Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det kan vara flera men facket går inte ut med antal av okänd anledning.
Det är väl tveksamt om facket ens får berätta vad deras medlemmar gör. Var de jobbar och när de byter jobb är rimligen en ren privatsak som facket inte berättar för någon annan. Det är nog anledningen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De har samma nettoinkomst som strejkande (inkl pension). Skulle du själv vilja gå flera år utan att arbeta på det jobb du förhoppningsvis trivdes med?
Mina personliga preferenser hör inte hit. Under hela det här året strejken pågått är enda kommentarerna om detta jag hört att man gärna skulle vara hemma med full lön utan att behöva jobba. Även av de som trivs jättebra.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Edit: om det nu var så viktigt med kollektivavtal borde de bita sig fast som grävlingar och inte byta jobb innan det finns ett kollektivavtal på plats.
Ja det kan man ju tycka. Kanske därför som de allra flesta strejkande gör exakt det!
 
O O skrev:
Mina personliga preferenser hör inte hit. Under hela det här året strejken pågått är enda kommentarerna om detta jag hört att man gärna skulle vara hemma med full lön utan att behöva jobba. Även av de som trivs jättebra.

Ja det kan man ju tycka. Kanske därför som de allra flesta strejkande gör exakt det!
Ja, tyvärr får vi inte veta alla spännande detaljer. Den som lever får se...
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De har samma nettoinkomst som strejkande (inkl pension). Skulle du själv vilja gå flera år utan att arbeta på det jobb du förhoppningsvis trivdes med?
Jag tror att de flesta jobbar för att de behöver pengarna. Visst finns det några lyckligt lottade som jobbar med sin hobby, men det gäller inte de flesta.

Eller tror du att någon som t.ex. jobbar 40 timmar i veckan med att rensa fisk gör det för att det är kul.

Själv skulle jag givetvis tacka ja till full lön utan att behöva jobba för det, är ju som att vinna på lotteri. Man har rätt dålig fantasi om man inte kan göra något trevligare av de 8 timmar extra varje vardag som man får. Eller är ens högsta önskan att dra in lite extra pengar till Elon för sitt slit?
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag tror att de flesta jobbar för att de behöver pengarna. Visst finns det några lyckligt lottade som jobbar med sin hobby, men det gäller inte de flesta.

Eller tror du att någon som t.ex. jobbar 40 timmar i veckan med att rensa fisk gör det för att det är kul.

Själv skulle jag givetvis tacka ja till full lön utan att behöva jobba för det, är ju som att vinna på lotteri. Man har rätt dålig fantasi om man inte kan göra något trevligare av de 8 timmar extra varje vardag som man får. Eller är ens högsta önskan att dra in lite extra pengar till Elon för sitt slit?
Jag tänker mer på kollegor , det sociala livet och steget efter strejken. Oklart vad som händer då.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tänker mer på kollegor , det sociala livet och steget efter strejken. Oklart vad som händer då.
Lite tragiskt om man har det så dåligt socialt att man är beroende av arbetskamrater för att ha något umgänge. Ser man det från andra sidan har man ju 8 extra timmar om dagen att träffa folk eller göra vad man nu vill. Sen när strejken är slut så får man väl gå tillbaks till ekorrhjulet eller hitta något annat jobb. Just bilmekaniker är väl lite av ett bristyrke så jag är inte orolig för att de inte kan hitta något annat jobb.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Man arbetar för lönen så är det bara. Enligt principen att man byter hederligt arbete mot hederlig lön.

I dagens värld är fackmedemskap väldigt viktigt för att man skall få ut någon lön överhuvudtaget
 
O
Tesla har tecknat kollektivavtal!
Ja, det är clickbait men tydligen har Tesla Frankrike tecknat flera lokala avtal med fackförbund, citat:

"Mellan 2021 och 2023 har företaget kommit överens om både ett jämlikhetsavtal, två avtal om upprättandet av en samverkanskommitté och ett avtal kring löner och villkor."

https://www.arbetsvarlden.se/tesla-har-kollektivavtal/
 
O
H heimlaga skrev:
Man arbetar för lönen så är det bara. Enligt principen att man byter hederligt arbete mot hederlig lön.

I dagens värld är fackmedemskap väldigt viktigt för att man skall få ut någon lön överhuvudtaget
Att fackmedlemskap krävs för att få lön tror jag är missvisande. Enligt LO var 59% av arbetarna fackligt anslutna under 2023. Att resterande 41% procent skulle arbeta utan lön tar jag gärna en källa på 😉

https://www.lo.se/start/lo_fakta/facklig_anslutning_2023
 
  • Gilla
Daniel_N och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
O och en till skrev:
Tesla har tecknat kollektivavtal!
Ja, det är clickbait men tydligen har Tesla Frankrike tecknat flera lokala avtal med fackförbund, citat:
Det är kanske skillnad på att teckna ett specialdesignat avtal, som parterna är överens om, jämfört med att bli tvingade att teckna avtal enligt någon standard mall, där man inte alls har fått vara med och påverka utformningen.

