Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N Niq skrev:
Kanske du borde kolla upp hur många fackförbund det finns i Estland
Eller kolla upp hur det såg ut i Sverige för 60-70 år sen.
 
JanneJanne123
Menar du att Estland skulle ligga 60-70 år efter Sverige?
 
N
E eleson skrev:
Eller kolla upp hur det såg ut i Sverige för 60-70 år sen.
Jag förstår inte jämförelsen. Vi diskuterade arbetares rättigheter i Estland i kommentaren du svarade på. Estland har inga fackförbund som kan ha sammanställt statistiken. Arbetare är i stort sett utan rättigheter där.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag är kanske naiv. Men exakt vad skulle ett kollektivavtal göra för skillnad på ett företag som Tessla?

Åt båda håll, skulle det verkligen göra någon skillnad för de anställda? Skulle det verkligen göra någon skillnad för företaget?

Det finns helt klart företag som driver sina arbetare under slavliknande villkor (typ "bärplockarutflykterna från Thailand). Men om vi håller oss till seriösa företag, med kvalificerad personal?

Min son arbetar för ett amerikanskt bolag här i Sverige, utan kollektivavtal. De har på alla punkter han kan komma på bättre villkor än normala svenska företag. Mycket högre pensionsavsättning, avsevärt bättre villkor för förädraledighet (de har ett antal extra månader till 100% lön utöver vår normala föräldraledighet) osv.

Och så finns det ju andra änden av skalan... På 80 talet när jag arbetade på mitt första jobb, men började se mig om efter nästa. Så försökte en mindre firma (typ 20 anställda) värva mig, på intervjun frågade jag hur de hade det med pensionsavsättning. Vdn säger: "Ja vi hade ju det förut, men det blev så djävla dyrt, så jag skippade det". Jag var väl måttligt intresserad, men det var droppen.
AFA har låga avgifter - det är inte säkert att den försäkring som företaget har valt har lika låga förvaltningskostnader. Förvaltningskostnader betalas av den försäkrade.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hur menar du nu? Vad anser du är fel att jag använder min sambo istället för extern inhyrd arbetskraft?
Först ska hon ta hand om barnen o hemmet och sedan ta hand om företagets ekonomi samtidigt som du pillar navelludd
 
mnils skrev:
De har ju inte satsat på att importera analfabeter och andra ej arbetsdugliga bidragstagare som vi gjort och fortsätter att glatt göra. Dessutom så åker de inte runt i alla världens korrupta länder och delar ut stora säckar med pengar. Lägg därtill platt skatt så är det inte så konstigt att det går bra.


Anders får gärna förklara hur Estland kan vara ett "Balkanland".
Anders spela mario bros. igenom hela Geografilektionen
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
N Nalleman64 skrev:
Jo jag har förstått det nu när IF Metall satt arbete med Tesla även på dessa företag i blockad.
Har dessa företag tillgång även till t.ex. mjukvaruuppdateringar tro?

Nå jag frågade mest av nyfikenhet då jag själv inte kör Tesla (eller någon annan elbil).
Jag är lite osäker men har fått uppfattningen att vissa saker måste släppas fria enligt EU, kanske vissa uppdateringar.
Någon som arbetar på fristående/oberoende verkstad kan säkert detta bättre än mej.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
P
Varför är detta ens en tråd på byggahus? Så jävla trist sånt här trams är en så stor del av forumet.
 
P Putte 9497 skrev:
Först ska hon ta hand om barnen o hemmet och sedan ta hand om företagets ekonomi samtidigt som du pillar navelludd
Det är väl jättebra hon kan göra det, få betalt och pengarna stannar i familjen
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
yoloboi skrev:
Varför är detta ens en tråd på byggahus? Så jävla trist sånt här trams är en så stor del av forumet.
Ett tips i all välmening är att undvika kategorin ”Övrigt off topic” om du tycker det känns jobbigt att läsa den här typen av trådar.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ett tips i all välmening är att undvika kategorin ”Övrigt off topic” om du tycker det känns jobbigt att läsa den här typen av trådar.
Jag undviker övriga delar för tycker det är jobbigt med folk som sätter in plastfönster i sekelskifteshus
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ett tips i all välmening är att undvika kategorin ”Övrigt off topic” om du tycker det känns jobbigt att läsa den här typen av trådar.
De hamnar alltid i topp under "senaste".

Ignorera-funktionen är även den för mesig.

Jag förstår det driver trafik och aktivitet men tycker det är jävla synd för det verkar ha varit otroligt mycket bättre stämning och kvalitet på inläggen för säg tio år sedan.
 
D
yoloboi skrev:
Jag förstår det driver trafik och aktivitet men tycker det är jävla synd för det verkar ha varit otroligt mycket bättre stämning och kvalitet på inläggen för säg tio år sedan.
Gäller inte det hela samhället?

Vi har låtit extremister få lufta sin propaganda och det har drivit in kilar mellan oss.
 
  • Gilla
Abies koreana och 7 till
  • Laddar…
RoTe
yoloboi skrev:
De hamnar alltid i topp under "senaste".

Ignorera-funktionen är även den för mesig.

Jag förstår det driver trafik och aktivitet men tycker det är jävla synd för det verkar ha varit otroligt mycket bättre stämning och kvalitet på inläggen för säg tio år sedan.
Föreslå för admin en funktion "Senaste exkl Offtopic".
 
yoloboi skrev:
De hamnar alltid i topp under "senaste".
Men det kan väl ändå inte vara några svårigheter att undvika de trådar du inte är intresserad av?
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.