716 660 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag hoppas på en storstädning i tråden men admin har nog stämplat ut för semester…Mikael_L skrev:
Jag anser att det är helt lönlöst att här hålla på och tolka vad "Stat" betyder.
Det betyder nämligen helt olika beroende på sammanhang.
När Ebba grön sjöng "Staten och kapitalet" hade de knappast en ordboksförklaring om vad det betydde, men ändå var det betydelsebärande.
Vill man vara riktigt filosofiskt så bör vi gå bak till minst Platon.
Jag avslutar här, de flesta fattar nog nu vad jag menar.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Gillar ändå att det är sån stiltje i konflikten att vi behöver kivas om definitionen på ovidkommande ord. Påminner mig osökt om gamle Bill Clintons famösa “It depends on what the meaning of the word ‘is’ is”
Ja där har dom troligen inga problem med att dom stjäl kaffekoppar för arbetsgivaren bjuder troligen inte på något extra alls åt dom vanliga anställda. Om dom skulle göra det och någon stal en kaffekopp så skulle dom troligen få sparken direkt och väldigt dåliga social poäng.G Gott1 skrev:
Jag tycker inte du bör försvara detta beteende.blackarrow skrev:
Är man missnöjd med ett företag söker man inte anställning på det och stjäler kaffemuggar.
Jag antar att du är anarkist och att vanliga lagar och regler inte gäller dig.
Men ser man det i ett större perspektiv är detta beteende ett hos mot att ta tillbaka industrin till Europa
Det finns mängder av sätt att protestera på men var läser du att stjäla kaffemuggar är en?
Tror du de anställda skulle uppskatta om tesla stal deras bilar och cyklar medan de jobbade?
Ditt inlägg verkar osammanhängande så vi har svårt att läsa det, kan du rätta och återkomma?N Niq skrev:
Tja, de kan ju inte gå till facket och protestera. Vad ska de göra?G Gott1 skrev:Jag tycker inte du bör försvara detta beteende.
Är man missnöjd med ett företag söker man inte anställning på det och stjäler kaffemuggar.
Jag antar att du är anarkist och att vanliga lagar och regler inte gäller dig.
Men ser man det i ett större perspektiv är detta beteende ett hos mot att ta tillbaka industrin till Europa
Det finns mängder av sätt att protestera på men var läser du att stjäla kaffemuggar är en?
Tror du de anställda skulle uppskatta om tesla stal deras bilar och cyklar medan de jobbade?
Tesla vill ju kunna vara flexibla med sina anställningar, men avskeda alla pga stölderna?
Tror du verkligen varje anställd tagit 5 kaffekoppar var?
Jag tror inte stjäla kaffekoppar är ett hot mot industrin, eller hot mot att konkurrera med tex Kina.G Gott1 skrev:
Det är mer intressant om det är okay att driva en stor fabrik med lägre löner än de gängse i landet. Tror det var 20% lägre än bmw bilbyggares löner, men det kanske är okay om man bygger en fabrik i en region men lägre löneläge i gamla DDR?
Nja, nu nöjer sig ju Tesla med att låsa in besticken så de anställda inte kan äta.G Gott1 skrev:
🫣
De kunde motarbetat det. Men de gillade väl hellre att köpa in nytt hela tiden.G Gott1 skrev:
Att produktion hamnat i kina beror på giriga ägare och inhumana arbetsvillkor på riktigt.
Givakt arbetare.....
N Niq skrev:
Du blandar ihop saker.blackarrow skrev:
Jag tror inte stjäla kaffekoppar är ett hot mot industrin, eller hot mot att konkurrera med tex Kina.
Det är mer intressant om det är okay att driva en stor fabrik med lägre löner än de gängse i landet. Tror det var 20% lägre än bmw bilbyggares löner, men det kanske är okay om man bygger en fabrik i en region men lägre löneläge i gamla DDR?
Nja, nu nöjer sig ju Tesla med att låsa in besticken så de anställda inte kan äta.
🫣
Den ena är huruvida tesla har oskäliga villkor mot sina anställda.
Det har inget att göra med det vi diskuterar nu.
Att europeiska arbetare börjar själa saker från sin arbetsgivare, nästa steg är givetvis sabotage mot produktionslinjen eller annat.
Att du tror fackföreningar starka ställningar i många västländer inte påverkar företags motivering till var fabriken ska placeras är ju bara en naiv kommentar. Naturligtvis gör det det.
Man behöver använda de medel som står till buds, och det finns många, och inte begå kriminella handlingar som visar på dålig arbetsmoral och lojalitet till sin arbetsgivare.
Det är inte lätt att placera industrier i väst, din jämförelse med BMW är naturligtvis irrelevant.
Varför besticken låses kan vi ju bara gissa men kanske tills tjuvarna är borta från fabriken.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Ta ett jobb på BMW då om de betalar bättre? Tror det här snarare har att göra med löneläget på orten. Själv bor jag i Stockholm och tjänar betydligt mer än vad mina kollegor i Sundsvall gör, men deras levnadsomkostnader är mycket lägre.blackarrow skrev:
Jag tror inte stjäla kaffekoppar är ett hot mot industrin, eller hot mot att konkurrera med tex Kina.
Det är mer intressant om det är okay att driva en stor fabrik med lägre löner än de gängse i landet. Tror det var 20% lägre än bmw bilbyggares löner, men det kanske är okay om man bygger en fabrik i en region men lägre löneläge i gamla DDR?
Nja, nu nöjer sig ju Tesla med att låsa in besticken så de anställda inte kan äta.
🫣
