Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nissens Nissens skrev:
Visst, vi svenskar är generellt konflikträdda och känner oss obekväma när några är osams
Ligger en hel del i det.
Nissens Nissens skrev:
Jämför tex med de franska bönderna, de drar sig inte för någonting när de är missnöjda. Det är knappast demokratiska metoder de använder, men det funkar.
Så skulle man aldrig göra i Sverige. Men ändå är det väldigt vanligt att peka på franska bönders metoder.

Det görs när man tycker "de stackars svenska bönderna" eller "de stackars svenska sjuksköterskorna" inte lyckas få igenom sina krav. "varför strejkar de inte, bara? Det funkar ju i Frankrike" är ett typiskt uttryck. Men för det mesta blir det bara snack och ev knutna nävar stannar i byxfickorna.

Så varför får inte "de stackars Tesla-arbetarna" något stöd när de sätter hårt mot hårt? Vad är problemet då. Man stöder de franska bönderna men saboterar glatt de svenska arbetarnas aktion. Plötsligt är det inte så noga med de svenska arbetarnas villkor.

För den som inte tar sida i Teslakonflikten och kan se på saken utifrån blir det faktiskt ganska märkligt
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Sverige gick i krig mot Norge 1814 (Sveriges sista, eller senaste ska vi kanske säga för säkerhets skull, krig) och tvingade fram förhandlingar där Sverige "fick" Norge. Danmark var inte en part i förhandlingarna.
Nej, du missuppfattar saken. Vid detta tillfälle var Norge redan svenskt, men ville frigöra sig. Sveriges syn på den saken var att slå ner ett uppror. Det resulterade i att Norge övergick från att vara "svenskt" till att vara i en union med Sverige. Så egentligen har du totalt fel Sverige "fick" inte Norge utan "lämnade" Norge ifrån sig.
 
Redigerat:
P
O O skrev:
Nej, du missuppfattar saken. Vid detta tillfälle var Norge redan svenskt, men ville frigöra sig. Sveriges syn på den saken var att slå ner ett uppror.
Det behövdes dock ett litet krig för att norrmännen skulle välja Karl XIII till sin kung och att unionen blev av.

(Nästa år ska jag inte glömma att åka till Oslo den 17/5 och sälja unionsflaggor på Karl Johan, men så säger jag varje år så vi får väl se).
 
P pmd skrev:
Det behövdes dock ett litet krig för att norrmännen skulle välja Karl XIII till sin kung och att unionen blev av.

(Nästa år ska jag inte glömma att åka till Oslo den 17/5 och sälja unionsflaggor på Karl Johan, men så säger jag varje år så vi får väl se).
Men rent formellt var det väl ett inbördeskrig i Sverige. Stöttat av Danmarks kronprins som ledde upproret. Norge var ett landområde, inte en stat.
 
JanneJanne123
O O skrev:
Så kan man ju se det om man vill ha en egen åsikt om verkligheten. Men det var inte mycket rätt där.

Om man nu inte tolkar det som att Danmark (tillsammans med Ryssland och Frankrike) förlorade Norge för att de började bråka med Sverige som var starkare än de trodde. Och Teslas bråkande med ett IF Metall som var starkare än de trodde skulle tvinga på Tesla ett KA de inte vill ha. Men hur det sista slutar vet vi inte.
Du missade detaljen att jag skojade?
 
  • Gilla
  • Älska
djac och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Sverige gick i krig mot Norge 1814 (Sveriges sista, eller senaste ska vi kanske säga för säkerhets skull, krig) och tvingade fram förhandlingar där Sverige "fick" Norge. Danmark var inte en part i förhandlingarna.
Nja, lite mer komplicerat än så. Danmark fick resterna av Sveriges besittningar i Tyskland och en del pengar i utbyte mot Norge, och sen var det lite mer byteshandel där Preussen och Danmark bytte landområden och lite mer pengar var inblandade.

Så nog kan man säga att Danmark ”var en part i förhandlingarna”. Dock var deras förhandlingssits ganska usel eftersom de var på den förlorande sidan.

Och OnT: Att den här strejkfarsen fortfarande pågår är bara lol.
 
Redigerat:
P
O O skrev:
Men rent formellt var det väl ett inbördeskrig i Sverige. Stöttat av Danmarks kronprins som ledde upproret. Norge var ett landområde, inte en stat.
Norge hade en egen riksdag, så det var kanske en hybridstat? 😉
 
P
Kilrain Kilrain skrev:
Så nog kan man säga att Danmark ”var en part i förhandlingarna”.
Vid Kielfreden, ja, men inte efter fälttåget mot Norge. Sverige erkände inte den danske pretendenten på Norges krona.
 
Mats-S
Brukar kolla in den här tråden då och då för att slippa reklamen mha något anti Tesla inlägg :)
Ser nu till min förvåning att det diskuteras Noges frihetskamp mot Sverige, hur spårade ni in på den diskussionen 😉
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Holmqvist Elektriska AB ska tydligen ha arbetat med att installera Tesla-laddstationer för ett par veckor sen. Firman har alltså i så fall brutit IG Metalls blockad.
[länk]

Jag kan inte se hur Holmqvist Elektriska AB ska kunna påverka Tesla så värst mycket, men bolaget undviker nog att göra fler jobb åt Tesla. Om det överlever strejken alltså, men det framgår dock inte hur länge strejken på Holmqvist Elektriska AB ska pågå.

Tillägg: strejken på Holmqvist Elektriska AB ska tydligen pågå tills Tesla tecknar kollektivavtal.
Det har rapporterats från de utsända angivarna till stasis korridorer. Högkvarteret har på klassiskt italienskt manér sett till att bolaget inte får jobba vidare med deras medlemmar. Den svenska modellen är vattentät. Sverige 2024, man blir tårögd!
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Sverige gick i krig mot Norge 1814 (Sveriges sista, eller senaste ska vi kanske säga för säkerhets skull, krig) och tvingade fram förhandlingar där Sverige "fick" Norge. Danmark var inte en part i förhandlingarna.
Du verkar skriva en helt egen historiebok.

Sverige tillhörde Danmark, och Sverige anföll Danmark i syfte att tvinga till sig Norge från dom.

Otroligt att du fantiserar ihop egna historier. 😂😂
 
Nissens
P pmd skrev:
Det är dåligt att det fungera. Odemokratiska metoder borde demokratier sätta emot hårt så att de inte fungerar.
Jämför med att förhandla med kidnappare eller terrorister.
Det kan du ju tycka, men det är så verkligheten ser ut oavsett vad du tycker om det…
 
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det har rapporterats från de utsända angivarna till stasis korridorer. Högkvarteret har på klassiskt italienskt manér sett till att bolaget inte får jobba vidare med deras medlemmar. Den svenska modellen är vattentät. Sverige 2024, man blir tårögd!
Du tänker att bryta blockader är ok i andra länder? Vilka länder tänker du på i så fall?
 
Nissens Nissens skrev:
Du tänker att bryta blockader är ok i andra länder? Vilka länder tänker du på i så fall?
Vem hur vad?
 
P
Nissens Nissens skrev:
Sverige tillhörde Danmark
Nej, Kalmarunionen upplöstes ett par hundra år tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.