testet avslutades kvällen innan och nu visar batteriet alltså en 1 led. 33 skruvar senare orkar maskinen inte mer, batteriet är tomt.

Under testets gång har maskinen slagit ifrån upprepade gånger under körningen, både på ettans och tvåans växel. Det är så klart ganska irriterande när man genomför ett test som detta. Kanske hade jag förväntat mig att det skulle ta lite längre tid att nå dit och att maskinen skulle vara lite varmare innan den slog ifrån. Men å andra sidan kan det vara rejält varmt lokalt i lindningen. Men som sagt så har inget liknande noterats vid normal användning av maskinen, så jag tror man ska se det som att maskinens överhettningsskydd fungerar, och det är ju på sätt och vis en önskvärd funktion, trots allt.

Laddning av batteri

Dags att ladda det tomma batteriet. Manualen säger att laddning upp till 80% fullt batteri tar ~50 min och laddning till 100% fullt tar ~80 minuter. Batteriet sätts i laddaren och tidstudiemannen startar sin klocka. När laddaren signalerar 100% laddat batteri visar tidstudiemannens klocka, ja, vad tror ni? ;) Jo, 80 minuter, ka-tjing! J

Batteriet är på 36 V och 4 Ah, eller 144 VA. Mina Makita-batterier är på 18 V och 3 Ah, eller 54 VA. Makita-batterierna laddas på 23 minuter, även där har tidstudiemannen varit i farten och verifierat att manualens 23 minuter stämmer i verkligheten, det gör det. Det innebär att Makitan laddar 2,35 VA/minut, Boschen laddar 1,8 VA/minut. Det innebär att Makitan, som nu har 6-7 år på nacken ger 30% mer laddning på samma tid jämfört med Bosch. Här finns lite att jobba på för Bosch för att få ner laddtiden. Dock ska nämnas att ett batteris totala livslängd kan påverkas av hur snabbt laddning sker, å andra sidan är mina Makita-batterier väl använda under de 6-7 år jag haft dem, och de funkar fortfarande finfint.

Test med stor hålsåg

För att verkligen sätta Boschen på prov tog jag fram en rejäl 100+ år gammal timmerbit av norrländsk fura och en 111 mm hålsåg. Föga förvånande, hoppas jag, fick Makitan och min gamla trotjänare Atlas Copcon vila sig igenom detta test. Här ställdes Boschen mot Metabon och den gamla gröna Bosch slagborrmaskinen.
    Videon nedan ger en uppfattning om resultatet.

[video=youtube_share;nkOK2kdn69Y]http://youtu.be/nkOK2kdn69Y[/video]

Som summering kan jag säga så här, nästa gång jag ska borra ett 111 mm hål, då får Metabon vila. Som ni kan se av bilderna i filmen ovan har jag kört några prov med hålsågen, till slut var det fullt av hål på båda sidor av timmerbiten. Jag har valt ut de två bästa sekvenserna och resultatet är imponerande, till Boschens fördel, den jobbar starkt och målmedvetet utan tvekan hela vägen ner till botten, varje gång. Metabon klarar också jobbet galant, men har en tendens att nypa, troligen till följd av att slirskyddet går in och slår ifrån. Jag tänkte att jag skulle undersöka den saken lite närmre för jag tycker det sker förtidigt, samtidigt har Metabon varit nära att vrida handleden av mig några gånger tidigare, så jag var lite förvånad över den biten faktiskt.

Ergonomi

Denna maskin ska inte jämföras med 18V borrskruvdragare ämnade att köra hundra- och tusentals golv-, panel- och trallskruv med. Den ska istället jämföras med sladdburna maskiner ämnade för lite mer rejäla jobb än nyss nämnda, och andra batterimaskiner i samma klass. Följdaktligen bör man ha det i åtanke när man tittar på ergonomi också.
    Jag har nog ganska normalstora händer, jag har inte noterat något särskilt kring handtaget, dess känlsa eller storlek, varken på plus eller minussidan. Om jag tänker till och känner efter, skulle det kanske kunna vara aningen mindre för mina händer. Men snittet på målgruppens handstorlek kanske är lite över normal, å andra sidan ;) Men som sagt, inget som påverkat mig vid normalt GDS-användande.
    Vad gäller balansen känns den helt ok, tippar inte framlänges vid normal användning, utom när man hänger på en 111mm hålsåg, vill säga, men det hör ju liksom till.

