717 027 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ligger en hel del i det.Nissens skrev:
Så skulle man aldrig göra i Sverige. Men ändå är det väldigt vanligt att peka på franska bönders metoder.Nissens skrev:
Det görs när man tycker "de stackars svenska bönderna" eller "de stackars svenska sjuksköterskorna" inte lyckas få igenom sina krav. "varför strejkar de inte, bara? Det funkar ju i Frankrike" är ett typiskt uttryck. Men för det mesta blir det bara snack och ev knutna nävar stannar i byxfickorna.
Så varför får inte "de stackars Tesla-arbetarna" något stöd när de sätter hårt mot hårt? Vad är problemet då. Man stöder de franska bönderna men saboterar glatt de svenska arbetarnas aktion. Plötsligt är det inte så noga med de svenska arbetarnas villkor.
För den som inte tar sida i Teslakonflikten och kan se på saken utifrån blir det faktiskt ganska märkligt
Nej, du missuppfattar saken. Vid detta tillfälle var Norge redan svenskt, men ville frigöra sig. Sveriges syn på den saken var att slå ner ett uppror. Det resulterade i att Norge övergick från att vara "svenskt" till att vara i en union med Sverige. Så egentligen har du totalt fel Sverige "fick" inte Norge utan "lämnade" Norge ifrån sig.P pmd skrev:
Redigerat:
Det behövdes dock ett litet krig för att norrmännen skulle välja Karl XIII till sin kung och att unionen blev av.O skrev:
(Nästa år ska jag inte glömma att åka till Oslo den 17/5 och sälja unionsflaggor på Karl Johan, men så säger jag varje år så vi får väl se).
Men rent formellt var det väl ett inbördeskrig i Sverige. Stöttat av Danmarks kronprins som ledde upproret. Norge var ett landområde, inte en stat.P pmd skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Du missade detaljen att jag skojade?O skrev:
Så kan man ju se det om man vill ha en egen åsikt om verkligheten. Men det var inte mycket rätt där.
Om man nu inte tolkar det som att Danmark (tillsammans med Ryssland och Frankrike) förlorade Norge för att de började bråka med Sverige som var starkare än de trodde. Och Teslas bråkande med ett IF Metall som var starkare än de trodde skulle tvinga på Tesla ett KA de inte vill ha. Men hur det sista slutar vet vi inte.
Nja, lite mer komplicerat än så. Danmark fick resterna av Sveriges besittningar i Tyskland och en del pengar i utbyte mot Norge, och sen var det lite mer byteshandel där Preussen och Danmark bytte landområden och lite mer pengar var inblandade.P pmd skrev:
Så nog kan man säga att Danmark ”var en part i förhandlingarna”. Dock var deras förhandlingssits ganska usel eftersom de var på den förlorande sidan.
Och OnT: Att den här strejkfarsen fortfarande pågår är bara lol.
Redigerat:
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 610 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 610 inlägg
Brukar kolla in den här tråden då och då för att slippa reklamen mha något anti Tesla inlägg 
Ser nu till min förvåning att det diskuteras Noges frihetskamp mot Sverige, hur spårade ni in på den diskussionen 😉
Ser nu till min förvåning att det diskuteras Noges frihetskamp mot Sverige, hur spårade ni in på den diskussionen 😉
Det har rapporterats från de utsända angivarna till stasis korridorer. Högkvarteret har på klassiskt italienskt manér sett till att bolaget inte får jobba vidare med deras medlemmar. Den svenska modellen är vattentät. Sverige 2024, man blir tårögd!P pmd skrev:Holmqvist Elektriska AB ska tydligen ha arbetat med att installera Tesla-laddstationer för ett par veckor sen. Firman har alltså i så fall brutit IG Metalls blockad.
[länk]
Jag kan inte se hur Holmqvist Elektriska AB ska kunna påverka Tesla så värst mycket, men bolaget undviker nog att göra fler jobb åt Tesla. Om det överlever strejken alltså, men det framgår dock inte hur länge strejken på Holmqvist Elektriska AB ska pågå.
Tillägg: strejken på Holmqvist Elektriska AB ska tydligen pågå tills Tesla tecknar kollektivavtal.
Du verkar skriva en helt egen historiebok.P pmd skrev:
Sverige tillhörde Danmark, och Sverige anföll Danmark i syfte att tvinga till sig Norge från dom.
Otroligt att du fantiserar ihop egna historier. 😂😂
Du tänker att bryta blockader är ok i andra länder? Vilka länder tänker du på i så fall?Jonatan79 skrev: