717 478 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det står i artikeln https://ka.se/2011/04/12/nya-regler-for-barplockare-en-seger-for-kommunal/F fsn skrev:
Kommunal har sedan två år organisations– och avtalsrätten för bärplockare i skog och mark.
Märkligt är det, men GS var väl inte intresserade ?
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 682 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 682 inlägg
Jag har förvisso bara gått i skolan 17 år eller nåt sånt men är tydligen för obegåvad för att begripa vad Kommunal har med den typen av verksamhet att göra?D Dilato skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
Enligt en av sidorna jag läste så var det helt enkelt en överenskommelse inom LO att Kommunal skulle ta hand om frågan. Jag vet inte alls vad som var utslagsgivande men kommunerna vare sig arrangerar eller driver bärplockningen vad jag har läst. Vad tycker du skulle vara ett bättre val?F fsn skrev:
Du vet väl om att bärplockarna inte är här under särskilt lång tid?D Dilato skrev:
Blir det någon effekt om 30 av drygt 6500 bärplockare strejkar under några få veckor (för att ta 2022-siffrorna på den länkade sidan)?
Vad skulle facket blockera som skulle få återverkningar på bemanningsföretagen tycker du?
Men precis som med Tesla försöker ju facken förhandla först i flera år, och det har ju blivit en bättre situation för bärplockarna med tiden så det går ju framåt.
Det är inte Kommunal eller andra fackföreningar som bestämmer, det är fortfarande företagen som skriver anställningsavtalen.
Det finns en del överraskningar i listan:F fsn skrev:
Byggnadsarbetare inom den gröna sektorn
Golfbanearbetare
Yttre befäl
Varumottagare
....
däremot nämns inte bärplockare i listan 🤔
https://www.kommunal.se/yrke
Just därför blir en blockad med sympatistrejk (säg Transport) effektiv, bärplockningsföretaget måste ju få in bären innan dom ruttnar i skogen?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
Jag fick uppfattningen att kollektivavtalen var med bemanningsföretag som alltså hyr ut anställda, inte de företag som tar hand om de plockade bären.F fsn skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 682 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 682 inlägg
Någon ska väl organisera dem ...F fsn skrev:
Vem föreslår du?
Unionen, SEF, Transport ... eller vad.
Vissa verksamheter är lite svåra att passa in perfekt i något befintligt förbund.
De kan väl se till att posten inte delas ut i kommuner där oorganiserad bärplockning sker.BirgitS skrev:
Även blockera posten till bemanningsföretag.
Man kan ju blockera all lastbilstransport, bären lär ju fraktas bort med lastbilar.
Vägra att leverera bensin och diesel till mackar i bärplockarregioner, tills ett kollektivavtal sluts.
Jag har hört att facken har en massa bra verktyg i verktygslådan, om det gäller viktiga saker, som t.ex. kollektivavtal.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 682 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 682 inlägg
Som jag skrev tidigare om det inte är för mycket begärt att scrolla tillbaka och ha åtminstone ett uns context med sig…. Vem fan som helst som inte är just specialiserad på kommunanställda.Mikael_L skrev:
Men det är så typiskt Svenskt…. Gör ett uselt jobb för ”sina egna” men skall ändå vara så förbannat präktig och lägga sig i.
Om de inte ska starta ett nytt eget fackförbund så finns det dessa att välja bland.F fsn skrev:Som jag skrev tidigare om det inte är för mycket begärt att scrolla tillbaka och ha åtminstone ett uns context med sig…. Vem fan som helst som inte är just specialiserad på kommunanställda.
Men det är så typiskt Svenskt…. Gör ett uselt jobb för ”sina egna” men skall ändå vara så förbannat präktig och lägga sig i.
Vilket föreslår du?
https://www.fackförbund.com/fackforbund
Kommunal organiserar en hel del arbetsplatser med privata arbetsgivare.
GS facket känns inte helt fel.
Skog och träindustri och grafisk bransch.
edit:
Här har du kommunals branch-områden
https://www.kommunal.se/om-kommunal/yrken-i-kommunal
Jag tror att det är deras "gröna sektor" som var anledningen att bärplockning passade in.
Skog och träindustri och grafisk bransch.
edit:
Här har du kommunals branch-områden
https://www.kommunal.se/om-kommunal/yrken-i-kommunal
Jag tror att det är deras "gröna sektor" som var anledningen att bärplockning passade in.
Grön sektor
Inom den gröna sektorn arbetar medlemmar i Kommunal på jordbruk, travbana, golfbana eller i djursjukvården. Medlemmarna är anställda inom kommuner, landsting och privata företag. Några titlar inom området är avbytare, djursjukskötare/djurvårdare, fjäderfäskötare, golfbanearbetare, hästskötare, maskinskötare, parkarbetare, traktorförare, trädgårdsanläggningsarbetare och trädgårdsarbetare.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Hmm, ”sympatiåtgärder” låter som ett ypperligt sätt för Putin att lamslå samhället genom påverkansaktioner.Mikael_L skrev:
De kan väl se till att posten inte delas ut i kommuner där oorganiserad bärplockning sker.
Även blockera posten till bemanningsföretag.
Man kan ju blockera all lastbilstransport, bären lär ju fraktas bort med lastbilar.
Vägra att leverera bensin och diesel till mackar i bärplockarregioner, tills ett kollektivavtal sluts.
Jag har hört att facken har en massa bra verktyg i verktygslådan, om det gäller viktiga saker, som t.ex. kollektivavtal.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
Kollektivavtal finns sen 11 år. Från en av sidorna jag länkade till förut.Mikael_L skrev:
De kan väl se till att posten inte delas ut i kommuner där oorganiserad bärplockning sker.
Även blockera posten till bemanningsföretag.
Man kan ju blockera all lastbilstransport, bären lär ju fraktas bort med lastbilar.
Vägra att leverera bensin och diesel till mackar i bärplockarregioner, tills ett kollektivavtal sluts.
Jag har hört att facken har en massa bra verktyg i verktygslådan, om det gäller viktiga saker, som t.ex. kollektivavtal.
https://ka.se/2021/06/02/samma-kamp-som-i-borjan-av-1900-talet/
Det är inte där problemet ligger utan att vissa företag hittar på en massa andra hyss, t.ex. att beslagta pass, köra ut plockarna i skogarna tidigt på morgonen och inte hämta dem förrän sen kväll, ta ohemult betalt för dålig logi och dålig mat, ta höga räntor för att låna ut pengar för biljetten till Sverige, allt under förespeglingar att de kommer att bli rika.
Från en av sidorna jag länkade till förut:
https://www.kommunal.se/blogg/anna-spant-enbuske/hur-kommer-det-att-ga-barplockarna-sasongen-2023
Ovanstående handlar om de bärplockare som är anställda på bemanningsföretag, oftast de från bortre Asien. Sen finns det s.k. fria plockare som inte är anställda av någon alls (oftast östeuropéer) och därmed finns det ingen arbetsgivare som något fack kan sluta ett avtal med eller för den delen varsla om strejk, sympatiåtgärder eller något annat.
Jag tycker det är lite skrämmande att så många helt har missat så mycket om deras situation när det har rapporterats så mycket om det i mer än 10 år. Är det så att eftersom de kommer från en annan världsdel så spelar deras liv ingen roll?