Finns det någon som har hittat en faspenna som fungerar ordentligt? Det är ett helvete att försöka bli hjälpt av den jag har nu, kräver alldeles för mycket för att reagera.
Vill ju ha något som skulle reagera på en kabel med biledare som det inte går ström igenom men det kanske är omöjligt att hitta någon så känslig penna?
Vill ju ha något som skulle reagera på en kabel med biledare som det inte går ström igenom men det kanske är omöjligt att hitta någon så känslig penna?
Jag tror inte att det finns någon som man kan lita på, jag har i alla fall aldrig sett eller hört talas om någon som är riktigt bra. Ska man ha nått som fungerar för ledningar inne i väggen ska man ha en där man sätter en signal på "tråden" och tillhörande sökare. För att se om det finns spänning är det en riktig spänningsprovare som gäller.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Problemet brukar väl nästan vara det motsatta enligt mig. Dvs att de reagerar på minsta lilla kapacitiva spänning. Eller att det kan vara svårt att veta om det är aktuell kabel den ger utslag för, eller om det är någon annan i dosan/uttaget.
I övrigt fungerar min långt över förväntan. Det är en billig sak från Biltema, tror jag. Jag hade tidigare en svindyr sak, men den fungerade inte ett dugg bättre, snarast sämre.
I övrigt fungerar min långt över förväntan. Det är en billig sak från Biltema, tror jag. Jag hade tidigare en svindyr sak, men den fungerade inte ett dugg bättre, snarast sämre.
Jag använder: https://www.fluke.com/sv-se/produkt/elektrisk-testning/grundlaggande-testare/fluke-1ac-iiJ.EL. skrev:
Finns det någon som har hittat en faspenna som fungerar ordentligt? Det är ett helvete att försöka bli hjälpt av den jag har nu, kräver alldeles för mycket för att reagera.
Vill ju ha något som skulle reagera på en kabel med biledare som det inte går ström igenom men det kanske är omöjligt att hitta någon så känslig penna?
Tycker den fungerar bra. Och den detekterar även på kablar som det inte går ström i. Alltså fram till stället kretsen är bruten.
Det går inte att detektera genom skärmade kablar då de stoppar det elektriska fältet den reagerar på om det var så du menade med biledare.
Är tillfällen när inte kabelsökare fungerar 😄E elmont skrev:Jag tror inte att det finns någon som man kan lita på, jag har i alla fall aldrig sett eller hört talas om någon som är riktigt bra. Ska man ha nått som fungerar för ledningar inne i väggen ska man ha en där man sätter en signal på "tråden" och tillhörande sökare. För att se om det finns spänning är det en riktig spänningsprovare som gäller.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 194 inlägg
Phasen från Sagab har fungerat korrekt sedan 80-talet. Ger knappt några flasklarm om det inte är trångt, men då har man ju konstaterat att det finns spänning. Naturligtvis kollar man också alltid mot en känd fasledare.
Tror t.o.m. att vi har någon här på forumet som tidigare har monterat ihop dem.
Tror t.o.m. att vi har någon här på forumet som tidigare har monterat ihop dem.
Även jag har förbrukat 3 st Phasen och har fortfarande den tredje kvar och visst kan dom ha en funktion MEN man ska vara helt medveten om deras "svagheter". Som yrkesman kan dom vara användbara men för en lekman är osäkerheten för stor för att rekommenderas.Johan Gunverth skrev:
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Det jag använt testpenna mest till i mina dagar är när det vankades första advent och det dumpades lådor med trasiga ljusstakar på våra elverkstad, då är den guldvärd och sparar mycket jobb.
Har använt den några gånger i diazedcentraler och nån gång vid rena kabelbrott för att för att snabbt kolla om det finns spänning men jag arbetar aldrig på en anläggning utan att först kontrollerat spänningslöshet med en riktig spänningsprovare.
*Edit* korrigerade stavfel*
Har använt den några gånger i diazedcentraler och nån gång vid rena kabelbrott för att för att snabbt kolla om det finns spänning men jag arbetar aldrig på en anläggning utan att först kontrollerat spänningslöshet med en riktig spänningsprovare.
*Edit* korrigerade stavfel*
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 194 inlägg
Japp. Man måste förstå vad de gör och hur de funkar. De dåliga modellerna är överkänsliga. Det är lite som en regelsökare som hittar elkabel i väggen. Då vet man att man INTE skall borra där.E elmont skrev:
Produkter som diskuteras: "regelsökare"
Regelsökare S200 Stanley
Finner trä upp till 19 mm
366 kr inkl moms
Läs mer
De är bra för att få en snabb uppfattning om var det finns spänning. Men de ersätter inte en riktigt spänningsmätning. Även gamla hederliga testmejslar med glimlampa har fördela.
Man ska vara medveten om att de inte detekterar ström alls. Det är enbart spänningen de reagerar på.
Man ska vara medveten om att de inte detekterar ström alls. Det är enbart spänningen de reagerar på.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 194 inlägg
Det är nog mig du syftar påJohan Gunverth skrev:
Jag har även ett ex av pennan för den amerikanska marknaden(?).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden