Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Zevv Zevv skrev:
Bra att du känner till vad som är bäst för alla arbetsgivare.
Det hade varit något!
Jag får göra dig besviken, Jag känner inte till alla arbetsgivare. Ganska självklart för den som tänker efter. Jag har inte en susning om "erat företag" som exempel.
Zevv Zevv skrev:
För vårt bolag passar inte ett kollektivavtal.
Det är det som är en av de allra största finesserna med den svenska modellen. Den är anpassningsbar. Man kan välja själv. Lokala detaljer är en sak mellan arbetsgivare och anställda, inte lagar och politiker.
Zevv Zevv skrev:
De anställda har dessutom bättre villkor.
Bra att du känner till vad som är bäst för alla anställda! 🤣
 
O O skrev:
Man kan välja själv.
Existensen av denna tråd tyder på att det är lite si och så med den saken...
 
  • Gilla
  • Haha
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Fråga Hydro Extrusions om det var en billig lösning att tappa en ansenlig del av sin omsättning…
Kollektivavtal är rimligen den billigaste lösningen för oxo dem långsiktigt. Jag skulle bli förvånad om de inte fortsätter som innan.

Det finns ingen som helst koppling här. Om HE har kollektivavtal eller inte spelar ingen roll. Stridsåtgärderna utförs av fackets medlemmar. De hade drabbats strejk och blockad på exakt samma sätt oavsett. Som på Tesla.

Strejker har ofta negativa konsekvenser för tredje man.

1) Teslastrejken
Tesla har inte KA. Strejken drabbar tredje man.

2) Vårdstrejken
Universitetssjukhusen i Stockholm, Västra Götaland, Skåne, Östergötland och Västerbotten, samt Södersjukhuset och Danderyds sjukhus har KA. (den varslade) vårdstrejken drabbar tredje man.
Ett nytt varsel omfattar ytterligare runt 170 arbetsplatser med KA. Det drabbar tredje man

Det är naturligtvis tråkigt för den som drabbas. Men det gör oxo strejkvapnet kraftfullare. Svensk lagstiftning anser det motiverat och har därför inte förbjudit det.

Om jag förstått saken rätt beror minskningen av omsättning hos Hydro Extrusions på att deras kund gått över till en annan leverantör. Så den nya leverantören ökar sin omsättning motsvarande. Helt oavsett om den nya leverantören har KA eller inte.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Existensen av denna tråd tyder på att det är lite si och så med den saken...
Snarare precis tvärt om. Om KA inte funnits i Sverige och ersatts av lag hade tråden knappast funnits.
 
O O skrev:
Snarare precis tvärt om. Om KA inte funnits i Sverige och ersatts av lag hade tråden knappast funnits.
Precis! 😉
 
O O skrev:
Det hade varit något!
Jag får göra dig besviken, Jag känner inte till alla arbetsgivare. Ganska självklart för den som tänker efter. Jag har inte en susning om "erat företag" som exempel.

Det är det som är en av de allra största finesserna med den svenska modellen. Den är anpassningsbar. Man kan välja själv. Lokala detaljer är en sak mellan arbetsgivare och anställda, inte lagar och politiker.

Bra att du känner till vad som är bäst för alla anställda! 🤣
Ja jag känner till vad mina anställda vill. Vårt anställningsavtal är flexibelt och den anställde väljer själv sina fömåner.
 
O O skrev:
Det finns ingen som helst koppling här. Om HE har kollektivavtal eller inte spelar ingen roll. Stridsåtgärderna utförs av fackets medlemmar. De hade drabbats strejk och blockad på exakt samma sätt oavsett. Som på Tesla.
Resultatet blir att fredsplikten blir fullständigt ihålig när bara en part förväntas hedra den och jobb med "kollektivavtalvillkor" flyttas till Kina där arbetsförhållandena inte lär vara lika trevliga. För mig verkar detta som ett enormt loose-loose scenario för facket och för företeelsen kollektivavtal som helhet.

Enligt företag själv är också varslen en direkt konsekvens av sympatiåtgärderna;
"Enligt företagets VD, Jonas Bjuhr, är varslet en direkt konsekvens av den pågående strejken och konflikten med Tesla där IF Metall har tagit ut bolaget i sympatistrejk. "
O O skrev:
Det är naturligtvis tråkigt för den som drabbas. Men det gör oxo strejkvapnet kraftfullare. Svensk lagstiftning anser det motiverat och har därför inte förbjudit det.
Jag tror snarare det gör det svagare. När företagare inser hur ihålig fredsplikten är kommer fler och fler röster för någon form av proportionalitetsprincip där sympatiåtgärder kommer regleras.
O O skrev:
Om jag förstått saken rätt beror minskningen av omsättning hos Hydro Extrusions på att deras kund gått över till en annan leverantör. Så den nya leverantören ökar sin omsättning motsvarande. Helt oavsett om den nya leverantören har KA eller inte.
Eftersom hyrdros personal som gjorde delar till Tesla togs ut i sympatiåtgärd kunde inte HE fullfölja sitt åtagande åt Tesla och Tesla valde då en annan, ryktas om en kinesisk leverantör med troligtvis usla arbetsvillkor.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
O O skrev:
Strejker har ofta negativa konsekvenser för tredje man.

