Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
D Dilato skrev:
Kommunal:
Det här är inga nyheter. Inför, under och efter varje säsong har Kommunal kontakter med den thailändska ambassaden och flera svenska myndigheter. Ett exempel är när Kommunals lokala fackliga representanter i Jämtland/Härjedalen förra året rapporterade till Migrationsverket att de vid besök på boenden upptäckt att bemanningsföretaget lagt till avgifter för sophantering och höjt räntan på migranternas lån. Kommunal informerade även Polisen om uteblivna löner. Likaså kontaktade de lokala ombudsmännen kommunens socialtjänst om att det inte fanns tillräckligt med mat på boenden och om uteblivna löneutbetalningar som innebar att bärplockarna inte kunde åka hem.

Jag finner det orimligt att ingen av dessa reagerade på den tydligt pågående slavhandeln och traffickingen.
Du läste just om det i texten du klippte in?
 
D djac skrev:
Du läste just om det i texten du klippte in?
Och vad gjorde myndigheterna åt slavhandeln och traffickingen då?
 
JanneJanne123
K Kasken skrev:
EU drev ett ärende mot Sverige ang detta, därför har fack och arbetsgivare varit tvingade att enas om ett avtal som går i linje med bestämmelserna inom EU för att EU skulle backa och inte köra över nationella lagar och regler....

Det vrider du som att "facket drivit på denna fråga"....

Jag klistrar här under in ett citat från ena av länkarna du själv la in i ditt förra inlägg:
Hösten 2021 anmälde en ambulanssjuksköterska som var involverad i en trafikolycka Sverige till EU-kommissionen och menade att Sverige bröt mot EU:s arbetstidsdirektiv. EU-kommissionen delade den uppfattningen och krävde att Sverige omedelbart skulle vidta åtgärder. Annars riskerar Sverige en prövning i EU-domstolen.

Arbetsmarknadsdepartementet gav Sobona, SKR och de fackliga organisationerna inom kommuner, regioner och kommunala företag ett uppdrag: Se till att arbetstidsreglerna förändras i enlighet med EU:s arbetstidsdirektiv.


Om någon under pistolhot tvingar dig själv att hugga av dig ena handen för att inte trycka på avtryckaren, har du då själv valt att hugga av dig handen?
Du har inte riktigt förstått, det finns absolut ett EU-direktiv kring detta där det bland annat tydligt finns undantag för blåljuspersonal och liknande yrkeskategorier. Detta har facket och arbetsgivarna totalt struntat i när de har förhandlat fram hur de nya avtalen ska se ut och har övertolkat direktivet. Du kan jämföra det med att EU har satt hastighetsgränsen till 110 förutom för blåljuspersonal på utryckning, men facket och SKR har i sitt avtal sett till att ingen kör över 110 för att vara på den säkra sidan. Hur detta kan bli EUs fel är över mitt förstånd.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Du har inte riktigt förstått, det finns absolut ett EU-direktiv kring detta där det bland annat tydligt finns undantag för blåljuspersonal och liknande yrkeskategorier. Detta har facket och arbetsgivarna totalt struntat i när de har förhandlat fram hur de nya avtalen ska se ut och har övertolkat direktivet. Du kan jämföra det med att EU har satt hastighetsgränsen till 110 förutom för blåljuspersonal på utryckning, men facket och SKR har i sitt avtal sett till att ingen kör över 110 för att vara på den säkra sidan. Hur detta kan bli EUs fel är över mitt förstånd.
Bra liknelse. Det är precis så jag förstått det med
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Du har inte riktigt förstått, det finns absolut ett EU-direktiv kring detta där det bland annat tydligt finns undantag för blåljuspersonal och liknande yrkeskategorier. Detta har facket och arbetsgivarna totalt struntat i när de har förhandlat fram hur de nya avtalen ska se ut och har övertolkat direktivet. Du kan jämföra det med att EU har satt hastighetsgränsen till 110 förutom för blåljuspersonal på utryckning, men facket och SKR har i sitt avtal sett till att ingen kör över 110 för att vara på den säkra sidan. Hur detta kan bli EUs fel är över mitt förstånd.
Men tillhör inte en ambulanssjuksköterska gruppen blåljuspersonal?
 
O O skrev:
Kan någon förklara för oss som inte ser poängen?
K Kasken skrev:
Det verkar som att ni inte följt med i debatten alls kring detta....

Dygnspass tillämpas endast i de branscher där det av naturliga skäl innebär att enbart finns tillgänglig som resurs med extremt kort varsel större delen av arbetspasset, ofta handlar det om just "blåljus-jobb" så som brandmän och ambulanspersonal, men det kan även vara vårdtjänster där patienter behöver tillsyn även när de sover, eller som beredskap inom akutvården.
De ligger alltså o sover på arbetsplatsen, men redo att rycka ut när behov uppstår.

Det är ju aldrig tal om att faktiskt arbeta 24tim i sträck.

De som gillar detta upplägg ser stora fördelar i att arbeta få, men långa pass. Ofta har de någon form av annan sysselsättning som de utför på de lediga dagarna.
OK. Tack alla.
Då förstår jag i vilka typer av situationer och yrken man har dygnspass. Och har inga invändningar.
Om man sover på sitt pass eller inte förefaller helt irrelevant. Generellt sett.
 
