• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Tja, en fördel med Li är tydligen att man kan hänga upp hela paketet på en vägg.
Men jag ser en bild på ett paket som är större än en gubbe också, kan det vara nåt i stil med 100 kWh?
10 kWh låter lite magert.

Jag tror Tesla är rätt ute. Det här är givetvis en nischprodukt riktad mot entusiaster och nischtillämpningar precis som deras första bil, Tesla Roadster. I den andra iterationen kan den nog börja bli intressant för vanligt folk i områden med höga elpriser och i stugor utan elnätsförbindelse, och i en tredje iteration om kanske 5-8 år kan det börja bli intressant för oss svenskar som åtnjuter relativt låga elpriser.

Mycket av utvecklingen kommer att drivas av att solceller faller snabbt i pris.

Bo.Siltberg skrev:
...
Men jag ser en bild på ett paket som är större än en gubbe också, kan det vara nåt i stil med 100 kWh?
10 kWh låter lite magert.
Det stämmer. De visade 100kWh-modulen som kan byggas ut oändligt (parallellkopplas?). För hemmabruk går 10kWh-modulen att expanderas med ytterligare 8st.

3500$ med 10 års garanti, tycker jag ändå låter överkomligt för den som vill vara off-grid. Detta är helt utan subventioner.
Musk avslutar rätt sturskt: "...Our goal here is to fundamentally change the way the world uses energy at the terawatt scale," ... "The goal is complete transformation of the entire energy infrastructure of the world." Han är säkerligen helt seriös i det uttalandet. Frågan är hur befintlig energisektor ser på detta. Är du redan omkörda?

pelpet skrev:
Jag tror Tesla är rätt ute. Det här är givetvis en nischprodukt riktad mot entusiaster och nischtillämpningar precis som deras första bil, Tesla Roadster. I den andra iterationen kan den nog börja bli intressant för vanligt folk i områden med höga elpriser och i stugor utan elnätsförbindelse, och i en tredje iteration om kanske 5-8 år kan det börja bli intressant för oss svenskar som åtnjuter relativt låga elpriser.

Mycket av utvecklingen kommer att drivas av att solceller faller snabbt i pris.
Fast detta är ju en "no-brainer"; en fast installation som tar hand om överskottet från privat elproduktion och portionerar ut det vid behov. Effektmaximering av egna kraftverken. Man kan också tappa elnätet på energi när den är billig för att återanvända senare.

Även om det skulle va gött att ge elbolaget fingret och bli offgrid, så är det ju kombinationen av nätanslutning och ett egen ackumulator som skulle vara det optimala dels för en själv och framförallt för elnätet som helhet.

Frågan är om den kan bli så billig att den blir privatekonomiskt lönsam i kombination med nätanslutning ?

Prisutvecklingen på batterisystem kommer sannolikt falla ännu mer. Jag är långt ifrån säker på att det är speciellt optimalt att placera batterilager i varje småhus med solceller. Jag är skeptisk.

En stor fördel med bra billiga batterier skulle ju va att elnätet utsätts för konkurrens, dagens privata monopolsystem fungerar ju utmärkt dåligt.

Sannolikt blir det så att elnätet kommer få svårt att bära sina kostnader om decentraliserad elproduktion i kombination med lager blir stort. I allafall med dagens prismodeller.
Sannolikt går då elnätsbolagen över till någon form av effekttariff. Jag tror dock inte vi kommer få se någon stor bortkoppling från elnätet. Bara spekulationer. Den som lever får se.

HansR skrev:
Sannolikt blir det så att elnätet kommer få svårt att bära sina kostnader om decentraliserad elproduktion i kombination med lager blir stort. I allafall med dagens prismodeller.
Sannolikt går då elnätsbolagen över till någon form sv effekttariff
Eller kanske anpassa prissättningen efter kostnaderna som vanlig konkurrensutsatt verksamhet får göra.

Det är vad staten via EI försöker göra. Vi får se om dem lyckas.

Batterier kommer nog inte ses som en konkurrent till elnätet utan som ett komplement. Trots det kan en hög penetration av batterier påverka elnätsföretagens lönsamhet.

Kapaciteten är jämförbar med 8 st 105Ah fritidsbatterier. Dessa får man för drygt 10000:- på biltema. Så är man villig att mecka själv så går det att lagra energi betydligt billigare.

Tesla-batteriet har ju en bunt andra fördelar.

Off-grid är nog besvärligt fortfarande eftersom det är svårt att få strömmen att räcka vintertid, iallafall i norra Sverige.

Redigerat:
Biltemabatterier och solceller har jag redan testat och uttrycket, man får vad man betalar för stämmer bättre än nånsin.
Tre gånger så dyrt är billigt med 10 års garanti.

Johan Gunverth skrev:
3500$ med 10 års garanti, tycker jag ändå låter överkomligt för den som vill vara off-grid. Detta är helt utan subventioner.
Frågan är väl vad 10 års garanti är värt när det gäller Tesla. Jag roade mig med att titta på de fyra senaste årens resultat och det var förluster rakt igenom. Ingen uppåtgående trend heller då resultatet för 2014 var betydligt sämre än för 2013. Länk för intresserade: http://se.investing.com/equities/tesla-motors-income-statement

tommib
pelpet skrev:
Kapaciteten är jämförbar med 8 st 105Ah fritidsbatterier. Dessa får man för drygt 10000:- på biltema. Så är man villig att mecka själv så går det att lagra energi betydligt billigare.

Tesla-batteriet har ju en bunt andra fördelar.

Off-grid är nog besvärligt fortfarande eftersom det är svårt att få strömmen att räcka vintertid, iallafall i norra Sverige.
Ja, om man läser artikeln framgår t.ex. att den har växelriktare och div annan elektronik inbyggd, så den är inte jämförbar med bara 8 st blybatterier.

Det är också så att blybatterier tål djupurladdning rätt dåligt jämfört med Litiumjonbatterier. Beroende på applikationens behov så måste man överdimensionera (iofs även med Li-batt men inte lika mycket).

Intressant idé men den måste nog komma ner lite mer i pris innan den finns i varje hem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.