717 717 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Sen Metall blev IF Metall och Industrifacket försvann för några tiotal år sedan, så går det inte att kom överens om något nytt avtal. Avtalen finns ju redan.Jonatan79 skrev:
Vid hängavtal så är det också hela paketet med medlemsskap i arbetsgivarorganisation som gäller för företagen, om jag förstod Metalls sida rätt
Några avtal mellan fack och företag som inte är med i någon arbetsgivarorganisation förhandlas det inte med längre så vitt jag förstått.
Alla avtal som behövs för olika branscher finns redan, utom möjligen startuppen Tesla där chefen ibland sover över på jobbet.
Lägre chefer, som han sov i bilen på Teslas parkering ibland, blev ändå uppsagd -- via mail -- nu trots sitt engagemang.
Just det! Jag skriver vad jag vet, men jag har inte källor på det för jag har inget eget behov av dem. Tyvärr kan jag då inte hjälpa till mer än att själv stå för det jag skriver. Det är alltså jag som är din källa.D Dilato skrev:
Tror du mig inte får du kolla upp saken själv så noga som du anser du behöver. Jag har inte tid, intresse eller lust att göra det. Vill du ha andra källor än mig får du leta fram dem själv. Detta är en diskussion i ett bygg-forum inte på ett universitet.
Annars kan du ju kolla med de här på forumet som har skrivit att de är eniga med mig.
Hittar du något som visar att jag har fel vill jag gärna veta och lära mig mer.
OK. Jag är inte omöjlig. Jag kan kanske inte bara ha mig själv som källa. Även om informationen är korrekt. Även om jag tycker den intresserade helst själv borde kolla upp det den är intresserad av att veta istället för att ifrågasättande/anklagande hojta "Källa på det?" i tid och otid.Jonatan79 skrev:
Att Sverige är ett av de länder i världen med minst strejker trodde jag var allmänt känt. Speciellt bland de som intresserar sig för och har kunskap om arbetsrätt, KA och den svenska modellen. Och kanske i synnerhet bland de som är aktiva i denna tråd. Men nedan kommer några länkar en en snabb sökning med Google hittade.
Which countries have the most strikes in Europe and what impact does it have on the economy? - euronews
Strike map of Europe - ETUI
Därför strejkar vi så lite - Kollega
Svenskar bland de minst benägna att strejka i världen - Arbetet
Sverige sticker ut – har ovanligt få strejkdagar - Omni
Det finns hur mycket info om detta som helst på nätet, så häng inte upp er på att t.ex. (partiska?) Arbetet är en av källorna. Jag tog bara några ur högen...I en europeisk kontext går ovanligt få arbetsdagar förlorade på grund av strejk i Sverige, rapporterar Altinget.
– Många förstår nog inte hur avvikande vi är förrän man sitter där med sin tyska eller sin franska kollega som berättar om situationen i deras länder, säger Medlingsinstitutets generaldirektör Irene Wennemo.
Även Schweiz sticker ut i samma liga. Den gemensamma faktorn i länderna, enligt Wennemo, är att facket gjorts till en partner.
I toppen på listan återfinns länder som Frankrike, Spanien, Belgien och Danmark.
Qhh på dig själv... och på mig själv! Jo visst jag bemötte nog lite väl snabbt. Och missade målet lite.🤔Jonatan79 skrev:
Sverige har färre strejker och färre förlorade arbetsdagar än de flesta andra länder. Men naturligtvis har Svenska företag utan KA mer strejker än de utan.
KA innehåller ju alltid fredsplikt, så då blir det inga strejker. Alla strejker på företag med KA inträffar efter att KA har löpt ut. Så rent tekniskt sker strejkerna när det inte finns något KA. Och då för att få till ett nytt KA.
Om man ser det så sker alla strejker på företag utan KA.
De svenska fack som strejkar mest är Syndikalisterna och Hamnarbetarförbundet. Det är inte ovanligt att man hör att de strejkar. Att det kan göra det så ofta underlättas av att de inte har KA. Så de kan strejka när de vill.
Ja. Det har SAS. Några olika för olika personalkategorier och olika länder.Jonatan79 skrev:
Att företag av motsvarande storlek inte har KA tror jag knappt förekommer i Sverige. Men jag har inte statistik nej. Bara ganska gott minne.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Felaktigt. hört talas om sympatistrejkt? Det var ju t.ex. det som gjorde att IF Metalls medlemmar på Hydro Extrusions blev av med arbetet...O skrev:
M.a.o. är fredsplikten ingen garanti för just fred utan ihålig.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Och bland Europas sämsta reallöneutveckling;O skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gå gärna in och "lek" lite med grafen. Jag satt en stund men hittade inget land I Europa med sämre löneutveckling.
Tack för det "facket"
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Vi har också ett problem i Sverige att utbildning inte alls lönar sig på samma sätt som i många andra länder.
"Johan Eklund menar att en tung orsak till den låga utbildningspremien är att Sverige har en sammanpressad lönestruktur, vilket innebär att ingångslönerna är höga och topplönerna relativt låga. Han vill därför se en ökad lönespridning genom att lägstalönerna sänks. Saco menar att man borde börja i andra änden.
– Ingångslönerna är helt ok men det är löneutvecklingen under arbetslivet som släpar efter. Lönespridningen inom de här grupperna behöver bli större och det behövs fler karriärvägar, säger Thomas Ljunglöf."
