Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
P pmd skrev:
Om andra tillverkare kommer att komma ikapp mjukvarumässigt återstår att se. Volvo har dock en hel del kvar att göra för att komma dit, av den här artikeln att döma.

Några saker jag noterade om Volvo EX90.
  • Projektet har haft 4 chefer på 5 år.
  • En chef införde projektmodellen "agile". Nästa chef ändrade tillbaka till traditionell projektledning (samt återinförde krav på teknisk kompetens hos chefer).
  • En anonym uppgiftslämnare hävdar att utvecklingsavdelningen flera gånger varnade Volvos ledning om att den inte hade kompetens och förutsättningar att konstruera en bil med Tesla-filosofi (dvs allt styrt av en dator).
  • EX90 var från början tänkt att finnas i två versioner: en elbil och en "fullhybrid". Det senare tolkar jag som laddhybrid, men jag är inte säker. Hur som helst så strök man hybridvarianten och behövde då inte plats för en förbränningsmotor. Karossdesignen var dock redan fastslagen så EX90 har en jättestor motorhuv, lite grann i onödan.
  • Flera av de funktioner som skulle finnas i bilen vid lansering kommer inte att vara klara då. Volvo säger att de ska införas efterhand, men ger inga garantier om när.
  • Det tar för lång tid att boota hela systemet (cirka 8 sekunder), så datorn stängs inte av när man stänger av bilen. Datorn förbrukar 3 % av batteriets kapacitet per dygn medan bilen står parkerad.
Men EX90 har ett "occupant sensing system som kan upptäcka eventuella kvarglömda passagerare". Det är väl bra?

Läs artikeln! Den är väl värd att lägga några minuter på.
Tror tyskarna ligger bättre till än Volvo..
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Det tror jag också. Jag har "provkört" VW ID3 ett par gånger ("lånebil" när min Passat servades). Den är ganska trevlig och har hyfsat bra förarmiljö, med bra information till föraren. En bra, men tämligen uppenbar, funktion är att manualen till bilen finns tillgänglig på bilens stora skärm. Jag hade inte tid att fördjupa mig i det så jag vet inte hur bra söksystem den har. En av de största fördelarna med datorbaserade instruktionsböcker är ju att man kan (eller åtminstone bör kunna) söka fritt i dem istället för att leta i innehållsförteckningar och index där sidhänvisningar inte stämmer.

Jag gillade dock inte att så mycket skulle göras genom att peka på skärmen. Det är dålig ergonomi.
 
N
P pmd skrev:
Det tror jag också. Jag har "provkört" VW ID3 ett par gånger ("lånebil" när min Passat servades). Den är ganska trevlig och har hyfsat bra förarmiljö, med bra information till föraren. En bra, men tämligen uppenbar, funktion är att manualen till bilen finns tillgänglig på bilens stora skärm. Jag hade inte tid att fördjupa mig i det så jag vet inte hur bra söksystem den har. En av de största fördelarna med datorbaserade instruktionsböcker är ju att man kan (eller åtminstone bör kunna) söka fritt i dem istället för att leta i innehållsförteckningar och index där sidhänvisningar inte stämmer.

Jag gillade dock inte att så mycket skulle göras genom att peka på skärmen. Det är dålig ergonomi.
Det börjar väl vara standard att manualen bara finns digitalt.

Jag tror nog att Teslas storhetstid är förbi men jag tror inte dom kommer gå under.

Själv är jag inte speciellt imponerad av Id3 eller 4 tycker dom känns som ganska rappliga konstruktioner id buzz är ännu värre. Men det gäller många nya bilar oavsett dom är eldrivna eller inte så är det inte många som känns som dom är speciellt bra o hållbara.
 
P
N Niq skrev:
Det börjar väl vara standard att manualen bara finns digitalt.
Men är det vanligt att den går att få upp på bilens display? Samt, hur vanligt är det att manualen är sökbar?

För den modernare av våra bilar, en laddhybrid, har jag lyckats skaffa manualen som PDF så jag kan söka i den om jag har den in min dator eller i min telefon (PDF:er är dock dåligt anpassade till telefoner; eller kanske tvärtom). På bilens display kan jag dock inte läsa manualen (bilen är antagligen lite för gammal).

För Passaten är det dock omöjligt (för mig) att hitta en datorläsbar manual. Den bilen är minst 12 år gammal så det är kanske inte så konstigt.
 
P
P pmd skrev:
Men är det vanligt att den går att få upp på bilens display?
En fråga till Teslaägare (så hamnar vi åtminstone delvis på rätt spår i tråden igen): Kan man använda en Tesla som en generell (person)dator? Dvs, kan man läsa godtyckliga webbsidor, läsa och skriva email, etc?

Så vitt jag förstår är en Tesla uppkopplad via mobilnätet så ovanstående är bara en fråga om rätt mjukvara i Teslan.
 
