N
arneri68 arneri68 skrev:
Helmanuell för finsmakaren.

[bild]
Kvalitet rakt igenom!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Kvalitet rakt igenom!
Jo, är osäker på åldern, men jag tror att den är från 30-talet pga att den enbart har stämpeln Helios och inte Elektro Helios. Den har varit i släkten hela tiden.
Har bytt sladd men övrigt är den orörd. Används relativt ofta och får ingen särbehandling pga sin ålder.

Gammal brödrost med stämpeln Helios, svarta handtag och sliten yta, troligen från 30-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Huddingebo och 6 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag är sugen på en Sage, synd ni inte testade en sådan :)
Tack för att du tipsade om något jag inte hade på känn att jag behöver... :oops:
:cool:(y)
Ska läsa på lite mer.
Verkar finnas för 4 skivor, OCH smart.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
FredrikR FredrikR skrev:
Tack för att du tipsade om något jag inte hade på känn att jag behöver... :oops:
:cool:(y)
Ska läsa på lite mer.
Verkar finnas för 4 skivor, OCH smart.
Kolla inte på cervera.se, det gjorde jag, 2300 kr fattigare nu…:crysmile:

• Wow
  • Gilla
  • Haha
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Kolla inte på cervera.se, det gjorde jag, 2300 kr fattigare nu…:crysmile:
Buy once, cry once!
Happy wife,happy..?
Det är enklare att förlåtelse än tillåtelse!

:crysmile:
Någon är alltid applicerbar.(y)

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
FredrikR FredrikR skrev:
Buy once, cry once!
Happy wife,happy..?
Det är enklare att förlåtelse än tillåtelse!

:crysmile:
Någon är alltid applicerbar.(y)
Det fina med denna är att man kan ha olika rostgrader vilket passar bra i vår familj, så frun har godkänt sedan länge ;)

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
Det fina med denna är att man kan ha olika rostgrader vilket passar bra i vår familj, så frun har godkänt sedan länge ;)
Vi är inte alltid helt ense om den vi också, oftast vill ena ynglingen ha sin lite mer rostad än oss övriga. :D

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Bra test!

Förresten, är det lägre effekt på dagens brödrostar jämfört med de från 70-80-talen? Jag tycker att det är svårare att få till den där mixen av frasig utsida och mjukt inre med moderna brödrostar (tex min fem år gamla Philips) jämfört med den 40 år gamla som jag har i sommarhuset, med samma rostningsgrad på utsidan blir hela brödet mer genomrostat på de nyare rostar som jag använt. Nu spelar förstås valet av bröd in här, men jag tycker mig ändå se den här skillnaden. Någon annan som upplevt detta?

Dualit är min favorit. Min minsta kille rostade en plastpenna som smälte av någon anledning. Jag skruvade isär allt och tog bort all plastiken. Tre år senare och den funkar helt fint fortfarande. Används varje dag. Solid byggt.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vet inte hur bra idé det är att ha en elmotor för att hissa upp brödet? Känns mest som något som kan gå sönder.

T TowaTei skrev:
Bra test!

Förresten, är det lägre effekt på dagens brödrostar jämfört med de från 70-80-talen? Jag tycker att det är svårare att få till den där mixen av frasig utsida och mjukt inre med moderna brödrostar (tex min fem år gamla Philips) jämfört med den 40 år gamla som jag har i sommarhuset, med samma rostningsgrad på utsidan blir hela brödet mer genomrostat på de nyare rostar som jag använt. Nu spelar förstås valet av bröd in här, men jag tycker mig ändå se den här skillnaden. Någon annan som upplevt detta?
Misstänker att din nya rost har värmeelementen närmare alternativt att den gamla är bättre ventilerad? Det borde ge mer strålningsvärme och mindre varm luft-värme på den gamla.

• Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Tack för testet!

Jag trodde att siffrorna fortfarande stod för rosttid i minuter, men det ser inte ut att vara fallet.

Ett + hade varit filmning av alla rostningar så man fick höra hur morgonen kan låta ;)

Själv har jag kvar den jag handlade vid flytten hemifrån 1993. En då vit EL-GENNEL :D

• Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Tack för testet!

Jag trodde att siffrorna fortfarande stod för rosttid i minuter, men det ser inte ut att vara fallet.

Ett + hade varit filmning av alla rostningar så man fick höra hur morgonen kan låta ;)

Själv har jag kvar den jag handlade vid flytten hemifrån 1993. En då vit EL-GENNEL :D
Jag har en skitful och säkert skitbillig OBH Nordica som sambon tog med sig när hon flyttade in för 16 år sedan :)

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har en skitful och säkert skitbillig OBH Nordica som sambon tog med sig när hon flyttade in för 16 år sedan :)
Mitt minne säger att min kostade 99kr, så inte jätte stor skillnad på priserna. Med det har vi väl Kina och det sjukt låga fraktpriserna att tacka gissar jag på.

Sage som nämdes tidigare i tråden kändes trevlig när man kollade filmen på säljsidan. Men den skulle få stå framme jämt känns det som

https://www.cervera.se/produkt/the-smart-toast-brodrost-4-skivor

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Jag köpte en Kitchenaid av den äldre modellen för kanske 10 år sedan , mest för att vi hade redan div Kitchenaid i köket ,så det skulle matcha.
Förväntatde mig ingen skillnad mot den gamla , men jösses vilken överraskning.
En helt annan nivå smak & konsistenmässigt

Fan brödrost för 1500 penningar +.
Det är jävligt överprisat för väldigt mogen teknik.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.