Så till vikten, en liten tabell

[TABLE="width: 500"]
    [TR]
    [TD]Makita slagskruvdragare[/TD]
    [TD]1 585 gram[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD]Grön Bosch Slagborrmaskin[/TD]
    [TD]1 972 gram[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD]Bosch GSR Borrskruvdragare[/TD]
    [TD]3 111 gram[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD]Metabo UHE28 Multi[/TD]
    [TD]3 371 gram[/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]

vikt.jpg

Jag måste säga att jag blev lite förvånad, jag trodde att borrskruvdragaren skulle ligga lite närmre den gröna Boschen och med lite större skillnad upp till Metabon. Den stora skillnaden mellan Metabon och Boschen är dock balansen. Metabon håller man ända längst bak och tyngden finns i växellådan en kilometer eller så längre fram, känns det som, medan Boschen är välbalanserad, det gör så klart att Boschen är mycket enklare att handha än Metabon, rent viktmässigt. Man ser också den stora skillnaden mellan Boschen och Makitan, och inser då varför Boschen inte riktigt lämpar sig för ”normal” skruvdragande i större mängd.

boschmakita.jpg

LED-lampan
    På min Makita sitter lampan direkt under chucken, och lyser rakt fram. Det funkar riktigt bra i de flesta fallen och man använder den även enkelt som ficklampa i många olika situationer. Ett krux är dock när man ska borra, då skuggar borret punkten där man ska borra och eftersom det lyser runt omkring kan det bli svårt att se att man prickar exakt rätt. Därför har jag ofta tänkt att det kanske vore bra att ha lampan nere på foten, som en del andra maskiner har.
    Boschen har lampan nere på foten lysandes uppåt, och eftersom den tänds så fort man startar maskinen kan man liksom inte låta bli att testa den och notera hur den funkar i olika lägen.
    Jag insåg väldigt snabbt att jag vill inte ha något annan placering än den på min Makita, undantaget möjligen en dubblering av funktionen J Anledningen då – Jo, till att börja med går det inte att använda lampan som en ficklamp, den lyser rakt upp i himlen och att försöka få den att lysa dit man vill görs inte med enkelhet. Det är en obetydlig bi-sak, kanske en del tycker. Må så vara, jag retade mig på det. Men jag noterade också att om man t.ex. ska borra eller skruva i ett hål, då blir det kolsvart eftersom ljuset skuggas. Jag upplevde också vid några fall att jag inte kunde få ljus på arbetspunkten innan jag satte till maskinen ända fram, ett resultat av att lampan inte lyser ”framåt” utan mest uppåt. Även om jag kört en del med maskinen den senaste tiden har jag inte kört ”Jättemycket”, men jag har ändå retat mig på att lampan inte lyser där den borde vid ett flertal tillfällen. Även om placeringen på Makitan inte funkar 100% i alla lägen, tycker jag den är flera snäpp bättre än placeringen på foten.

Moment-test
    Jag tänkte jag skulle göra ett moment-test också, tiden har tyvärr inte räckt till att göra något ordentlitg sådant men jag tog 111mm hålsågen och knöt ett snöre i den, på 55,5mm radie går det åt en hel del vikt i änden på snöret för att matcha maskinens angivna momenttal. Men jag började med en 10 kg vikt och noterade att det klarade maskinen av. Jag hade ställt den på en bänk med vikten på golvet och maskinen lyfte vikten via snöret som snurrade upp runt hålsågen. Jag noterade att maskinens kropp vred sig ganska rejält och man kände i handen hur skarven i greppet skevade. Det här testet säger egentligen ingenting och problemt är att man får 10kg vikt som hänger i maskinens nos, inte riktigt hur testet var tänkt. Det hade varit roligt att hänga upp maskinen i maskinfästet ansluten till en avlastad axel så att man kunde få testa momentet utan att maskinen lastas med en vikt, men det har jag som sagt tyvärr inte hunnit med.