Redigerat:
P pmd skrev:
Men är det vanligt att den går att få upp på bilens display? Samt, hur vanligt är det att manualen är sökbar?

För den modernare av våra bilar, en laddhybrid, har jag lyckats skaffa manualen som PDF så jag kan söka i den om jag har den in min dator eller i min telefon (PDF:er är dock dåligt anpassade till telefoner; eller kanske tvärtom). På bilens display kan jag dock inte läsa manualen (bilen är antagligen lite för gammal).

För Passaten är det dock omöjligt (för mig) att hitta en datorläsbar manual. Den bilen är minst 12 år gammal så det är kanske inte så konstigt.
Jag kan minimalt om VW men det låter märkligt att det inte skulle finnas manualer i datorläsbart format. Till Saab är detta inget problem att finna ganska långt tillbaka som t ex till min 9-3 från år 2000.
 
P
A ajn82 skrev:
Aktien har ju varit helt sjukt värderad, så även om det halveras bör det fixar mycket luft kvar ner till ett rimligt värde.

Göra sig av med 10% av de anställda känns som ett återkommande mönster för alla stora amerikanska bolag med jämna mellanrum, typ blir högkonjunkturen tar slut
Jag känner igen "att göra av sig med personal" som är återkommande i ett av Sveriges "större" bolag i småland. Undrar varför ;)
Ser faktiskt ingen skillnad på det bolaget mot Tesla. Vet ej om Tesla hyr in sina anställda i Sverige, men bolaget jag syftar på gör det, så det är ungefär noll anställningssäkerhet på ett väldigt känt bolag.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
Är det Volvo du syftar på? Det är ingen skillnad mot andra företag. Går man med förlust så måste kostnaderna sänkas eller så blir det konkurs. Annat är det när politiker leker företagare med våra pengar. 😢
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Jag känner igen "att göra av sig med personal" som är återkommande i ett av Sveriges "större" bolag i småland.
Det har väl varit Ericssons paradgren sedan i vart fall 90-talet...
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Jag kan minimalt om VW men det låter märkligt att det inte skulle finnas manualer i datorläsbart format.
Till 12 år gamla bilar tror jag det är rätt ovanligt att instruktionsboken är tillgänglig i digital form för en konsument.
 
Vill du jämföra bilar med Ericsson? Det blir nog en märkligare tråd än vad det brukar bli här.
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Till 12 år gamla bilar tror jag det är rätt ovanligt att instruktionsboken är tillgänglig i digital form för en konsument.
Varför tror du det? Instruktionsboken i form av en sökbar pdf-fil finns att ladda hem för en 25 år gammal Saab. Tror du att Saab var helt unika i det avseendet?
 
T TommyC skrev:
Tror du att Saab var helt unika i det avseendet?
Kanske inte helt unika men rätt unika gissar jag. Men det är som sagt bara vad jag tror baserat på ett fåtal försök att få tag på denna typ av dokument.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
A ajn82 skrev:
Göra sig av med 10% av de anställda känns som ett återkommande mönster för alla stora amerikanska bolag med jämna mellanrum, typ blir högkonjunkturen tar slut
Det finns ju åtminstone ett företag och en VD som införde just det som en återkommande årlig modell.
Jack Welch, CEO på General electric 1982 till 2001.
Jack införde en modell på GE där 10% SKA sparkas varje år.
Hans s.k "Vitality curve"


https://en.wikipedia.org/wiki/Vitality_curve
"The vitality model of former General Electric chairman and CEO Jack Welch has been described as a "20-70-10" system. The "top 20" percent of the workforce is most productive, and 70% (the "vital 70") work adequately. The other 10% ("bottom 10") are nonproducers and should be fired."


Men man ska inse att under Jack Welch ledning så minskade GE från 411 000 anställda till 299 000 anställda, medan börsvärdet gick från 12 miljarder dollar till 410 miljarder dollar.
https://rossclennett.com/2020/03/jack-welch-how-he-justified-his-famous-fire-the-bottom-10/
https://www.placera.se/placera/tele...ctrics-legendariske-vd-jack-welch-ar-dod.html
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
N
P pmd skrev:
Men är det vanligt att den går att få upp på bilens display? Samt, hur vanligt är det att manualen är sökbar?

För den modernare av våra bilar, en laddhybrid, har jag lyckats skaffa manualen som PDF så jag kan söka i den om jag har den in min dator eller i min telefon (PDF:er är dock dåligt anpassade till telefoner; eller kanske tvärtom). På bilens display kan jag dock inte läsa manualen (bilen är antagligen lite för gammal).

För Passaten är det dock omöjligt (för mig) att hitta en datorläsbar manual. Den bilen är minst 12 år gammal så det är kanske inte så konstigt.
Vet inte men verkar konstigt om man inte skulle få upp den på skärmen i bilen. Volvo och Bmw så får man den iaf på skärmen. Tror det går att söka i dom men är inte säker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.