Excel
Intressant, går det att kombinera effektiva solceller med kostnadseffektivt batteri blir detta även intressant lösning för de som har sommarhus. Själva elabonnemanget är ju kostsamt med tanke på den låga förbrukningen sommartid.

• Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
Excel skrev:
Intressant, går det att kombinera effektiva solceller med kostnadseffektivt batteri blir detta även intressant lösning för de som har sommarhus. Själva elabonnemanget är ju kostsamt med tanke på den låga förbrukningen sommartid.
Ja om vi för svenska förhållanden stryker "även" så kan det ju vara intressant. I Sverige så har vi inte tillräckligt med sol på vintern för att paneler skall vara särskilt intressanta (data från en installation i Göteborg visar t ex på 5% av energin den sämsta månaden, på vintern, jämfört med den bästa, som är maj vill jag minnas).

Men på sommaren så har vi mer ljus, längre, och eftersom vi inte har något stort effektuttag från kylning (som man exv. har i Kalifornien) så kan det ju bli ett intressant alternativ för just sommarboende. Matlagning, varmvatten osv. finns ju alternativ till, men tyvärr så är de fossila (nåja solfångare för varmvatten fungerar bra, men då måste man samsas om takytan, som kan vara begränsad).

harry73
Men nu pratar vi om Tesla så då får man även titta på elbilar.
Då är det intressant med solceller på sommaren som laddar med solceller och hembatteriet

harry73 skrev:
Då är det intressant med solceller på sommaren som laddar med solceller och hembatteriet
Jag förstår inte riktigt vad du menar... Det är klart att om man har elbil så är det (antagligen) rationellt att ladda med solceller. Särskilt som priset på el och elöverföring kommer att öka kraftigt när vi ställer om till elfordon (det är väl ingen som tror att vi kommer att få köra omkring på oskattat bränsle, när vi vant oss vid den skattemässiga kassako som är bilismen). Men det kräver att bilen står och laddar där panelerna finns, och det är antagligen inte hemma (en mycket stor del av persontransporterna till arbete sker med bil även i storstadsregionerna)...

Att då först ladda batterier hemma för att sedan ladda bilen mha dessa batterier ger dubbla laddningsförluster, dubbla slitaget på batterier, och dubbla kostnaden för batterier (som är en stor del av bilkostnaden), så jag är inte säker på att det är rationellt. Ja, dvs jag har inte räknat på det, eller ens orkat googla, men det är iaf inte självklart att det är rationellt. Den som räknat på det får gärna övertyga mig.

Fast Tesla lär ju bara ta sina bilar i beräkning så att säga. En bil som du tar dig 35-45 mil per laddning på kan du garanterat ladda hemma med dina solceller även om du kör till och från jobbet med den. Förutsatt då att jobbet inte ligger 35 mil ifrån hemmet. :P

harry73 skrev:
Tesla bilar har min 60kWh batterier och drar ca 1,5-2kWh/mil. Hur stor Power Wall tänkte du man skulle ha hemma om man skall lagra på dagen för att ladda bilen från batteriet på natten?

harry73
Hur mycket brukar man köra på en dag?
3 till 6 mil? Så laddar man bilen varje kväll blir den aldrig riktig tom

harry73 skrev:
Hur mycket brukar man köra på en dag?
3 till 6 mil? Så laddar man bilen varje kväll blir den aldrig riktig tom
Så du tänkte ha ca 5-12kWh batterier hemma?

harry73
Nej, jag tänkte inte köpa teslas batterier, men deras hembatteri har en kapacitet som ligger runt 10kwh om jag googlade rätt, då med hjälp av en hembatteri kan man ladda sin tesla och köra på egenproducerad solenergi.
Tycker man att det är kul att köra elbil, tycker man också att det är kul

Ok. Så först betalar du för fri tillgång till Supercharger och sedan köper du Teslas solceller och batterier för att ladda hemma. Låter som en riktigt bra affär...

Bilar är väl aldrig en bra affär, så länge affären inte handlar om ett museiobjekt som du lurar av säljaren till struntsummor. Framförallt inte en bil med dieselmotor när nu EU-körcykeln ska göras om.
Att köpa en Tesla är kanske få förunnat men det är då ett betydligt bättre val sett till miljö än att köra bensin eller diesel, även om det kommer dyka upp påslag på elen för att kompensera de statliga förlusterna på skatterna som tas ut idag.

harry73
Det är mycket som inte är en bra affär :)

Epa traktorer eller andra äldre bilar som stylas för mycket pengar.
Dyra motorbåtar
Nytt lyxkök
Nya bilar mer hög avskrivning
Högavallsbadet i Lund
De flesta hypade produkter, framförallt om man byter ut dom varje år
Businessklass flygbiljetter
Trisslotter
...

harry73 skrev:
Det är mycket som inte är en bra affär :)
Ja, fast elbil för jobbpendling skulle jag nog inte räkna just dit. Särskilt om man behöver en bil för att ta sig till och från jobbet. (Ja, ja, stålfarfar cyklar till allt även med tre ungar till två olika dagis och storhandla det hänger man ju bara på släpet på cykeln. Men för alla oss som nu inte är stolfarfar menar jag nu).

Där börjar elbilen redan idag bli ett rationellt val. Så då återstår frågan om drivmedel. Vi kommer som sagt inte att få köra vidare på oskattat bränsle (alltså som inte ligger i samma skatteklass som bränsle gör idag) när dessa blir vanligare, så hur man då skall få elen från exv. solpaneler på taket till bilen som står på jobbet, när panelerna är hemma, utan att behöva blanda i skatteverket (dvs elnätet) det är en bra fråga. En jag inte ser något bra svar på.

harry73
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, fast elbil för jobbpendling skulle jag nog inte räkna just dit.
Nu tror jag att det handlade mer om frågan om en Tesla hembatteri för 35 000kr som kan lagra 10kWh (= 10 - 20 kr/dag) är en bra affär. Och det är den inte, men det kan vara en statement som folk är villiga att betala för. På samma sätt som att äga en Apple är/var en statement

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.