Hej, jag har en gammal kompressor med trefasmotor av för mig okänt skick. Min fråga är om jag på något säkert sätt kan testa om motorn fungerar. En kabel med fyra ledare går in i en tryckströmbrytare och från den samma typ av kabel in i kompressorn, se bild. Motorn är frikopplad utan rem. Har tillgång till trefasuttag.
Motor är märkt
2,2 kW 3 PS
Δ/Y 220/380 V
8.9/5,2 A
1400 U/min
cos φ 0,82
Motor är märkt
2,2 kW 3 PS
Δ/Y 220/380 V
8.9/5,2 A
1400 U/min
cos φ 0,82
Jag hade gjort såhär:
-Resistansmät mot jord och resistans i lindningarna så att det inte är helt åt skogen
-Två av anslutningarna är lite eljest, jordanslutningen och den vänstraste fasen, fixas
-Kolla så kabeln inte är murken, svårt att se på bilden
-Provkör, mät strömmar, lyssna efter mystiska ljud
-Provkör med belastning
-Resistansmät mot jord och resistans i lindningarna så att det inte är helt åt skogen
-Två av anslutningarna är lite eljest, jordanslutningen och den vänstraste fasen, fixas
-Kolla så kabeln inte är murken, svårt att se på bilden
-Provkör, mät strömmar, lyssna efter mystiska ljud
-Provkör med belastning
Hej och tack för svar. Ok, mätning är ju en bra start.
Hur menar du eljest, att anslutningarna ska förbättras för bättre kontakt? Jorden såg ju faktiskt lite tveksam ut.
Spelar det någon roll i vilken ordning faserna ansluts, eller orsakar det bara att motorn går åt fel håll om det blir fel.
Har ingen jordfelsbrytare men planerar att få det installerat senare i höst. Om det är viktigt kanske jag väntar med testet tills elektrikern är här.
Hur menar du eljest, att anslutningarna ska förbättras för bättre kontakt? Jorden såg ju faktiskt lite tveksam ut.
Spelar det någon roll i vilken ordning faserna ansluts, eller orsakar det bara att motorn går åt fel håll om det blir fel.
Har ingen jordfelsbrytare men planerar att få det installerat senare i höst. Om det är viktigt kanske jag väntar med testet tills elektrikern är här.
Klicka här för att svara