717 484 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det hade varit något!Zevv skrev:
Jag får göra dig besviken, Jag känner inte till alla arbetsgivare. Ganska självklart för den som tänker efter. Jag har inte en susning om "erat företag" som exempel.
Det är det som är en av de allra största finesserna med den svenska modellen. Den är anpassningsbar. Man kan välja själv. Lokala detaljer är en sak mellan arbetsgivare och anställda, inte lagar och politiker.Zevv skrev:
Bra att du känner till vad som är bäst för alla anställda! 🤣Zevv skrev:
Kollektivavtal är rimligen den billigaste lösningen för oxo dem långsiktigt. Jag skulle bli förvånad om de inte fortsätter som innan.S Styrman_jansson skrev:
Det finns ingen som helst koppling här. Om HE har kollektivavtal eller inte spelar ingen roll. Stridsåtgärderna utförs av fackets medlemmar. De hade drabbats strejk och blockad på exakt samma sätt oavsett. Som på Tesla.
Strejker har ofta negativa konsekvenser för tredje man.
1) Teslastrejken
Tesla har inte KA. Strejken drabbar tredje man.
2) Vårdstrejken
Universitetssjukhusen i Stockholm, Västra Götaland, Skåne, Östergötland och Västerbotten, samt Södersjukhuset och Danderyds sjukhus har KA. (den varslade) vårdstrejken drabbar tredje man.
Ett nytt varsel omfattar ytterligare runt 170 arbetsplatser med KA. Det drabbar tredje man
Det är naturligtvis tråkigt för den som drabbas. Men det gör oxo strejkvapnet kraftfullare. Svensk lagstiftning anser det motiverat och har därför inte förbjudit det.
Om jag förstått saken rätt beror minskningen av omsättning hos Hydro Extrusions på att deras kund gått över till en annan leverantör. Så den nya leverantören ökar sin omsättning motsvarande. Helt oavsett om den nya leverantören har KA eller inte.
Ja jag känner till vad mina anställda vill. Vårt anställningsavtal är flexibelt och den anställde väljer själv sina fömåner.O skrev:
Det hade varit något!
Jag får göra dig besviken, Jag känner inte till alla arbetsgivare. Ganska självklart för den som tänker efter. Jag har inte en susning om "erat företag" som exempel.
Det är det som är en av de allra största finesserna med den svenska modellen. Den är anpassningsbar. Man kan välja själv. Lokala detaljer är en sak mellan arbetsgivare och anställda, inte lagar och politiker.
Bra att du känner till vad som är bäst för alla anställda! 🤣
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Resultatet blir att fredsplikten blir fullständigt ihålig när bara en part förväntas hedra den och jobb med "kollektivavtalvillkor" flyttas till Kina där arbetsförhållandena inte lär vara lika trevliga. För mig verkar detta som ett enormt loose-loose scenario för facket och för företeelsen kollektivavtal som helhet.O skrev:
Enligt företag själv är också varslen en direkt konsekvens av sympatiåtgärderna;
"Enligt företagets VD, Jonas Bjuhr, är varslet en direkt konsekvens av den pågående strejken och konflikten med Tesla där IF Metall har tagit ut bolaget i sympatistrejk. "
Jag tror snarare det gör det svagare. När företagare inser hur ihålig fredsplikten är kommer fler och fler röster för någon form av proportionalitetsprincip där sympatiåtgärder kommer regleras.O skrev:
Eftersom hyrdros personal som gjorde delar till Tesla togs ut i sympatiåtgärd kunde inte HE fullfölja sitt åtagande åt Tesla och Tesla valde då en annan, ryktas om en kinesisk leverantör med troligtvis usla arbetsvillkor.O skrev:
Problemet i fallet Tesla är ju att det primärt drabbar 3e man…drabbade blev andra företag med KA och ägare till Teslabilar. Man målar upp att man har starkt stöd i ryggen men känslan är att trots ett styrkeförhållande ala David mot Goliat så är det en väldigt stor andel som sympatiserar med Goliat…O skrev:
Strejker har ofta negativa konsekvenser för tredje man.
1) Teslastrejken
Tesla har inte KA. Strejken drabbar tredje man.
2) Vårdstrejken
Universitetssjukhusen i Stockholm, Västra Götaland, Skåne, Östergötland och Västerbotten, samt Södersjukhuset och Danderyds sjukhus har KA. (den varslade) vårdstrejken drabbar tredje man.
Ett nytt varsel omfattar ytterligare runt 170 arbetsplatser med KA. Det drabbar tredje man
Det är naturligtvis tråkigt för den som drabbas. Men det gör oxo strejkvapnet kraftfullare. Svensk lagstiftning anser det motiverat och har därför inte förbjudit det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 138 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 138 inlägg
Att det primärt drabbar 3:e man gäller väl den pågående vårdkonflikten också. Det är 3:e man som nu får sina operationer, läkarbesök etc. uppskjutna.L Liljeros skrev:
Man kan inte lita på känslor i sådana fall. Det beror så väldigt mycket på åsikten bland just de personer man pratar med och de är inte ett representativt urval av Sveriges befolkning.
Att tredje man drabbas sker vid nästan alla strejker. Det vet lagstiftaren.BirgitS skrev:
Att det primärt drabbar 3:e man gäller väl den pågående vårdkonflikten också. Det är 3:e man som nu får sina operationer, läkarbesök etc. uppskjutna.
Man kan inte lita på känslor i sådana fall. Det beror så väldigt mycket på åsikten bland just de personer man pratar med och de är inte ett representativt urval av Sveriges befolkning.
Jodå, de du nämner är tredje part. Konflikten är mellan arbetsgivare och arbetstagare. Kunder, leverantörer och vårdtagare är alla tredje part. Väljare oxo!A ajn82 skrev:
Konstigt att jämföra vården som redan har KA med IF Metalls påhitt.BirgitS skrev:
Att det primärt drabbar 3:e man gäller väl den pågående vårdkonflikten också. Det är 3:e man som nu får sina operationer, läkarbesök etc. uppskjutna.
Man kan inte lita på känslor i sådana fall. Det beror så väldigt mycket på åsikten bland just de personer man pratar med och de är inte ett representativt urval av Sveriges befolkning.
Det är självklart ett problem för de som drabbas. De som strejkar är väl egentligen de enda som inte drabbas.L Liljeros skrev:
Om någon annan stöder de strejkande eller inte är oviktigt, för de har laglig rätt strejka så länge de vill. Det är ingen populäritetstävling.
Det är precis så strejkrätten fungerar. Så vill väljare och politiker ha det. Därför finns de lagar som tillåter det. Att något fungerar som det är tänkt är normalt inget problem.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 138 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 138 inlägg
