Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Test Poolrobot Swim&Fun Frisbee FX2

1. I
    Medlem · Västra Götaland · 1 877 inlägg

InsidersUnited

Medlem
    Har dammsugit poolen som alla andra i alla år, men har alltid funderat på poolrobot. Särskilt när man står där med den bängliga slangen med böjd rygg. Då min pool är liten och den nästan alltid har täcket på sig så har det inte varit någon stor sak.

Förra året bytte jag från sand till "filterbollar" i sandfiltret, men det verkar som det ligger kvardröjande sand uppe i den nästan 200 meter långa solkollektorn på taket. Får fortfarande en fin liten hög med sand i mitten av poolen som är irriterande...) Och ja, dysorna är hela.)(y)

Priset på poolrobotar som kan variera mellan 5 kkr till vad som verkar oändlighet (läs 25 kkr) har helt enkelt inte varit värt det för den lilla arbetsinsatsen det skulle bespara.

Frisbee FX2 säljs på många varuhus ( Jula etc etc) , idag (Juli 2021) säljer exvis Överskottsbolaget denna för 1499 kr, och med 30% rabatt på det vilket alla verkar få, blir det 1000 kr. Håller den denna sommaren så kan det faktiskt vara värt det .
    Min systers erfarenhet från billighetstillverkaren Swim & Fun borde dock avskräcka mig, hennes pool är aldrig varm trots att värmepumpen går dygnet runt... Men vi försöker, min devis att tro gott om alla människor tills de bevisar motsatsen kanske fungerar även här. Hehe

Kvaliteten verkar lite racklig, plastdetaljerna sitter ihop men ger inte direkt någon kvalitetskänsla. (jag förväntar mig inte mer till det priset). Den är inte ihopkopplad med någon slang/kabel till ytan utan kör tydligen 60 minuter på en laddning av det inbyggda 2500mAh batteriet. Sedan tar man upp den och laddar och kör vid nästa städtillfälle. Bruksen anger att laddtiden är 5-6 timmar så jag antar att det inte sitter något lithiumbatteri i.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2021-7-16_12-44-37.png

Ett filter inne i disken som skall rengöras efter varje körcykel finns under locket.

upload_2021-7-16_12-45-31.png

Specificationen

upload_2021-7-16_12-48-58.png

De små hjulen på undersidan kan ställas efter poolformen, jag låter dem stå som den blev levererad då min poolform är någorlunda "normal" (rektangulär med flat botten och lite rundade hörn).

29 c i poolen, snart lika varmt i luften (y)

Då väntar vi att den skall bli fullladdad ! Återkommer när jag sänkt den, är det en Fågel eller fisk ?

• Laddar…
  2. I
    Medlem · Västra Götaland · 1 877 inlägg

InsidersUnited

Medlem
    Del 2

Då är vi färdigladdade! Gick fort, gröna lampan tändes för fulladdad efter bara 20 min. Måste varit fabriksladdad(y)

Sink or swim?
    upload_2021-7-16_14-43-19.png

Och detta är vad vi battlar, en liten envis hög med sand i mitten och någon död tusenfoting gråsuggor etc. Rostfläckarna efter att poolplåtarna droppat ned under snart 10 vintrar kommer nog vara kvar.
    upload_2021-7-16_14-44-22.png

Kör vi, verkar som den inte har någon inbyggd smart karta utan den studsar mot sidorna och hittar en ny random väg efter att "styrflaggan" på toppen slår om. Nåja en sak mindre som kan gå sönder.
    Logga in för att se filmer.

60 minuter senare så stannar den och piper. Den är klar!
    Och inuti så har den faktiskt lite diverse saker uppsamlat.

upload_2021-7-16_15-1-51.png

Resultatet efter en timme i solstol ? Jag ger den faktiskt godkänt, sand och lösa partiklar är borta. Man kan se att bladen har släpat lite på botten och hade det varit en hinna med smuts så hade den inte fixat det. Men för mina problem så fungerar det faktiskt.

upload_2021-7-16_15-2-37.png

Du får bo kvar, jag döper dig härmed till Åke min lille Bott, hoppas dina laddcykler blir många och varma. Om inte kommer jag inom garantiperioden adoptera bort dig till Ö&Bs container på baksidan av butiken....:rofl:

Trevlig sommar till er alla!

