Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Test grovdammsugare

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 905 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    När städjobbet blir för tungt för din vanliga dammsugare kan du behöva någonting mer kraftfullt som en grovdammsugare. Vi har testat nio stycken dammsugare i olika prisklasser och utsett en vinnare som bäst i test - smidig, rullar lätt över trösklar, har ett kraftigt sug och en stor behållare du sällan behöver tömma.

Du kan läsa artikeln här: Test grovdammsugare

2. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 856 inlägg

Stefan NPremiumikon: Hand

Verktygstokig
    Hade vart kul om det va en proffsmodell med som referens, en Festool CTL 26 tex som många hemmafixare har.

• Laddar…
  3. B
    Byggnadsvårdare · gävleborg · 570 inlägg

Bjor

Byggnadsvårdare
    Einhell TC-VC 1820 S. Den har en strömbrytare som lätt går sönder, men det går då att koppla bort den lätt. Samma problem har Einhell med andra produkter dom har att strömbrytare går sönder.

4. G
    Medlem · Stockholms län · 63 inlägg

Glad Amatör 76

Medlem
    :) Kul med ett test där man själv faktiskt har praktisk erfarenhet av två av modellerna, Testvinnaren Nilfisk (2,5 st) och Kärchern (2st).

Den första Nilfisken gick jättebra för mig tills den en dag ca 6 månader in helt slutade fungera. Jag bytte den på garantin och tog hem en ny som direkt hade så mycket skavanker att jag omedelbart vände till butiken för att byta den igen (räknar den som en halv). Den enhet jag då fick höll ytterligare 3 månader innan den dog och då var måttet rågat, jag gav upp på dessa.

Istället blev det då den första Kärchern som kändes snäppet på alla sätt utom ett: den kortare slangen (precis som recensionen här nämner). Efter ca 1,5 år lyckades jag tyvärr starta en brand i dammsugarbehållaren (sög klantigt nog upp för mycket varmt spån efter hålsåg som till slut flammade upp i behållaren). Stackaren hämtade sig aldrig helt efter det: förutom att den konstant luktar lite bränt så smälte en liten del av plasten som gör att filtret inte vill sitta helt bra och den är därför inte lika rolig att använda för gispdamm och sågspån längre, men suger gör den fortfarande och den tjänstgör numer som garagedammsugare istället. Eftersom jag knappast kan beskylla dammsugaren för branden och den imponerande nog fortfarande fungerar efter den incidenten så köpte jag vår andra och nuvarnade kärcher direkt därpå. Den korta slangen kan man delvis fixa genom att köpa förlängningsslangen från kärcher, även om det förstås gör den ännu lite dyrare än nilfisken.

Visserligen rent anekdotiskt men skulle jag köpa en ny igen av någon anledning skulle jag lätt lägga den lite extra pengen på kärchern istället för nilfisken...

Redigerat 14 sep 2020 14:40
  5. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 29 813 inlägg
    Jag håller med om att slangen är för kort på Kärchern. Har också skaffat en förlängning och därefter är maskinen bra att jobba med. I denna priskategori ser jag inget skäl till att skaffa något annat, den gör det den ska varken mer eller mindre.

Kör den dels som grovsug, dels som våt/vattensug, dels för spånutsug kopplad till maskiner. Tycker den gör alla uppgifterna bra, iallafall utan att man blir förbannad eller känner att man behöver något bättre.

Dock skulle jag inte köpa något enklare, har förbrukat ett par grovisar genom åren och detta är nog den första som blir kvar i flera år (och som inte kommer gå sönder av vanligt användande).

6. T
    Husägare · Stockholm · 4 288 inlägg

twoody

Husägare
    Nackdelen med lång sugslang och lång kabel är vad gör du med dom när dammsugaren inte används.
    Festoolen på jobbet får in båda uppe på dammsugaren i ett fack/nersänkning och det är ett extremt stort plus för mig.

• Laddar…
  7. S
    Medlem · 62 inlägg

Snel77

Medlem
    Uppgifterna i testet på sugförmåga (l/min) kan man tyvärr nog ta med en stor nypa salt. Dammsugarna är allihop tämligen små och enkla, har pyttesmå filter och ger knappast det sug som tillverkarna påstår. Köpte själv en större maskin med 2 motorer som suger bra, men det uppgivna suget för den stämde inte heller (på sajten var det högre, på förpackningen lägre...). Den är stor och rejäl men bättre det än en liten leksaksdammsugare. Använder den utan problem med en separat cyklonavskiljare, perfekt för renovering och byggdamm.