I och med att Tesla (enligt utsaga från IFmetall) tecknar anställningsavtal med sina anställda, så är de tydligen inte generellt emot avtal i alla fall.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
O och en till skrev:
Att fackmedlemskap krävs för att få lön tror jag är missvisande. Enligt LO var 59% av arbetarna fackligt anslutna under 2023. Att resterande 41% procent skulle arbeta utan lön tar jag gärna en källa på 😉

[länk]
Ja själv har jag fått lön både med och utan medlemskap i facket.
Ärligt talat har jag aldrig märkt någon skillnad på att vara med i facket och att inte vara med, förutom att det gick lite extra pengar varje månad i ena fallet.
(Jo, jag upptäckte också att "vår fackrepresentant" tydligen hade 100% koll på vad jag hade för lön och sånt, men det är klart, det skulle han också kunnat ta reda på genom taxeringskalendern, det är inte mer hemligt än så)
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja själv har jag fått lön både med och utan medlemskap i facket.
Ärligt talat har jag aldrig märkt någon skillnad på att vara med i facket och att inte vara med, förutom att det gick lite extra pengar varje månad i ena fallet.
(Jo, jag upptäckte också att "vår fackrepresentant" tydligen hade 100% koll på vad jag hade för lön och sånt, men det är klart, det skulle han också kunnat ta reda på genom taxeringskalendern, det är inte mer hemligt än så)
Det är ju det här med individ och gruppnivå, på individnivå kan det göra skillnad i en "situation", för de flesta kommer det inte inträffa, men på gruppnivå anser jag att det är viktigt, arbetsgivarsidan är den naturligt starka parten och om det inte funnits en organiserad motpart så hade det nog sett väldigt annorlunda ut på arbetsmarknaden.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
O
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja själv har jag fått lön både med och utan medlemskap i facket.
Ärligt talat har jag aldrig märkt någon skillnad på att vara med i facket och att inte vara med, förutom att det gick lite extra pengar varje månad i ena fallet.
(Jo, jag upptäckte också att "vår fackrepresentant" tydligen hade 100% koll på vad jag hade för lön och sånt, men det är klart, det skulle han också kunnat ta reda på genom taxeringskalendern, det är inte mer hemligt än så)
Jag håller med, en liten skillnad som är aktuell på min arbetsplats nu är de fackligt anslutna inte fått ut årets löneförhöjning än. Den kommer förmodligen betalas ut med 2-3 månaders eftersläpning till skillnad mot icke ansluta som fick ut löneförhöjningen redan förra månanden.

På gott och ont berörs alla anställda av fackens avtal. Tidigare fick vi redovisa läkemedelsersättning löpande men nu har facket förhandlat fram att redovisning bara ska ske en gång per kalenderår. Så i värsta fall behöver man ligga ute med pengarna från januari till december, en klar försämring enligt mig.
 
  • Ledsen
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja själv har jag fått lön både med och utan medlemskap i facket.
Ärligt talat har jag aldrig märkt någon skillnad på att vara med i facket och att inte vara med, förutom att det gick lite extra pengar varje månad i ena fallet.
(Jo, jag upptäckte också att "vår fackrepresentant" tydligen hade 100% koll på vad jag hade för lön och sånt, men det är klart, det skulle han också kunnat ta reda på genom taxeringskalendern, det är inte mer hemligt än så)
Ja så länge man är anställd så har man ju laglig rätt till lön.
Jag tror att nuförtiden så märker man inte så där till vardags när allt fungerar speciellt mycket av facket. Dom stora striderna är redan utkämpade . Jag tror också att vetskapen om att det finns en stark motpart har avskräckt många företag från att bete sig hur som helst. Tror dock att behovet av detta har minskat i många år men att det lite verkar stiga igen.

Om man vill jämföra med ett land i närheten utan någon form av fackförbund så kan man ta Estland. Där har arbetare väldigt dåliga rättigheter även om det blivit bättre. Tex om en arbetare gör något fel så något går sönder så är han tvungen att betala för det.
 
  • Gilla
Skopan och 4 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Ja så länge man är anställd så har man ju laglig rätt till lön.
Jag tror att nuförtiden så märker man inte så där till vardags när allt fungerar speciellt mycket av facket. Dom stora striderna är redan utkämpade . Jag tror också att vetskapen om att det finns en stark motpart har avskräckt många företag från att bete sig hur som helst. Tror dock att behovet av detta har minskat i många år men att det lite verkar stiga igen.

Om man vill jämföra med ett land i närheten utan någon form av fackförbund så kan man ta Estland. Där har arbetare väldigt dåliga rättigheter även om det blivit bättre. Tex om en arbetare gör något fel så något går sönder så är han tvungen att betala för det.
Fackförbud per se är inte en dålig ide.
Det som är en dålig ide är två saker:
1) Rätten till sympatistrejker utan hänsyn till 3e part
2) Rätten att tvinga in kollektivavtal fastän dessa ska vara frivilliga. Mao då är de ju fan inte frivilliga och då kan det lika gärna lagstiftas in att alla arbetsgivare över visst antal anställda ska ha KA.

Har som jag skrivit tidigare personligen sett hur Transport / LO använder vad som i andra länder är maffiameteoder för att tvinga företag att teckna KA även då företaget i fråga inte ens har en enda fackmedlem!!!

Om nu KA:t som IF Metall försöker påskina är så j* bra ... varför vill 90% (siffra som Tesla anger om jag förstått det rätt och LO vägrar ange nån alls ) av företagets anställda inte ha KA?
Då är det ju inte TILLRÄCKLIGT bra.
IF metall får helt enkelt uppa erbjudandet och göra ett specialavtal.
Nähä de vill de inte. Taskigt men då har de inget där att göra.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.