3. M
    Husägare · Malmö · 76 inlägg

Moana

Husägare
    Har haft min i ett år och är jättenöjd. Enda problemet är att snöret blivit sprött och gått av, men det är ju lätt att ersätta med nytt.

4. D
    Medlem · 4 inlägg

Ducceman

Medlem
    Har också haft min lite drygt ett år, funkar bra men snöret var helt uppluckrat
    när jag tog fram den i år.

• Laddar…
  5. B
    Medlem · 643 inlägg

BJohan

Medlem
    Jag har precis köpt en Frisbee FX2 på ÖoB för en tusenlapp. Laddaren var defekt direkt ur paketet. Tillverkaren skickade en ny efter att jag reklamerat den på hemsidan. Den nya laddaren kom med UPS efter två dagar. Poolroboten fungerar perfekt. Inga problem alls hittills. Poolen är klart renare. Mycket nöjd.

6. M
    Medlem · 147 inlägg
    Köpte även jag frisbee fx2 och är riktigt nöjd, sett till priset väldigt nöjd. Men en sak jag funderar på, den åker ganska snabbt, tänker att det virvlar upp lite i onödan. Är det ngt ni reflekterat över?

7. B
    Medlem · 643 inlägg

BJohan

Medlem
    Jag håller med om att det ibland virvlar upp lite smuts. Den drivs ju fram av en jetstråle på toppen av roboten. Samma jetstråle får den att vända när den kommer till en vägg. Min hypotes är att den behöver ganska kraftig jetstråle för att vända problemfritt. Jag tycker dock inte det är något problem eftersom poolen blir ren ändå. Om den hade gått saktare hade den heller inte hunnit med att rengöra lika stor yta på en laddning.

• Laddar…
  8. J
    Medlem · 859 inlägg
    Köpte en på haraldnyborg på rea förra veckan. För 1050 får den mer än väl godkänt.
    Har rund pool. Första tre ggrna stannade den tidigt men det var för att filtret var fullt så jetstrålen försvagades. Efter att det blivit helt rent en gång så har problemet inte återkommit.

9. B
    Medlem · 643 inlägg

BJohan

Medlem
    Precis, jag upplevde samma sak vid första körningen efter vintern. Filtret blev snabbt fullt och då stannade roboten.Efter rengöring av filtret tuffar den vidare.

• Laddar…
  10. M
    Medlem · 1 inlägg

Marsgoding

Medlem
    Hej hur funkar den detta år
    Mvh maja

11. FredrikR
    End of vacation.. · Dalarna · 13 015 inlägg

FredrikRPremiumikon: Skruvdragare

End of vacation..
    Intressant liten robot till inbjudande pris.
    Tack för recension. (y)

12. N
    Medlem · Skåne · 97 inlägg

newbee

Medlem
    Andra året med min frisbee. Min tuffar på bra även detta året. Dock gav mina föräldrars frisbee upp efter en säsong. Den startade inte efter vintervilan. Men de underhållsladdade inte sin under vintern. Det gjorde jag.

Plus för att den samlar upp allt på botten, tom sand som barnfötter dragit med i poolen. Det känns ganska bra att smutsen slipper hamna i sandfiltret, och jag behöver inte backspola lika ofta.

Minus för farten när den är nyladdad. Ibland funderar jag tom på om linern på väggen kan ta skada. När jag tittar på konstruktionen förstår jag priset. Jag undrar hur länge filtret kommer att hålla. Men numera finns det ett i reserv hos mina föräldrar.

13. M
    Medlem · 147 inlägg
    Köpte frisbeen förra året och den beter sig konstigt.

Den går i några minuter och sen stannar den, själva toppen snurrar men den åker inte iväg. Puttar man på den kör den igång och sen stannar den igen.

Hjulinställningen är satt på ”rund pool” sen finns det ju inte så många mer inställningar man kan göra.

Borde hålla längre än en säsong kan man tycka.

14. B
    Medlem · 643 inlägg

BJohan

Medlem
    Hur igensatt är filtret när den stannar?

15. M
    Medlem · 147 inlägg
    Inte speciellt. Förra året körde den ca 45-50 min utan problem. Nu får man putta igång det ofta. Har laddat batteriet hela natten så batteriet borde vara fullt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.