Slutsats

Boschen har vida överträffat mina förväntningar, den har redan använts mer än jag trodde och kommer helt klart att bli ett väl använt verktyg. Metabon kommer få vila mer framöver och mest komma till användning när det handlar om sten och betong, skulle jag tro. Grövre metall kanske men då blir det oftast pelarborren istället.
    I jämförelse med en vanlig nätdriven borrmaskin är den enda nackdelen jag kan se den extra vikten, den är dryga kilot, eller 50%, tyngre, men fördelen med att slippa sladden tycker jag väger ännu tyngre, så valet är givet för mig.
    Laddtiden tycker jag är i överkant 1h 20 minuter, där finns lite att göra. Men å andra sidan räcker batteriet rejält långt, i alla fall som nytt. Hur det är med livslängden dröjer det förhoppningsvis väldigt många år innan jag kan uttala mig om ;)

Maskinen får helt enkelt betyget fem hus av fem möjliga.

5 byggahus.gif

Länk till tråden med inledningen och uppdraget att testa maskinen.
    http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/225885-vem-vill-testa-en-borrskruvdragare.html

Redigerat 3 apr 2014 03:11
  2. K
    Medlem Nivå 8
    (y)

• Laddar…
  3. P
    Medlem Nivå 5
    Mycket trevlig test! Seriös o lättläst...

• Laddar…
  4. MB77
    Medlem Nivå 11
    Mycket bra utfört test och testrapport, tack!
    En film säger mer än 1000bilder (y)(y)

• Laddar…
  5. Remne
    Verktygstokig Nivå 9
    5 byggahus.gif
    till dig, för en sådan bra och utförlig recension...(y)

en liten fråga?
    Hur många tumrullningar och koppar kaffe blev det under de 80minuter du övervakade laddningen....;)

• Laddar…
  6. T
    Medlem Nivå 19
    Tack för all positiv feedback! :)

Noll tumrullningar och lika många koppar kaffe :) jag jobbade under tiden, ställde timern på telefonen och kollade laddaren med jämna mellanrum, hade den blivit klar mer än tre minuter "för tidigt", (yeah right ;) ) hade jag i alla fall haft den inom ett 5 min intervall där på slutet. Men jag var vid laddaren när den slog om och det var helt klart inom den åttionde minuten.

Idag har maskinen fått agera färgblandare när jag blandat grundfärg i 10liters burkar. Hej vad bra det går att spruta färg med en Wagner PP-spruta. Målade ca 100kvm innertak på 1-2 timmar. Men nu blev det visst lite OT.

7. SC Aero
    Verktygstokig · Nivå 8
    Mycke bra test (y)

8. L
    Medlem Nivå 6
    En mycket bra och seriös testrapport!

Extra plus när filmer är med.

9. torbeno
    Medlem · Nivå 11
    Har du något att säga om ljudnivå? Eller ljudet i allmänhet.

10. F
    Medlem Nivå 9
    Trevligt Trevligt! :)

Förutsätter att det var en Bosch AL 3640 CV laddare med till denna? Tänk då på att den ursprungligen är designad för 1.3Ah & 2.6Ah batterierna. 2.0Ah & 4.0Ah är nya batterier, vilket gör att det tar längre tid att ladda med denna. Har för mig det ska ta ca 68min att ladda ett tomt 2.6Ah till 100% med denna laddare, ca80% på ca 25-30min.

När följande lyser permanent:
    3 LED: laddningsnivå på mellan 100-–66%
    2 LED: laddningsnivå på mellan 66-–33%
    1 LED: laddningsnivå på mellan 33-–5%
    1 LED blinkar: laddningsnivå under 5%

Röd LED: lyser den röda LEDn är batteriet för varmt eller för kallt för att laddas.

