Kul test! Hur är hållbarheten på keramisk non-stick? Betalar gärna mer för en panna som håller men har hittills återkommit gång efter gång till en gammal gjutjärn när den nya blivit yes-stick. Har en sån där ikea, blev snabbt skadad även utan redskap i järn.

• Gilla
Armstrong och 1 till
  • Laddar…
Tillverkaren lämnar i alla fall 10 års garanti.

I
Alltid kul med tester, men tyvärr är det här alldeles för ytligt. Det märks tydligt att man saknar erfarenhet av kolstål och rostfritt. Hållbarhet, som är en uppenbar nackdel för alla non-stick-pannor, testas inte alls. Man går inte heller in på djupet kring vilka typer av PFAS (en typ av plast) pannorna innehåller och hur väl de är testade. Många tilvlerkare tar fram sina egna PFAS ämnen som blir mer eller mindre testade. Risken är stor att PFAS-pannor behöver bytas ut inom 2–3 år, medan keramiska pannor ofta har ännu kortare livslängd, särskilt vid daglig användning. Non-stick pannorna har klart bättre förutsättnignar att lyckas bra i test som dessa eftersom de är helt enkelt väldigt enkla att hantera och att man lägge ringen vikt vid hållbarhet.

Det är dock väldigt bra att man informerar om PFAS generellt, så att folk kan göra ett medvetet val.

Jag har använt många non-stick-pannor genom åren, men oavsett hur försiktig man är slits de med tiden. För del år sen valde jag att titta på alternativ. Jag började med gjutjärn, gick över till kolstål och använder idag främst rostfritt, en resa som tagit 6–7 år. Det finns mycket att säga om dessa typer av pannor, alla har sina för- och nackdelar, och de kräver viss kunskap för att hanteras rätt. Gjutjärn och kolstål behöver särskild rengöring, de får inte rengöras för noggrant, och det är först när man byggt upp en "yta" på dem som de verkligen blir bra. Rostfritt kan däremot rengöras helt rent, och om man använder dem rätt är de inte särskilt svåra att hålla rena. I värstafall kan de till och med köras i diskmaskinen utan att ta skada.

Idag äger vi många olika pannor, men det är rostfria som används dagligen. Vi har också en Scanpan-teflonpanna som används kanske en gång varannan vecka, främst för känsliga livsmedel som exempelvis färdiga fiskpinnar.

När det gäller rostfritt ska pannan värmas upp rejält, tills vattendroppar "dansar" på ytan. Därefter sänker man temperaturen något innan man lägger på livsmedlet. Självklart tillsätter man olja och eventuellt smör. Rengöringen är aldrig ett problem, även om något fastnar. Vid svårare avlagringar är ättika mycket effektivt för att få bort dem. Det blir såklart aldrig lika enkelt som non-stick pannor men så slipper man märkliga beläggningar.

Jag såg också att man nämnde BOOST på induktionshällar. Det ska naturligtvis bara användas för att koka upp vatten, aldrig för stekpannor.

Vad TV-kockar använder beror, som ni säger, ofta på vem som sponsrar dem. Det intressanta är dock vad som faktiskt används i restaurangköken, och där är det utan tvekan kolstål och rostfritt som gäller.

• Gilla
  • Älska
Filbert och 32 till
  • Laddar…
Så, nu när Scanpan pannan i verkligheten kostar strax under 1000:- är den då bäst i test?

Har en 26cm fiskars keramisk och en 28cm Scanpan CTX. Scanpan håller beläggningen bra så här efter 3 års daglig användning fortfarande bra.

Överväger en Scanpan Fusion 5 för att slippa non-stic beläggningarna och steka i rostfritt är överlägset när man väl trimmat in användningen, hade varit nice om den var med i testet. Fiskat pannan har ju lite grövre yta och dom där linjerna som blir dealbreaker för mig.

En rostfri stekpanna som håller för allt och man vet att den kommer funka i överskådlig framtid. Buy once, cry once?

• Gilla
appeno och 2 till
  • Laddar…
slothy slothy skrev:
Kul test! Hur är hållbarheten på keramisk non-stick? Betalar gärna mer för en panna som håller men har hittills återkommit gång efter gång till en gammal gjutjärn när den nya blivit yes-stick. Har en sån där ikea, blev snabbt skadad även utan redskap i järn.
Scanpan CTX håller ganska bra iallafall. Den är ett bra köp, speciellt nu när dom ofta är nere på 40% kampanjer. Men köp en stor iställer för 24cm pannorna

Ja jag såg det, nej, den blir inte bäst i test pga den kortare garantin och att den är lite tyngre. Sedan höjer de nog priset ganska snabbt igen efter att black week är över.

