Byggahus.se

Test o Erfarenheter av LED paneler

1. S
    Medlem Nivå 4
    Tänkte dela med mig lite av egna erfarenheter då det inte finns så mycket skrivet om just LED paneler, i alla fall inte av konsumenter.

Anledningen till just LED panel är att i garage kommer jag ha en lättbalks travers som gör att vanliga lysrörsarmaturer går bort då jag endast har ca 10 cm emellan tvärbalk och tak.

Priserna har ju gått ner en hel del :D på LED panel så jag bestämde mig för att prova, har tagit hem och provat 2 olika.

Från: VidaXL

40w 1200 x 300 mm

Ljusfärg: Varm, vit ?? k

Ljusstyrka: 2650 Lumen

Ord pris:1459 kr Rea: 869 kr

Från: Handyman

48w 1200 x 300 mm

Ljusfärg. Varm vit 400-4500k

Ljusstyrka: 4080 Lumen

Ord pris: Betalat 1195 kr

Rent allmänt runt dessa två aktörer, VidaXl har väldigt snabb leverans, Handymann har bra support men lite luddiga lagersaldon och trots att det jag skulle beställa fanns på lager enl webb så var det slut.... men mycket tillmötesgående generellt.

Intryck av paneler , VidaXL är mycket sladdriga och hänger / bågnar på mitten så det krävs bra upphängning eller borra håll i hörn o mitt på ramen om man ska skruva upp direkt mot tak. Första panelen blinkade till och sedan var det inget mer, den andra funkade.

Handymann,s panel kom någon dag senare, redan vid uppackning kändes dom lite mer seriösa med lite extra fästclips, mycket stadiga ram, trafon har kontakt mot panel till skillnad från VidaXL's som har lösa trådar.

Handymanns är på 8W mer och kostar drygt 300 kr mer.

Men när jag kopplade in den sist hemkomna från Handymann så insåg man skillnad, för det första tänder den direkt ( Finns dimmerbar som tillägg ), Ljuset är behagligt vit och till skillnad drån Vida XL som är väldigt gult.

Tittar man på panelerna så är det skugga runt hela insida av display på VidaXL medans Handymanns lyser rent över hela panelen.

Nackdel för handymann är just kontakter på trafo och display, kablage är rätt kort så antingen köper man extra förlängning eller klipper och sätter egen skarv ( är ju endast 12v på sekundärsidan ).

VidaXL sågar jag inte helt men passar mest som mysbelysning i exempelvis uterum, inte där man vill ha en vettig arbetsbelysning utan att för den skull vara steril, bägge säger varmvit men spektrat verkar väldigt stort.

Handymanns är enligt uppgift av fabrikat Samsung, VidaXL är okänt.

Notering om prisbilden, finns att köpa ännu billigare ex från Ebay Tyskland men personligen är prisskillnaden för liten för att man ska chansa på att få något som är krångligt att returnera.

Kommer mer bilder som jämförelse inom kort :)

Skriv gärna om egna erfarenheter...

Högra är VidaXL, Vänstra är Handymann
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0139.JPG

• Laddar…
  2. T
    Medlem Nivå 4
    Har ingen erfarenhet av just dem paneler du provat. Men Exaktor har en panel av bra kvalitet i olika mått som jag monterat. Gav dagsljus i allra högsta grad, vilket jag personligen skulle föredra i ett garage före vamrvitt/gult. Priserna bör vara snarlika dem du kollat på.

Ang. upphängning skulle jag personligen byggt en träram, klart snyggast och kostar inte många tior.

3. S
    Allvetare · Nivå 11
    Jag har beställt från Kina idag.
    Lite dyrare totalt med frakt och lite sämre lumen än vad handyman-panelen anger.
    Jag betalar 560:-/panel, men med frakt blir det 1000:- och sen kommer förmodligen tull på det så slutpris blir 1250:-/panel.
    Låter som handyman-panelen är en bra deal om den lever upp till vad den lovar.
    Jag har beställt med samsung 5630 G2 och dimmbar meanwell-drivare.