717 712 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
O skrev:
Jag vet inte din erfarenhet av KA men om man tar ett steg tillbaks och faktiskt reflekterar vad det innebär så förstår man ganska snabbt att man som arbetsgivare blir bakbunden med KA, det är korrekt att det är fritt fram att ge mer än KA men dynamiken saknas helt dvs att man istället för 50% extra vid övertid kan ge någon annan ersättning istället tex.O skrev:
Även om facket i sina tidningar målar upp arbetsgivaren som den onda så finns det framförallt mindre arbetsgivare med kanske 10-100 anställda där arbetsgivaren bryr sig om sina anställda och där man tillsammans faktiskt kommmer överens. Det kan vara en läskig tanke som fackmedlem att det faktiskt inte alltid måste vara så att ens arbetsgivare är ond buse som vill lura dig men dom finns faktiskt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Jag antar att du syftar på att APM Terminals (dotterbolag till en rederijätte) skrev på ett kollektivavtal med ett LO-förbund som inte var det största LO-förbundet på arbetsplatsen. Inte jämförbart alltså.Höghus skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Du vet väl om att kollektivavtalen skrivs per arbetsgivarorganisation. Det väsentliga är alltså att Tesla kan delta och påverka förhandlingar för Mobility Sweden. Sen finns det dessutom lokala avtal där Tesla är synnerligen inblandad.L Liljeros skrev:Så du menar att som ett av 40 företag i Mobility Sweden som är en del av 48 organisationer som bildar Svenskt näringsliv så försvinner man inte i mängden? Då medlemsavgiften är baserad på hur stor lön man betalar ut så kan man förenklat säga att man får röster utifrån hur många anställda man sysselsätter. Tesla sysselsätter i Sverige ca 300 person vilket för att deras röstandel i Svenskt Näringsliv skulle vara 0,06 promille. Då är det rejäl uppförsbacke om man skulle vilja driva en fråga..
Det är väl rätt uppenbart att KA är just något som de båda parterna måste komma överens om. Båda parterna har möjlighet att övertala den andra på olika sätt.L Liljeros skrev:Det är korrekt att kollektivavtal även förekommer i övriga Europa, dock främst i norra. Dock är det ömsesidiga avtal dvs att man som arbetsgivare och fackförbund är överens om att det är kollektivavtal man skall ha. Det är inte heller någonting jag vänder mig mot, vill båda parterna ha avtal och tycker det är en bra lösning så kanon för dom. I Sverige är det dock den "Svenska modellen" som gäller och KA är i praktiken tvång och ingenting som man tillsammans kommer överens om.
Övrigt i ditt inlägg har väl andra redan besvarat.
Vad menar du? (Något allmänt nedsättande?) Att det går bra för andra länder med fler strejkdagar per år än vad vi har i Sverige?JanneJanne123 skrev:
Och det är inte så att svenska exportföretag har högre leveranssäkerhet än de i länder där det strejkas mer?
Konkurrensfördel Sverige.
Är det inte en av orsakerna till att fackföreningar anses skadliga för företag i många andra länder och speciellt i USA?
Vill du ha mer ”strejkande” bönder på vägarna som i Frankrike?
Vad hade bönder med teslakonflikten att göra?
Bönder är väl dessutom oftast egenföretagare eller till och med arbetsgivare som ”strejkar” så andra blir drabbade genom trafikkaos.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Jag menar bönder i ordets rätta bemärkelse, dvs lantbrukare. Tycker det är en uppfriskande fläkt att göra som i Frankrike och visa sitt missnöje. Det här knytandet av nävar i fickorna tycker jag är trist.blackarrow skrev:
Vad menar du? (Något allmänt nedsättande?) Att det går bra för andra länder med fler strejkdagar per år än vad vi har i Sverige?
Och det är inte så att svenska exportföretag har högre leveranssäkerhet än de i länder där det strejkas mer?
Konkurrensfördel Sverige.
Är det inte en av orsakerna till att fackföreningar anses skadliga för företag i många andra länder och speciellt i USA?
Vill du ha mer ”strejkande” bönder på vägarna som i Frankrike?
Vad hade bönder med teslakonflikten att göra?
Bönder är väl dessutom oftast egenföretagare eller till och med arbetsgivare som ”strejkar” så andra blir drabbade genom trafikkaos.
Det här med att slippa strejkandet är ett väldigt trött argument, uppenbarligen går det bra för andra länder att exportera trots en eller annan strejk.
Edit: säger förövrigt mer om dig än mig att du direkt tror att bönder är något nedsättande.
Har du jämfört antalet strejkdagar per år mellan tex Finland och Sverige?JanneJanne123 skrev:
Jag menar bönder i ordets rätta bemärkelse, dvs lantbrukare. Tycker det är en uppfriskande fläkt att göra som i Frankrike och visa sitt missnöje. Det här knytandet av nävar i fickorna tycker jag är trist.
