Finns det någon som har hittat en faspenna som fungerar ordentligt? Det är ett helvete att försöka bli hjälpt av den jag har nu, kräver alldeles för mycket för att reagera.

Vill ju ha något som skulle reagera på en kabel med biledare som det inte går ström igenom men det kanske är omöjligt att hitta någon så känslig penna?
 
Jag tror inte att det finns någon som man kan lita på, jag har i alla fall aldrig sett eller hört talas om någon som är riktigt bra. Ska man ha nått som fungerar för ledningar inne i väggen ska man ha en där man sätter en signal på "tråden" och tillhörande sökare. För att se om det finns spänning är det en riktig spänningsprovare som gäller.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Problemet brukar väl nästan vara det motsatta enligt mig. Dvs att de reagerar på minsta lilla kapacitiva spänning. Eller att det kan vara svårt att veta om det är aktuell kabel den ger utslag för, eller om det är någon annan i dosan/uttaget.
I övrigt fungerar min långt över förväntan. Det är en billig sak från Biltema, tror jag. Jag hade tidigare en svindyr sak, men den fungerade inte ett dugg bättre, snarast sämre.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A
Tokdåre J.EL. skrev:
Finns det någon som har hittat en faspenna som fungerar ordentligt? Det är ett helvete att försöka bli hjälpt av den jag har nu, kräver alldeles för mycket för att reagera.

Vill ju ha något som skulle reagera på en kabel med biledare som det inte går ström igenom men det kanske är omöjligt att hitta någon så känslig penna?
Jag använder: https://www.fluke.com/sv-se/produkt/elektrisk-testning/grundlaggande-testare/fluke-1ac-ii

Tycker den fungerar bra. Och den detekterar även på kablar som det inte går ström i. Alltså fram till stället kretsen är bruten.

Det går inte att detektera genom skärmade kablar då de stoppar det elektriska fältet den reagerar på om det var så du menade med biledare.
 
E elmont skrev:
Jag tror inte att det finns någon som man kan lita på, jag har i alla fall aldrig sett eller hört talas om någon som är riktigt bra. Ska man ha nått som fungerar för ledningar inne i väggen ska man ha en där man sätter en signal på "tråden" och tillhörande sökare. För att se om det finns spänning är det en riktig spänningsprovare som gäller.
Är tillfällen när inte kabelsökare fungerar 😄
 
  • Gilla
RasmusR4
  • Laddar…
Phasen från Sagab har fungerat korrekt sedan 80-talet. Ger knappt några flasklarm om det inte är trångt, men då har man ju konstaterat att det finns spänning. Naturligtvis kollar man också alltid mot en känd fasledare.

Tror t.o.m. att vi har någon här på forumet som tidigare har monterat ihop dem.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Phasen från Sagab har fungerat korrekt sedan 80-talet. Ger knappt några flasklarm om det inte är trångt, men då har man ju konstaterat att det finns spänning. Naturligtvis kollar man också alltid mot en känd fasledare.

Tror t.o.m. att vi har någon här på forumet som tidigare har monterat ihop dem.
Även jag har förbrukat 3 st Phasen och har fortfarande den tredje kvar och visst kan dom ha en funktion MEN man ska vara helt medveten om deras "svagheter". Som yrkesman kan dom vara användbara men för en lekman är osäkerheten för stor för att rekommenderas.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Panor82
Det jag använt testpenna mest till i mina dagar är när det vankades första advent och det dumpades lådor med trasiga ljusstakar på våra elverkstad, då är den guldvärd och sparar mycket jobb.

Har använt den några gånger i diazedcentraler och nån gång vid rena kabelbrott för att för att snabbt kolla om det finns spänning men jag arbetar aldrig på en anläggning utan att först kontrollerat spänningslöshet med en riktig spänningsprovare.

*Edit* korrigerade stavfel*
 
E elmont skrev:
Även jag har förbrukat 3 st Phasen och har fortfarande den tredje kvar och visst kan dom ha en funktion MEN man ska vara helt medveten om deras "svagheter". Som yrkesman kan dom vara användbara men för en lekman är osäkerheten för stor för att rekommenderas.
Japp. Man måste förstå vad de gör och hur de funkar. De dåliga modellerna är överkänsliga. Det är lite som en regelsökare som hittar elkabel i väggen. Då vet man att man INTE skall borra där.
 
Och inte minst måste man vara medveten om att om dom INTE indikerar spänning så kan det i alla fall vara full spänning.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
De är bra för att få en snabb uppfattning om var det finns spänning. Men de ersätter inte en riktigt spänningsmätning. Även gamla hederliga testmejslar med glimlampa har fördela.

Man ska vara medveten om att de inte detekterar ström alls. Det är enbart spänningen de reagerar på.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och inte minst måste man vara medveten om att om dom INTE indikerar spänning så kan det i alla fall vara full spänning.
Jag vet av egen erfarenhet att Phasen reagerar på växelspänning ändå ner till 9V (trafo till modem)
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Phasen från Sagab har fungerat korrekt sedan 80-talet. Ger knappt några flasklarm om det inte är trångt, men då har man ju konstaterat att det finns spänning. Naturligtvis kollar man också alltid mot en känd fasledare.

Tror t.o.m. att vi har någon här på forumet som tidigare har monterat ihop dem.
Det är nog mig du syftar på :). Var ett av mina första sommarjobb. Vi lödde, monterade och testade. Kanske finns någon mer här, isåfall är världen liten för vi var typ 5 pers som jobbade på det stället på 90-talet.

Jag har även ett ex av pennan för den amerikanska marknaden(?).
Två märkpennor på slitet träbord, en svart och en grön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.