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Man skulle kunnat lösa det med 3 skift.
Ja det var så jag tänkte först. Men nu är jag helt säker på att detta varierar från jobb till jobb. Om det normala är korta utryckningar var och varannan timme så man aldrig hinner somna emellan kanske det är vettigt. Men om det hör till undantagen att det är utryckning på ett arbetspass vinner man inget på 3-skift.
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Det finns säkert saker att göra på jobbet istället för att sova.
Det beror naturligtvis på arten av jobb om det finns något annat att göra eller inte.
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Då skulle man få ännu bättre responstid då man är vaken och pigg.
Samt oxo om det är vettigt att göra något annat än att vara maximalt utvilad och förberedd på insats mellan utryckningarna.

Några exempel är Brandförsvar, Polis, Ambulans, Drift av elnät eller processindustrier. Andra är "Nationella bombskyddet". Deras uppgift är bland annat att vara beredda att snabbt göra en insats när en misstänkt bomb hittas. Eller Försvarsmaktens och NATOS Air Policing. Huvuduppgiften för alla dessa är att vara redo att arbeta med full skärpa till uppdraget är klart.
 
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Men tillhör inte en ambulanssjuksköterska gruppen blåljuspersonal?
Jo, något annat hoppas jag inte att det tolkades som att jag menade.

Om vi tittar lite mer specifikt i direktivet vilka yrkesgrupper som undantas har vi:
Utdrag ur EU-direktiv text som listar yrkesgrupper undantagna från arbetstidsregler, inklusive ambulanspersonal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som du ser där nämns ambulanspersonal specifikt i punkt 3 c iii.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32003L0088
 
Redigerat:
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jo, något annat hoppas jag inte att det tolkades som att jag menade.

Om vi tittar lite mer specifikt i direktivet vilka yrkesgrupper som undantas har vi:
[bild]
Som du ser där nämns ambulanspersonal specifikt i punkt 3 c iii.

[länk]
Men om det nu finns ett undantag för t.ex. ambulanssjuksköterskor varför anmärkte då EU på att Sverige inte uppfyllde arbetsdirektivet när det gällde en ambulanssjuksköterska?

För att undvika missförstånd så är det en fråga för att jag vill förstå mer, för just nu får jag inte ihop informationen i alla inlägg till en helhet.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Men om det nu finns ett undantag för t.ex. ambulanssjuksköterskor varför anmärkte då EU på att Sverige inte uppfyllde arbetsdirektivet när det gällde en ambulanssjuksköterska?

För att undvika missförstånd så är det en fråga för att jag vill förstå mer, för just nu får jag inte ihop informationen i alla inlägg till en helhet.
Det var andra parametrar man anmärkte på, inte just yrkeskategorin.
 
JanneJanne123
Här kan du få en lite lättsmält sammanfattning:
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det var andra parametrar man anmärkte på, inte just yrkeskategorin.
Kan du förtydliga?
Så det finns alltså krav i arbetsdirektivet som gäller även undantagen personal?
 
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du förtydliga?
Så det finns alltså krav i arbetsdirektivet som gäller även undantagen personal?
Korrekt, vissa delar av direktivet var tidigare inte implementerade, men SKR och Facken såg till att täta hålet med råge och det är det som är problemet som man nu beskyller EU för.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Korrekt, vissa delar av direktivet var tidigare inte implementerade, men SKR och Facken såg till att täta hålet med råge och det är det som är problemet som man nu beskyller EU för.
Jo, men grundorsaken till varför arbetet påbörjades av SKR var väl då EU-direktivet och så är alltså inte all blåljuspersonal undantagen från allt i detta EU-direktiv. Eller missförstår jag dig?
I så fall kan man väl säga att direktivet är anledningen till att förändringsarbetet påbörjades men att arbetsgivar- och arbetstagarorganisationerna förhandlade fram en onödigt hårt regelverk. I så fall har väl både du och Kasken rätt.
 
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, men grundorsaken till varför arbetet påbörjades av SKR var väl då EU-direktivet och så är alltså inte all blåljuspersonal undantagen från allt i detta EU-direktiv. Eller missförstår jag dig?
I så fall kan man väl säga att direktivet är anledningen till att förändringsarbetet påbörjades men att arbetsgivar- och arbetstagarorganisationerna förhandlade fram en onödigt hårt regelverk. I så fall har väl både du och Kasken rätt.
Jag har aldrig påstått något annat än att direktivet var startskottet. Det jag argumenterar för är att man (facken) försöker skylla sin egen inkompetens på EU och det tycker jag inte är hederligt. Vi har redan idag ett utbrett förakt mot EU bland folket och ofta kokar det ner i att det är vi själva som inte lyckas förstå vad EU faktiskt efterfrågar.

I det här fallet blir det ju extra intressant med tanke på vårt fantastiska upplägg med den svenska modellen. I andra länder implementerar man direktiven som lagar, men vi har ju valt en annan väg och låter arbetsmarknadens parter sköta det här istället EU har ju självklart inget att invända om SKR och Kommunal väljer att göra mer än vad som står i direktivet och ingen från något annat håll heller har ju någon anledning att lägga sig i.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.