1) Teslastrejken
Tesla har inte KA. Strejken drabbar tredje man.

2) Vårdstrejken
Universitetssjukhusen i Stockholm, Västra Götaland, Skåne, Östergötland och Västerbotten, samt Södersjukhuset och Danderyds sjukhus har KA. (den varslade) vårdstrejken drabbar tredje man.
Ett nytt varsel omfattar ytterligare runt 170 arbetsplatser med KA. Det drabbar tredje man

Det är naturligtvis tråkigt för den som drabbas. Men det gör oxo strejkvapnet kraftfullare. Svensk lagstiftning anser det motiverat och har därför inte förbjudit det.
Problemet i fallet Tesla är ju att det primärt drabbar 3e man…drabbade blev andra företag med KA och ägare till Teslabilar. Man målar upp att man har starkt stöd i ryggen men känslan är att trots ett styrkeförhållande ala David mot Goliat så är det en väldigt stor andel som sympatiserar med Goliat…
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
L Liljeros skrev:
Problemet i fallet Tesla är ju att det primärt drabbar 3e man…drabbade blev andra företag med KA och ägare till Teslabilar. Man målar upp att man har starkt stöd i ryggen men känslan är att trots ett styrkeförhållande ala David mot Goliat så är det en väldigt stor andel som sympatiserar med Goliat…
Att det primärt drabbar 3:e man gäller väl den pågående vårdkonflikten också. Det är 3:e man som nu får sina operationer, läkarbesök etc. uppskjutna.

Man kan inte lita på känslor i sådana fall. Det beror så väldigt mycket på åsikten bland just de personer man pratar med och de är inte ett representativt urval av Sveriges befolkning.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Tredje part är det väl inte i vårdkonflikten, det är vi alla som valt politikerna som kört vården i botten och låtit personalen ta smällen genom dåliga arbetsvillkor.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Att det primärt drabbar 3:e man gäller väl den pågående vårdkonflikten också. Det är 3:e man som nu får sina operationer, läkarbesök etc. uppskjutna.

Man kan inte lita på känslor i sådana fall. Det beror så väldigt mycket på åsikten bland just de personer man pratar med och de är inte ett representativt urval av Sveriges befolkning.
Att tredje man drabbas sker vid nästan alla strejker. Det vet lagstiftaren.
 
A ajn82 skrev:
Tredje part är det väl inte i vårdkonflikten, det är vi alla som valt politikerna som kört vården i botten och låtit personalen ta smällen genom dåliga arbetsvillkor.
Jodå, de du nämner är tredje part. Konflikten är mellan arbetsgivare och arbetstagare. Kunder, leverantörer och vårdtagare är alla tredje part. Väljare oxo!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Att det primärt drabbar 3:e man gäller väl den pågående vårdkonflikten också. Det är 3:e man som nu får sina operationer, läkarbesök etc. uppskjutna.

Man kan inte lita på känslor i sådana fall. Det beror så väldigt mycket på åsikten bland just de personer man pratar med och de är inte ett representativt urval av Sveriges befolkning.
Konstigt att jämföra vården som redan har KA med IF Metalls påhitt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Problemet i fallet Tesla är ju att det primärt drabbar 3e man…drabbade blev andra företag med KA och ägare till Teslabilar. Man målar upp att man har starkt stöd i ryggen men känslan är att trots ett styrkeförhållande ala David mot Goliat så är det en väldigt stor andel som sympatiserar med Goliat…
Det är självklart ett problem för de som drabbas. De som strejkar är väl egentligen de enda som inte drabbas.

Om någon annan stöder de strejkande eller inte är oviktigt, för de har laglig rätt strejka så länge de vill. Det är ingen populäritetstävling.

Det är precis så strejkrätten fungerar. Så vill väljare och politiker ha det. Därför finns de lagar som tillåter det. Att något fungerar som det är tänkt är normalt inget problem.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Konstigt att jämföra vården som redan har KA med IF Metalls påhitt.
Det är inte alls konstigt med tanke på att vad Liljeros skrev i inlägget som jag citerade. Han verkade tro att det är ovanligt att strejker etc. drabbar 3:e man medan det är mer regel än undantag.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.