Det här med att slippa strejkandet är ett väldigt trött argument, uppenbarligen går det bra för andra länder att exportera trots en eller annan strejk.
Varför skulle det vara bättre utan fredsplikt mellan parterna?
Jag skrev frågan innom parentes. Jag hade väl lite dålig fantasi. Du kunde väl skrivit som franska bönder.JanneJanne123 skrev:
Vet inte om det är så mycket bönder kvar runt Stockholm att de kunde korka igen och störa samhället lika mycket som franska bönder, men det har du säkert bättre koll på. Det förvånar mig ändå eftersom jag inte uppfattat dig som någon som vill att strejker ska störa andra som ej är inblandade i konflikten.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Gott så, vi är överens om vad vi menar med bönder 😊blackarrow skrev:
Har du jämfört antalet strejkdagar per år mellan tex Finland och Sverige?
Varför skulle det vara bättre utan fredsplikt mellan parterna?
Jag skrev frågan innom parentes. Jag hade väl lite dålig fantasi. Du kunde väl skrivit som franska bönder.
Vet inte om det är så mycket bönder kvar runt Stockholm att de kunde korka igen och störa samhället lika mycket som franska bönder, men det har du säkert bättre koll på. Det förvånar mig ändå eftersom jag inte uppfattat dig som någon som vill att strejker ska störa andra som ej är inblandade i konflikten.
Du har helt rätt i att jag inte önskar mig mer strejker än nödvändigt, men samtidigt tycker jag nog att den här fredsplikten har gagnat arbetsgivarna mer än arbetstagarna. Det finns många med horribla arbetsvillkor där ute där jag tycker att en strejk hade varit att föredra. Speciellt inom vården och annan offentlig sektor är det ju katastrof på många ställen. Facket verkar ju helt oförmögna att få till bättre avtal, så då är det ju strejk som blir ”det ultimata vapnet”.
Brukar posta Lars Wilderängs tweet lite då och då eftersom jag tycker att han sammanfattar det hela bra:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dina egna ord var juBirgitS skrev:
"...jag kan inte komma ihåg någon större och långvarig konflikt för att få till KA heller så det är väl en unik situation."
Men nej, inte direkt jämförbart. Mer än att det visar att facket (LO) ser mer till sin egen tillgång till makt än omsorg om arbetstagare.
Och Hamnfyran är inget LO-förbund, det var därom striden stod.
/Höghus
Det är nog inte fel att använda ordet så ändå.J jonaserik skrev:
"Vad menas med strejkbrytare?
Strejkbrytare är en term som används i opinionsbildningen inför och under konflikt. I sak innebär det att en arbetstagare som inte är medlem i arbetstagarorganisationens utför konfliktdrabbat arbete istället för någon som är direkt uttagen i strejk. Det är inte något ”brott” i egentlig mening. Påståenden och anklagelser om strejkbryteri används för att tvinga fram solidaritet med den arbetstagarorganisation som utlöst strejken, för att därigenom få större effekt riktad mot arbetsgivarparten i konflikten.
Om arbetsgivaren påstås uppmana till strejkbryteri, till exempel genom att anlita utomstående arbetskraft för att hålla verksamheten igång, är den typiska konsekvensen nya varsel och upptrappning av konfliktåtgärderna, vilket även kan inkludera begäran om sympatiåtgärder från andra fackförbund."
https://skr.se/skr/arbetsgivarekoll...igafragor/vadmenasmedstrejkbrytare.81208.html
Tesla har väl aldrig varit del av "parterna" eftersom dom aldrig varit ansluten till arbetsgivarsidan.
Sedan har väl många av bolagen som var parterna då inte överlevt och finns inte ens längre så varför Tesla skulle känna sig bunden till sådana överenskommelser fattar inte jag .
Redigerat:
Ja, tänk så många regler jag tvingas följa, som jag aldrig varit del av att skapa och där kanske de som stiftade dem har dött... det är tur vi andra lever med andra värderingar.D Dilato skrev:
Fast i just detta fallet är det ju varken regel eller lag. Det var en överenskommelse som slöts för snart 90 år mellan dåvarande parter i form av svenskt näringsliv och fackrörelse. I Teslas fall så är ju inte ens hälften av personalen en del av facket och man är väl inte mig veterligen med i Svenskt näringsliv.D djac skrev:
Hela det här att man tar seden dit man kommer för annars det blir osund konkurrens blir bara larvigt. Merparten av vår import består i billigt skit tillverkat under tveksamma former från östra Asien, i många fall av barn och med otroligt dåliga villkor. Den dag alla LO-medlemmar som uppenbarligen är med och stöder dessa frågor om arbetarnas rätt slutar köpa allt sånt skit kommer jag kanske lite ta dom på allvar, nu blir det mest hyckleri…