717 527 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Undrar om den sparkade mekanikern har jobbat med sin egen verksamhet och rekondat bilar under tiden han strejkat och uppburit strejkersättning?
Om han gjort det, riskerar han då att bli utesluten ur facket?
Och om han jobbat med egna firman samtidigt som han fått strejkersättning har han ju haft möjlighet att tjäna dubbelt så mycket pengar som andra, icke strejkande, bilmekaniker?
Om han gjort det, riskerar han då att bli utesluten ur facket?
Och om han jobbat med egna firman samtidigt som han fått strejkersättning har han ju haft möjlighet att tjäna dubbelt så mycket pengar som andra, icke strejkande, bilmekaniker?
Alltså, jag tror inte man ska koppla detta till Teslas antifackliga hållning.Jonatan79 skrev:
Min första tanke är att detta är ett vanligt fall av att man vill göra sig av med en individ, man drar en rövare och hoppas på att personen ska rycka på axlarna och ta ett annat jobb, gör hen inte det så tar man smällen, det är billigt i Sverige oavsett. Detta händer både med och utan kollektivavtal.
Då slutar man väl använda egen bil i jobbet.blackarrow skrev:
På min frus arbetsplats nekas anställda ersättning för att använda egen bil i jobbet, nekas ersättning för tid då chefen drar över tiden på möten som läggs vid dagens slut.
Den där kompassen för vad som är rätt och fel, teamwork, vad chefen gör för sina anställda har enligt min mening spårat ur.
En gång råkade en pärm trilla ner så det blev en spricka i skärmen så den blev oanvändbar. Chefen fixade då inte en ny dator utan hon fick låna en dator av en annan chef som inte är en del av hennes organisation ut intern kund.
Jag tycker det är mer mobbing än chefskap. Bobbing som går ut över möjligheten att utföra sitt dagliga arbete.
Facket tycker det är okay
Helt otroligt
Man reser sig och går ut när arbetstiden är slut om det händer ofta att chefen drar över på mötestiden.
Fast det är ju en sak för facket och vad de tycker om deras egen regelefterlevnad under strejk. (beroende på vad facket har för regler) Och hur mycket de vill se genom fingrarna för att smälla Tesla på fingrarna (och få fina sköna rubriker)Keiller skrev:
Undrar om den sparkade mekanikern har jobbat med sin egen verksamhet och rekondat bilar under tiden han strejkat och uppburit strejkersättning?
Om han gjort det, riskerar han då att bli utesluten ur facket?
Och om han jobbat med egna firman samtidigt som han fått strejkersättning har han ju haft möjlighet att tjäna dubbelt så mycket pengar som andra, icke strejkande, bilmekaniker?
Men helt rätt funderingar 👍
Ny spaning på Teslastrejkvakterna.
Jag såg två proletärer som stoiskt vaktade kapitalets boning mot klassförädare och svartfötter.
Till sin hjälp har de nu inte bara det klassiska partytältet utan även en husbil!
Åldern på de unga arga arbetarna har sjunkit från pensionärsålder till medelålders. Några unga får vi nog leta i stjärnorna efter.
Jag såg två proletärer som stoiskt vaktade kapitalets boning mot klassförädare och svartfötter.
Till sin hjälp har de nu inte bara det klassiska partytältet utan även en husbil!
Åldern på de unga arga arbetarna har sjunkit från pensionärsålder till medelålders. Några unga får vi nog leta i stjärnorna efter.
Fast det borde finnas ett anställningsavtal som reglerar ex arbetstid, dvs är arbetstiden slut så går man hem.blackarrow skrev:
På min frus arbetsplats nekas anställda ersättning för att använda egen bil i jobbet, nekas ersättning för tid då chefen drar över tiden på möten som läggs vid dagens slut.
Den där kompassen för vad som är rätt och fel, teamwork, vad chefen gör för sina anställda har enligt min mening spårat ur.
En gång råkade en pärm trilla ner så det blev en spricka i skärmen så den blev oanvändbar. Chefen fixade då inte en ny dator utan hon fick låna en dator av en annan chef som inte är en del av hennes organisation ut intern kund.
Jag tycker det är mer mobbing än chefskap. Bobbing som går ut över möjligheten att utföra sitt dagliga arbete.
Facket tycker det är okay
Helt otroligt
Övertid bör ju också finnas reglerad, följer dom inte det är det kontraktsbrott.
Att man inte får en ny dator är väl inte konstigt, varför skulle det vara en stor sak?
Ang egen bil, då är det väl bara åka taxi på företagets bekostnad, eller står det i avtalet att hon har flytande utgångspunkt.
Sen, vissa företag vill att dom anställda ska bjuda till, det är så man sorterar ut dom som vill växa från dom som tror att mer ansvar/lön kommer som ett brev på posten bara för att, men ja, det finns även företag som utnyttjar dom som ställer upp.
Som anställd behöver man bedöma vad det är för typ av företag man jobbar på och förhålla sig därefter.
Du blev medlem på Byggahus för ett halvår sen. Har du smygläst i flera år innan dess?Intet skrev:
Möjligen. Min personliga erfarenhet av pionjärer var i Budapest innan Berlinmuren föll.Intet skrev:
Under första besöket åkte jag med den smalspåriga pionjärjärnvägen i kullarna ovanför Buda. De små pionjärerna som skötte järnvägen var allvarliga unga pojkar och flickor som aldrig log eller skrattade.
Vid nästa besök ett par år senare (nåt år innan Berlinmurens fall) var allt mycket annorlunda. Pionjärerna var glada och log mot oss besökare. De var nästan uppsluppna. Nästan som att de anade vad som var på gång i Sovjetunionens lydstater i östra Europa. Jag tvivlar på att de växte upp till goda socialister.
Dessa personer (med sydstatsflaggor) har nog ingen aning om att Musk chefar över en elbilstillverkare eftersom de tycker att elbilar är för pussies och att riktiga män kör bilar med v8D djac skrev:
Dessutom är Musk bra som bygger raketer. Raketer är manliga …
Va? Har du inte fått memot? Det finns ju ingen korruption i Sverige!Intet skrev:
Spelar det roll för något? I så fall vad?Intet skrev:
Precis idag var det så. Strax före lunch ringde jag mitt försäkringsbolag för jag behövde "ett tillägg". De lovade att ordna det men den som kunde "detaljerna" var på lunch. För några minuter sen ringde de tillbaka och bekräftade att allt var klart.D djac skrev:
Inga BankID eller annat liknande var inblandat utan det var givetvis precis så "löst och informellt" som det alltid brukar vara. 😉
