När du väljer trall till altanen kan du välja mellan många olika träslag och andra material. Malmö stads omfattande långtidsstudie av 25 olika trallmaterial är nu helt avslutad. Den visar tydligt vilka material som står pall och vilka som fallerar efter 11 år i Öresunds tuffa kustmiljö.

Du kan läsa artikeln här: Test trall till altan och trädäck – så klarade sig materialen efter 11 år

Farstatjej90
Det är synd att accoya var sju gånger dyrare. Det blir billigare att lägga om altanen, även med arbetet inräknat... Man får välja det för utseendet också i så fall🤔
..
Snyggt var det!

• Gilla
A.G och 3 till
  • Laddar…
Intressant att obehandlat kärnvirke i furu står sig typ lika bra mot impregnerat furu.

• Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Intressant att obehandlat kärnvirke i furu står sig typ lika bra mot impregnerat furu.
Håller med.
För oss privatpersoner som inte gillar biocider så känns det ju som kärnfuru är det ekonomiskt rimliga alternativet. Dock tråkigt att sibirisk lärk inte varit med i detta test, finns ju oftare i byggvaruhandeln än många av de andra träsorterna som provats.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Själv tycker jag det märkligaste att man inte har en helt vanlig gran/furubräda med i testet.

Dvs vad kan man klämma ur extra mot att istället byta brädor efter x år utan diverse behandlingar

• Gilla
ByggQ och 2 till
  • Laddar…
Är jag korkad eller hur kan man använda NTR AB som referens när det inte ens monterats? Vad är den man då refererar mot?

Jag har inte ens sett NTR A trall att köpa.

Har läst på många ställen att dagens tryckimpregnerade virke inte alls är så giftigt, hade varit intressant med en giftanalys för att få veta om det stämmer.

A
J jishi skrev:
Är jag korkad eller hur kan man använda NTR AB som referens när det inte ens monterats? Vad är den man då refererar mot?
Är inte NTR AB den vanligaste trallen som säljs?
J jishi skrev:
Jag har inte ens sett NTR A trall att köpa.
Men vill ha tjockare och bredare trall och väljer tex. 45x145 som finns i NTR A klass..

A aleica skrev:
Håller med.
För oss privatpersoner som inte gillar biocider så känns det ju som kärnfuru är det ekonomiskt rimliga alternativet. Dock tråkigt att sibirisk lärk inte varit med i detta test, finns ju oftare i byggvaruhandeln än många av de andra träsorterna som provats.
Fanns är det väl snarare? Stängdes inte den kranen för ca 3 år sedan? Men jag håller med om att det är synd att det inte är med i testet då jag har lagt det själv och är nyfiken på hur det står sig jämfört med alternativen i testet.

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
A aleica skrev:
Håller med.
Jag som bor vid kusten i Skåne byggde altanen i obehandlad rysk lärk från Fredricson - den gav ungarna en massa stickor - ruttnade planka för planka och nu efter 18 år är det utbytt mot Cumaro (brasiliansk teak) - efter ett år har det blivit snyggt blekt - jag återkommer om 18 år med en ny rapport.

• Gilla
Hullefar och 5 till
  • Laddar…
A
S skylt skrev:
Jag som bor vid kusten i Skåne byggde altanen i obehandlad rysk lärk från Fredricson - den gav ungarna en massa stickor - ruttnade planka för planka och nu efter 18 år är det utbytt mot Cumaro (brasiliansk teak) - efter ett år har det blivit snyggt blekt - jag återkommer om 18 år med en ny rapport.
Ja lärken ruttnar lätt speciellt i skarvar så ruttnar den underifrån..

• Gilla
skylt
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ja lärken ruttnar lätt speciellt i skarvar så ruttnar den underifrån..
Samma här. Dyrt men sämre än tryckimpregnerat. Röta på många ställen och stickor. Måste byta i sommar. Men var snyggt de första åren. Drog vred sig kraftigt också vilket gjorde att golvet blev ojämnt.

• Gilla
skylt och 1 till
  • Laddar…
Vilket virke var ThermoWood? Har själv ask som är ThermoWood och trallen är fortfarande som ny efter snart 15 år. Lagt på norrsidan.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Hade ett trädäck av organowood, efter 6-7 år var brädorna so ruttna att man trampar igenom på sina ställen, och då är vi ändå inte precis vid kusten

A aleica skrev:
Håller med.
Ja. Om kärnfuru är så här bra så känns ju tryckimpregnering som någon slags workaround för rovdriften på skogarna.

A Alexn72 skrev:
Själv tycker jag det märkligaste att man inte har en helt vanlig gran/furubräda med i testet.

Dvs vad kan man klämma ur extra mot att istället byta brädor efter x år utan diverse behandlingar
Mm obehandlade hyvlade plankor säljs ju knappt. Jag misstänker att olika "mervärde" grejer ökar marginalerna? Typ man vill att folk köper klickgolv istället för att lägga nåtade plankgolv.

Har lagt thermowood i furu på några mindre ytor hemma, ser helt ok ut efter 5-6 år och känns ganska likvärdigt mot tryckimpregnerat. Trät är dock lite sprödare än vanlig furu. Gillar dock att det är väldigt formstabilt och inte håller på och vrider sig som vanligt impregnerade brädor.

• Gilla
mvs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.