Det roliga är att SACO själva inte ser effekten sina egna "förhandlingar" som alltid slutar runt 2% om året. Att inte strida lika ofta kanske får sina konsekvenser...
Sedan inser jag att allt naturligtvis inte är "modellens" fel. Våra höga skatter bidrar naturligtvis också bl.a....
"Johan Eklund menar att en tung orsak till den låga utbildningspremien är att Sverige har en sammanpressad lönestruktur, vilket innebär att ingångslönerna är höga och topplönerna relativt låga. Han vill därför se en ökad lönespridning genom att lägstalönerna sänks. Saco menar att man borde börja i andra änden.
– Ingångslönerna är helt ok men det är löneutvecklingen under arbetslivet som släpar efter. Lönespridningen inom de här grupperna behöver bli större och det behövs fler karriärvägar, säger Thomas Ljunglöf."
Det roliga är att SACO själva inte ser effekten sina egna "förhandlingar" som alltid slutar runt 2% om året. Att inte strida lika ofta kanske får sina konsekvenser...
Sedan inser jag att allt naturligtvis inte är "modellens" fel. Våra höga skatter bidrar naturligtvis också bl.a....
Skatterna snarare förstärker problemenen. Ett annat problem är att förtagen blir feta katter och bryr sig inte om att vara effektiva, personal är billigt, speciellt högutbildad som man kan ha till lite av varje de behöver inte ha någon nytta av sin utbildning. Jag träffade på en civilingenjör som installerade skrivare för några år sedan.. kvinna i offentlig sektor naturligtvis...S Styrman_jansson skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 318 inlägg
Ja och i länk nr 1 ser vi att det finns flera länder med färre strejktillfällen än Sverige trots vårt supersystem.O skrev:
OK. Jag är inte omöjlig. Jag kan kanske inte bara ha mig själv som källa. Även om informationen är korrekt. Även om jag tycker den intresserade helst själv borde kolla upp det den är intresserad av att veta istället för att ifrågasättande/anklagande hojta "Källa på det?" i tid och otid.
Att Sverige är ett av de länder i världen med minst strejker trodde jag var allmänt känt. Speciellt bland de som intresserar sig för och har kunskap om arbetsrätt, KA och den svenska modellen. Och kanske i synnerhet bland de som är aktiva i denna tråd. Men nedan kommer några länkar en en snabb sökning med Google hittade.
Which countries have the most strikes in Europe and what impact does it have on the economy? - euronews
Strike map of Europe - ETUI
Därför strejkar vi så lite - Kollega
Svenskar bland de minst benägna att strejka i världen - Arbetet
Sverige sticker ut – har ovanligt få strejkdagar - Omni
Det finns hur mycket info om detta som helst på nätet, så häng inte upp er på att t.ex. (partiska?) Arbetet är en av källorna. Jag tog bara några ur högen...
"Sverige har världens bästa arbetsmarknad, eftersom vi har så få konfliktdagar."O skrev:
Qhh på dig själv... och på mig själv! Jo visst jag bemötte nog lite väl snabbt. Och missade målet lite.🤔
Sverige har färre strejker och färre förlorade arbetsdagar än de flesta andra länder. Men naturligtvis har Svenska företag utan KA mer strejker än de utan.
KA innehåller ju alltid fredsplikt, så då blir det inga strejker. Alla strejker på företag med KA inträffar efter att KA har löpt ut. Så rent tekniskt sker strejkerna när det inte finns något KA. Och då för att få till ett nytt KA.
Om man ser det så sker alla strejker på företag utan KA.
De svenska fack som strejkar mest är Syndikalisterna och Hamnarbetarförbundet. Det är inte ovanligt att man hör att de strejkar. Att det kan göra det så ofta underlättas av att de inte har KA. Så de kan strejka när de vill.
Ja. Det har SAS. Några olika för olika personalkategorier och olika länder.
Att företag av motsvarande storlek inte har KA tror jag knappt förekommer i Sverige. Men jag har inte statistik nej. Bara ganska gott minne.
LO jämför svensk arbetsmarknad med våra nordiska grannar för att framställa vår arbetsmarknad som unikt välfungerande. Men denna jämförelse är grovt missvisande.
Danmark, Norge och Finland har några av världens stökigaste arbetsmarknader. Och det beror inte på deras modeller. Sverige och Danmark har mycket liknande modeller, men ändå strejkar danskarna betydligt mer. En jämförelse med Tyskland, Holland eller Österrike hade gett ett helt annat resultat.
Arbetsfred är inte något unikt svenskt tillstånd, och är därför svår att knyta just till vår modell. Faktum är att bred arbetsfred finns i länder med helt olika sätt att reglera arbetsmarknaden.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Hur många företag har du jobbat på som inte har kollektivavtal? Du har gått den långa vägen på en arbetsplats och vet inget annat är min fördom om dig.Nissens skrev:
Själv har jag arbetat på arbetsplatser både med och utan kollektivavtal och villkoren och flexibiliteten jag hade på de icke anslutna bolagen var vida överlägsen allt jag har varit med om på kollektivavtalsanslutna företag. Kollektivavtalet är som du själv skriver något som företaget kan luta sig tillbaka mot och det gäller oftast åt båda håll. Det vill säga att kollektivavtalsanslutna företag är ofta obenägna att ge villkor utöver avtalet eftersom de
1) inte behöver göra det
2) inte orkar med krånglet det innebär att validera att det inte bryter mot någon paragraf
3) kollektivavtalsanslutna företag tenderar att se på sina anställda som en stor grå massa där alla är lika