Grön LED: visar laddningsstatus.

Redigerat 4 apr 2014 21:55
  11. T
    Medlem Nivå 19
    Hejsan

Gjorde en liten enkel ljudtest av maskinen under kvällen. Rent spontant kan jag säga att jag inte upplever den som bullrig, funkar utmärkt att köra utan hörselskydd, vilket man inte kan säga om slagskruvdragaren när slagfunktionen går in.

Laddade ner en ljudmätningsapp på mobilen och la den ca 40cm från maskinen. Testade Boschen och min Makita slagskruvdragare med en 6x120mm träskruv i en vanlig träregel.

Maxvärdet på Boschen är när momentbegränsningen slog till på slutet. Under själva skruvningen låg ljudet som synes på drygt 70dB mot Makitans 84 dB. Ganska stor skillnad alltså på 10-12 dB, sen är det ju inte riktigt äpplen och päron som jämförs.

Man ska inte lägga allt för stor vikt vid absolutvärdena då jag inte på något vis kalibrerat ljudmätningen, utan det får endast ses som en jämförelse.

Rent ljudmässigt är min uppfattning att Boschen är helt ok tycker jag.

_______________Bosch______________________________Makita______________
    Visa bilaga 111569

Själva skruvningen pågår under perioden 6-12 sekunder i diagrammet.
    Siffran under nålen i instrumenten är momentanvärdet när jag tog bilden, inget att bry sig om.
    De tre värdena runt ramen är min, medel och max. Maxvärdet för Boschen är när momentbegränsaren går in, och maxvärdet för Makitan är under slagskruvdragning.

Redigerat 5 maj 2014 23:41
  12. T
    Medlem Nivå 19
    Jag har under helgen monterat en garageport och använt Boschen en del parallellt med min makita slagskruvdragare.

En sak jag noterat är att jag vid flera tillfällen försökt hänga boschen i byxorna, som jag gör med makitan. Det är bara det att den inte har någon sådan krok, det saknar jag. Får nog fixa det på något vis. Och kanske ett rejälare bälte... ;)

Sen lite paradoxalt har jag noterat att Boschen är lite bättre när man vill ha kontroll på hur hårt man drar en skruv, men samtidigt ger makitan mer finkänsla. Det hela beror på att slagskruvdragaren är brutal, den drar rejält hårt utan att man själv märker så mycket. Jag har noterat att det är farligt att skruva beslag med slagskruvdragaren, för en stor andel av ankarskruven blir överdragna och går av direkt om man försöker dra ur dem igen. Men man märker inget när man drar i dem. Samma sak med andra skruv. Jag har dragit en hel del skruv och mutter, M6-M8, och har märkt att med slagskruvdragaren är det tufft att lossa en sådan mutter med vanlig 13-nyckel, så hårt draget blir det. Med Boschen märker man mer hur hårt man drar, för den ger feedback genom att den vrider emot, vilket iofs är jobbigt för handleden. Samtidigt är Makitan bättre på finkänsla, och det beror just på att man, när det går tungt, inte behöver hålla emot för kung och fosterland, vilket gör att man kan fokusera på att få saker raka. Ja, det var lite för- och nackdelar åt bägge håll med vanlig- vs slagskruvdragare.

13. Akahigi
    Medlem Nivå 8
    Om du kör den där Boschen i bältet finns risk att du kommer se ut som en Hobbit...

14. bygga_bo
    Medlem · Nivå 12
    Om inget annat tittar kanske kalingarna fram, och av någon outgrundlig anledning är det ju ganska poppis nuförtiden...

15. T
    Medlem Nivå 19
    Får ta och kolla vikten på batteritigersågen, den tynger ner en del när jag hänger den i byxan med sin krok :) Men det funkar.

Edit: Jo, den väger visst 3.6 kg utan batteri. Så det ska nog vara lugnt med Boschen i byxan ;)

Redigerat 6 maj 2014 23:54

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: