Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Undrar om den sparkade mekanikern har jobbat med sin egen verksamhet och rekondat bilar under tiden han strejkat och uppburit strejkersättning?

Om han gjort det, riskerar han då att bli utesluten ur facket?

Och om han jobbat med egna firman samtidigt som han fått strejkersättning har han ju haft möjlighet att tjäna dubbelt så mycket pengar som andra, icke strejkande, bilmekaniker?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det återstår att ske efter AD sagt sitt. Hade förmodligen inte skett om facket inte agerat som de gjort.
Alltså, jag tror inte man ska koppla detta till Teslas antifackliga hållning.

Min första tanke är att detta är ett vanligt fall av att man vill göra sig av med en individ, man drar en rövare och hoppas på att personen ska rycka på axlarna och ta ett annat jobb, gör hen inte det så tar man smällen, det är billigt i Sverige oavsett. Detta händer både med och utan kollektivavtal.
 
blackarrow blackarrow skrev:
utan hon fick låna en dator av en annan chef som inte är en del av hennes organisation ut intern kund.
Vad spelar det för roll vem som äger maskinen? Det intressanta är väl om hon förseddes med lämpliga arbetsredskap eller ej?
 
N
blackarrow blackarrow skrev:
På min frus arbetsplats nekas anställda ersättning för att använda egen bil i jobbet, nekas ersättning för tid då chefen drar över tiden på möten som läggs vid dagens slut.

Den där kompassen för vad som är rätt och fel, teamwork, vad chefen gör för sina anställda har enligt min mening spårat ur.

En gång råkade en pärm trilla ner så det blev en spricka i skärmen så den blev oanvändbar. Chefen fixade då inte en ny dator utan hon fick låna en dator av en annan chef som inte är en del av hennes organisation ut intern kund.

Jag tycker det är mer mobbing än chefskap. Bobbing som går ut över möjligheten att utföra sitt dagliga arbete.

Facket tycker det är okay

Helt otroligt
Då slutar man väl använda egen bil i jobbet.
Man reser sig och går ut när arbetstiden är slut om det händer ofta att chefen drar över på mötestiden.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Undrar om den sparkade mekanikern har jobbat med sin egen verksamhet och rekondat bilar under tiden han strejkat och uppburit strejkersättning?

Om han gjort det, riskerar han då att bli utesluten ur facket?

Och om han jobbat med egna firman samtidigt som han fått strejkersättning har han ju haft möjlighet att tjäna dubbelt så mycket pengar som andra, icke strejkande, bilmekaniker?
Fast det är ju en sak för facket och vad de tycker om deras egen regelefterlevnad under strejk. (beroende på vad facket har för regler) Och hur mycket de vill se genom fingrarna för att smälla Tesla på fingrarna (och få fina sköna rubriker)
Men helt rätt funderingar 👍
 
Ny spaning på Teslastrejkvakterna.
Jag såg två proletärer som stoiskt vaktade kapitalets boning mot klassförädare och svartfötter.
Till sin hjälp har de nu inte bara det klassiska partytältet utan även en husbil!
Åldern på de unga arga arbetarna har sjunkit från pensionärsålder till medelålders. Några unga får vi nog leta i stjärnorna efter.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Några unga får vi nog leta i stjärnorna efter.
De unga kanske är hemma och jobbar?
Med att rekonda bilar 😉
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
De unga kanske är hemma och jobbar?
Med att rekonda bilar 😉
Vad dom än gör, så inte vaktar de sin arbetsplats mot strejkbrytare.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
På min frus arbetsplats nekas anställda ersättning för att använda egen bil i jobbet, nekas ersättning för tid då chefen drar över tiden på möten som läggs vid dagens slut.

Den där kompassen för vad som är rätt och fel, teamwork, vad chefen gör för sina anställda har enligt min mening spårat ur.

En gång råkade en pärm trilla ner så det blev en spricka i skärmen så den blev oanvändbar. Chefen fixade då inte en ny dator utan hon fick låna en dator av en annan chef som inte är en del av hennes organisation ut intern kund.

Jag tycker det är mer mobbing än chefskap. Bobbing som går ut över möjligheten att utföra sitt dagliga arbete.

Facket tycker det är okay

Helt otroligt
Fast det borde finnas ett anställningsavtal som reglerar ex arbetstid, dvs är arbetstiden slut så går man hem.
Övertid bör ju också finnas reglerad, följer dom inte det är det kontraktsbrott.

Att man inte får en ny dator är väl inte konstigt, varför skulle det vara en stor sak?

Ang egen bil, då är det väl bara åka taxi på företagets bekostnad, eller står det i avtalet att hon har flytande utgångspunkt.

Sen, vissa företag vill att dom anställda ska bjuda till, det är så man sorterar ut dom som vill växa från dom som tror att mer ansvar/lön kommer som ett brev på posten bara för att, men ja, det finns även företag som utnyttjar dom som ställer upp.

Som anställd behöver man bedöma vad det är för typ av företag man jobbar på och förhålla sig därefter.
 
P
Intet Intet skrev:
Det minns jag inte alls. Det var i alla fall inte något han kokat ihop på en kafferast.
Det kanske var en stor bluff, alltså (ref. #11 970)?
 
P
Intet Intet skrev:
Efter flera års läsande kan jag utan att överdriva, påstå att min erfarenhet är den helt motsatta.
Du blev medlem på Byggahus för ett halvår sen. Har du smygläst i flera år innan dess? :-)
Intet Intet skrev:
Menar du själv att just dagismiljön formar de små Pionjärerna extra lätt till goda socialister?
Möjligen. Min personliga erfarenhet av pionjärer var i Budapest innan Berlinmuren föll.

Under första besöket åkte jag med den smalspåriga pionjärjärnvägen i kullarna ovanför Buda. De små pionjärerna som skötte järnvägen var allvarliga unga pojkar och flickor som aldrig log eller skrattade.

Vid nästa besök ett par år senare (nåt år innan Berlinmurens fall) var allt mycket annorlunda. Pionjärerna var glada och log mot oss besökare. De var nästan uppsluppna. Nästan som att de anade vad som var på gång i Sovjetunionens lydstater i östra Europa. Jag tvivlar på att de växte upp till goda socialister.
 
P
O O skrev:
Min erfarenhet är att man kan lära sig väldigt mycket även av subjektiva artiklar.
Oavsett hur subjektiva artiklarna är (det är få som är helt objektiva) så är artiklar som har källhänvisningar mycket bättre än sådana som inte har det, men man måste förstås värdera källorna.
 
P
D djac skrev:
att de amerikaner som ser honom som något bra skulle byta sin pickups (med sydstatsflaggor) mot Teslabilar ställer jag mig enormt tveksam till.
Dessa personer (med sydstatsflaggor) har nog ingen aning om att Musk chefar över en elbilstillverkare eftersom de tycker att elbilar är för pussies och att riktiga män kör bilar med v8:or. De gillar dock Musk eftersom han stödjer deras idol Trump.

Dessutom är Musk bra som bygger raketer. Raketer är manliga …
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Det finns många olika sätt vänskapskorruption kan uppstå.
Va? Har du inte fått memot? Det finns ju ingen korruption i Sverige!
Intet Intet skrev:
På samma jobb var nästan alla KPMLr:are och på en annan, innom samma företag var det stor dominans av bögar.
Spelar det roll för något? I så fall vad?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Tex när du beskriver hur du helt löst och informellt tecknar och annullerar försäkringar, så är det givetvis inte.
Precis idag var det så. Strax före lunch ringde jag mitt försäkringsbolag för jag behövde "ett tillägg". De lovade att ordna det men den som kunde "detaljerna" var på lunch. För några minuter sen ringde de tillbaka och bekräftade att allt var klart.

Inga BankID eller annat liknande var inblandat utan det var givetvis precis så "löst och informellt" som det alltid brukar vara. 😉
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.