Det var jag som fick testa Dreame X40 Ultra. Tyvärr var återkopplingen begränsad till ett visst antal ord, så det var svårt att få med allt.

Vi är väldigt nöjda med själva dammsugaren, men appen är riktigt frustrerande. Rumsindelningen är svår att få till, och mappningen av golven fungerar dåligt. Leidar-systemet tog till och med med uteplatserna eftersom den mappade genom våra stora fönsterpartier. Kartan över hemmet blev därför helt fel, och den gick inte att göra om. Därmed faller hela idén med att styra vilka rum som ska städas och kartan blir i praktiken oanvändbar.

Vi har i stället valt att stänga dörrar till de rum som inte ska städas. Appen möter en dessutom alltid med en stor pop-up om prenumeration. Jag avskyr reklam och vill inte ha nyhetsbrev eller ”erbjudanden”, så det är ganska irriterande att behöva trycka bort den varje gång. Notiserna är också störiga (jag behöver ingen avisering om att städningen är klar) och vi hittar inte var man stänger av dem. Appen får därför 2/5.

När man väl hittar inställningarna finns det dock bra funktioner. Jag kan styra både vattenmängd och vattentemperatur vid moppning. Vi har trägolv och vill ha minimal mängd vatten, och det fungerar fint. Moppningen är faktiskt imponerande. Vi kan spilla både tomatsås och kaffe på kvällen, och efter nästa dags moppning är allt borta. Man kan välja kombinerad dammsugning och moppning, eller att den först dammsuger och sedan moppar. Och förstås bara dammsugning eller bara mopp. Det finns också rumsspecifika inställningar, men eftersom kartan är helt fel (och dessutom pytteliten på mobilen) går det tyvärr inte att använda.

Sugstyrkan går att justera från tyst till turbo och max. Vi kör på standard, och då är ljudnivån helt okej. Man kan sitta i samma rum utan att bli nämnvärt störd.

Maskinen har också ett CleanGenius-läge. För oss blev golven för blöta i det läget, så det använder vi inte. Det går inte att anpassa, utan den kör automatiskt så effektivt den kan. Däremot har vi aldrig haft en enda blöt matta eller fuktig kant i alla lägen. För själva moppningen får den 5/5.

Stationen har tre behållare: en för rent vatten, en för smutsvatten och en för tvättmedel. Det står i instruktionerna att man ska tömma smutsvattnet direkt för att undvika odör, men vi glömmer det ofta och låter det stå i flera dagar. Trots det har vi aldrig fått någon dålig lukt. Behållarna är dessutom väldigt lättstädade då plasten är glatt och smutsen sköljs bort utan skrubbande.

Dammsugaren plockar upp både grus och hår riktigt bra. Jag har långt hår och i vår gamla dammsugare snurrades håret snabbt in runt borstar och hjul. Med Ultran är det betydligt mer effektivt och vi har bara behövt rengöra borstar och hjul en enda gång sedan vi fick den. Jag gillar också att den känner igen hallmattan och automatiskt går in i intensivläge. Det känns alltid nystädat och fräscht när Ultran har gjort sitt.

Sammanfattningsvis tycker jag att det är en riktigt bra dammsugare. När den en dag ger upp eller är utsliten kommer jag sannolikt att titta på den senaste Dreame-modellen och köpa igen. Förhoppningsvis får de tills dess några bättre apputvecklare, så att mjukvaran kan matcha kvaliteten på själva maskinen.

• Gilla
oscar_uppsala och 3 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Tråkigt att du haft en dålig upplevelse.

Min T9+ har funkat perfekt under ~3 år och följt med i 2 st hus.

Gillar speciellt de dubbla borstarna som får med sig mer än Roborock. Gjorde även en grundlig reviewgenomgång på Youtube innan köp - den fick tydligen bäst i test lite överallt. 🤷🏼
Också haft en Ecovac T9+ i 3 år innan den tappade all sugkraft, reparationen kostade 3000kr och tog en evighet

Vi har också en äldre Dreame Z10 även om moppfunktionen är oduglig är damsugare riktigt bra. Dock så skulle jag aldrig betala 17000 oavsett hur bra den är.