Jag älskar mina Satakepannor. Jag har kört dem i två respektive tre år och de är fortfarande som nya. Resten av familjen är dock måttligt förtjusta i dem. Jag har insett att det beror på hur man gör när man steker, det är uppenbart att resten av familjen gärna har väldigt hög värme, medan jag hellre steker lite längre tid på ett eller två snäpp lägre effekt. Satakepannorna är de enda i huset vars non-stick fortfarande fungerar, detta då de andra pannorna blir överhettade (har man effektiv spis så har man). Dvs, jag är den enda i familjen som behandlar stekpannorna korrekt... 😎

Rörande kallvatten/boost och Satake så misstänker jag att begränsningarna det har att göra med den ojämna ytan (som samtidigt är en av deras största styrkor). Vid snabba temperaturförändringar så kommer en ojämn yta att få olika temperaturutvidgning, vilket i sin tur skulle kunna leda till att ytskiktet släpper. Jag ser dock inte denna begränsning som något större problem, jag skulle aldrig komma på idén att göra en stekpanna på boost ändå, inte ens en järnpanna. Jag spolar dessutom inte vatten i pannan när den är väldigt het, däremot diskar jag alltid pannorna varma, men alltså inte direkt från "sjuan" på spisen (då sprider man ju bara matfett i hela köket - det följer med vattenångan nämligen).

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ja jag såg det, nej, den blir inte bäst i test pga den kortare garantin och att den är lite tyngre. Sedan höjer de nog priset ganska snabbt igen efter att black week är över.
Kanske ta med prishistorik från prisjakt i framtida reviews? typ så här:

Prishistorikdiagram för Scanpan CTX Ceramic Titanium Stekpanna 24cm. Lägsta pris 824 kr, nuvarande pris 999 kr. Visar två års pristrender.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sååå sugen på en Fusion 5 från Scanpan nu. Blankpolerad yta är nice, men som sagt vikten, för mig är det okej men jag är stark. Fiskars pannan väger nog mindre än halva

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
I
pacman42 pacman42 skrev:
Rörande kallvatten/boost och Satake så misstänker jag att begränsningarna det har att göra med den ojämna ytan (som samtidigt är en av deras största styrkor). Vid snabba temperaturförändringar så kommer en ojämn yta att få olika temperaturutvidgning, vilket i sin tur skulle kunna leda till att ytskiktet släpper. Jag ser dock inte denna begränsning som något större problem, jag skulle aldrig komma på idén att göra en stekpanna på boost ändå, inte ens en järnpanna. Jag spolar dessutom inte vatten i pannan när den är väldigt het, däremot diskar jag alltid pannorna varma, men alltså inte direkt från "sjuan" på spisen (då sprider man ju bara matfett i hela köket - det följer med vattenångan nämligen).
Grejen är att nästan allt material ändrar storlek vid temperaturförändringar, och att utsätta materialet för en temperaturchock är oftast en dålig idé. Dessutom kan man fundera på vad som händer med en beläggning på ett material som ändrar storlek. Men som du säger, vem använder en boot till stekpannor, och vem häller kallt vatten i en tom, upphettad panna?

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
@Marlen Eskilsson
Ang pfas saknas det nog ett ”inte” i denna mening:

”Ämnena är mycket stabila, bryts ____ ner i naturen och kommer att finnas kvar i miljön för alltid, enligt Kemikalieinspektionen.”

I Ironside skrev:
Grejen är att nästan allt material ändrar storlek vid temperaturförändringar, och att utsätta materialet för en temperaturchock är oftast en dålig idé. Dessutom kan man fundera på vad som händer med en beläggning på ett material som ändrar storlek. Men som du säger, vem använder en boot till stekpannor, och vem häller kallt vatten i en tom, upphettad panna?
Precis, dåliga idéer bägge två - oavsett stekpanna.

I
Rabbithole Rabbithole skrev:
Kanske ta med prishistorik från prisjakt i framtida reviews? typ så här:

[bild]

Sååå sugen på en Fusion 5 från Scanpan nu. Blankpolerad yta är nice, men som sagt vikten, för mig är det okej men jag är stark. Fiskars pannan väger nog mindre än halva
Stålpanna behöver inte vara dyr för att vara bra, vi köpte våra från IKEA för runt 500 kr st, finns tyvärr inte kvar i deras sortiment längre. Men dessa pannor har fungerat utmärkt för oss nu några år.

• Gilla
Zeido och 4 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
@Marlen Eskilsson
Ang pfas saknas det nog ett ”inte” i denna mening:

”Ämnena är mycket stabila, bryts ____ ner i naturen och kommer att finnas kvar i miljön för alltid, enligt Kemikalieinspektionen.”
Tack! Nu har jag lagt till "inte".

Redigerat:
Redaktionen Redaktionen skrev:
Vi testade 9 stekpannor från non stick till gjutjärn för att hitta en stekpanna som verkligen är bäst i test.

Du kan läsa artikeln här: Test av stekpannor – bästa stekpannan: non stick, rostfri & gjutjärn
Jag tycker det är helt oförsvarligt att köpa pannor som bidrar till användandet av PFAS. "Ååh, det är så jobbigt att steka ett ägg, bättre personer i U-länder får lite mer PFAS i sin närmiljö."

Då är det bättre att ha fler pannor i gjutjärn. En specifikt för pannkakor, ägg och raggmunkar t.ex. korrekt skött får den en naturlig non-stickbeläggning. Jag upplever att den lätt förstörs när man lagar annan mat i pannan. Men då kan du ha en annan för kött mm. Miljöpåverkan av två gjutjärnspannor lär vara mycket mindre än en non-panna som dessutom inte håller särskilt länge.

En kock som inte kan laga mat i kolstål/ gjutjärn kanske skulle syssla med annat?

Kolla hur ett proffs bränner in sin wokpanna och hur lätt det är att steka ett ägg i den sen. Finns gott om filmer på YouTube t.ex.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.