8. H
    Medlem · Stockholm · 786 inlägg

hyggabus

Medlem
    intressant att tabellen anger "påstådd ljudnivå", det hade varit intressant att se en uppmätt siffra samt bedömning av ljudet.
    Jag har en Nilfisk Aero 26-nånting som är bra men som låter av s...
    Har även en gammal Kärcher med samma sjuka.
    moderna "hemmadammsugare" har man ju lyckats få att låta både lägre och även med behagligt ljud.

9. T
    Medlem · Blekinge · 7 inlägg

tobbehj

Medlem
    Har själv Kärcher och är jättenöjd, för mig blev eluttaget mycket uppskattat, lite förvånad att det inte fick ett extra plus, för mig skulle det vara helt avgörande nu om jag skulle behöva köpa en ny. Kanonfint att dammsugaren går igång när sågen eller vad man kopplat till går igång. Har tidigare haft några billigare som jag bränt, den här känns som jag inte kommer att kunna ha ihjäl i första taget.

• Laddar…
  10. B
    Tillbyggare · 481 inlägg
    Jag har en Kärcher MW 5P, har nära år på nacken alltså men funkar jättebra.
    Påsarna till de nyare modellerna passar, men märkligt nog så är det inte angivet på förpackningarna...
    Nu har slangmunstycket spruckit och och jag fick kapa ett par cm efter att ha använt det med tapelagning. Behöver alltså ett nytt munstycke, hoppas det finns som reservdel...

Jag snickrar o bygger hus som hobby, skulle definitivt inte klara mig utan den.

11. C
    Medlem · Skåne · 5 inlägg

Christofer Ingemansson

Medlem
    Rekommenderar starkt Stihl-dammsugaren. Fin kvalitet och lätt att köra omkring med. Har använts flitigt både som ”vanlig” dammsugare i garaget/snickeriet och som kopplad till sänksåg och kap-/gersåg. Suverän!

12. C
    Medlem · 28 inlägg

chicketiwowow

Medlem
    Behöver man vanlig dammsugare också eller funkar grovdammsugare bra för vanlig vardagsstädning också?

13. Jonas Persson
    Intresserad · Stockholm · 1 865 inlägg

Jonas PerssonPremiumikon: Skruvdragare

Intresserad
    Har två stycken grovdammsugare och båda fungerar felfritt efter nio års byggande. De har sugit vatten, jord, betong, gips, spån inkopplade till sänksåg mm eller arbetat självständigt.

Nilfisk Multi 20T (inköpt för 11 år sedan)
    Nilfisk Alto Attix 30-21 PC (inköpt för 7 år sedan)

Kan instämma i att slang och kabellängder är viktiga. Den lilla 20T har lite väl korta slangar och kablar.

Det finns en detalj på den stora som jag saknar på den lilla. Eluttaget för verktyget som ska styra dammsugaren har en fördröjning på en tre, fyra sekunder innan den stänger av dammsugaren. Smart, då det inte slutar damma bara för att man släpper strömbrytaren på verktyget som fortfarande roterar.

• Laddar…
  14. L
    Medlem · 207 inlägg
    Jag har samma och håller med om ljudnivån. Låter förjävligt. Lite förvånande med tanke på nilfisks erfarenhet inom området.

15. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 8 105 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Blåsfunktion! Den använder jag rätt ofta på min lilla Nilfisk buddy 12.
    Hade ett gäng olika på prov bland annat Kärcher WD6P och WD4P men dessa har ingen blåsfunktion WD6P har men den är värdelös. Dom är tunga och klumpiga. Tidigare hade jag en Buddy 18 som har lång slang. Lång slang är bra men det gör dammsugaren oerhört otymplig att bära och förvara. Den korta sladden löser man med en förlängningssladd.

Jag tycker min Buddy 12 är det bästa alternativet. Den är superlätt, suger okej, blåser asbra. Låter en del men det gör alla dessa mer eller mindre lika. Och kostar bara 500:- on/off flytta slangen för blås och kan stå ensam prydligt uppställd

Inte i närheten av min innedammsugare i sugkraft och ljudnivå dock
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    SmartSelect_20200914-205802_Photos.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.