I
Jag har ägt två robotdammsugare. Den första var jag inte särskilt imponerad av. Den andra, en Roborock S7 som jag köpte 2022, är faktiskt förvånansvärt bra på att dammsuga våra rum. Däremot har den problem med trösklar och man måste plocka undan ganska noga innan man kör den, annars riskerar den att fastna i något. Mopfunktionen är tyvärr alldeles för omständlig för att vara värd besväret.

Jag använder den bara en till två gånger i veckan och alltid manuellt, eftersom man först måste förbereda hemmet lite innan körning.

Nu funderar jag på en Roborock 10R. De säljer den för 9000 kr på sin hemsida just nu. Några saker som står ut:
  • Bättre borste för hår, vilket är viktigt eftersom vi har katter
  • Klarar betydligt högre trösklar
  • Förbättrad hörnborste som kan skjutas ut
  • Roterande moppar
  • Gedigen station som gör roboten mer självständig
  • Bättre förmåga att navigera runt föremål som ligger i vägen
  • Enklare station att rengöra, framförallt själva mopprengöringen

Det är dock mycket pengar, så för att det ska vara värt investeringen behöver den vara betydligt mer självgående än vår S7.

Gällande Dreame jämfört med Roborock får man en känsla från forum, till exempel Reddit, att det är betydligt fler klagomål på Dreame, men det kan också bero på att de har fler användare. Baserat på kommentarerna verkar Roborock också vara lite mer förfinad, även om Dreame fortfarande kan prestera bättre i vissa avseenden. För min del känns valet enkelt eftersom jag redan har en Roborock som jag i övrigt är nöjd med.

I Ironside skrev:
Jag har ägt två robotdammsugare. Den första var jag inte särskilt imponerad av. Den andra, en Roborock S7 som jag köpte 2022, är faktiskt förvånansvärt bra på att dammsuga våra rum. Däremot har den problem med trösklar och man måste plocka undan ganska noga innan man kör den, annars riskerar den att fastna i något. Mopfunktionen är tyvärr alldeles för omständlig för att vara värd besväret.

Jag använder den bara en till två gånger i veckan och alltid manuellt, eftersom man först måste förbereda hemmet lite innan körning.

Nu funderar jag på en Roborock 10R. De säljer den för 9000 kr på sin hemsida just nu. Några saker som står ut:
  • Bättre borste för hår, vilket är viktigt eftersom vi har katter
  • Klarar betydligt högre trösklar
  • Förbättrad hörnborste som kan skjutas ut
  • Roterande moppar
  • Gedigen station som gör roboten mer självständig
  • Bättre förmåga att navigera runt föremål som ligger i vägen
  • Enklare station att rengöra, framförallt själva mopprengöringen

Det är dock mycket pengar, så för att det ska vara värt investeringen behöver den vara betydligt mer självgående än vår S7.

Gällande Dreame jämfört med Roborock får man en känsla från forum, till exempel Reddit, att det är betydligt fler klagomål på Dreame, men det kan också bero på att de har fler användare. Baserat på kommentarerna verkar Roborock också vara lite mer förfinad, även om Dreame fortfarande kan prestera bättre i vissa avseenden. För min del känns valet enkelt eftersom jag redan har en Roborock som jag i övrigt är nöjd med.
Föreslår att du köper 10R borstarna som reservdel och sätter in i din S7. Mycket billigare. Om de mot förmodan inte passar så får du har du en extra uppsättning om du köper en 10R eller 11, 12 eller 13...

Enligt min åsikt är problemet på min s6 maxV inte höjden på tröskeln, utan att den vänder precis på trösklar och fastnar eller så kommer den inte åt att städa för att hjulet är uppe på tröskeln.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.