Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F fsn skrev:
Förstår inte vad just Kommunal har med bärplockare att göra, eller är det kommunen som arrangerar och driver bärplockningen?
Det står i artikeln https://ka.se/2011/04/12/nya-regler-for-barplockare-en-seger-for-kommunal/

Kommunal har sedan två år organisations– och avtalsrätten för bärplockare i skog och mark.

Märkligt är det, men GS var väl inte intresserade ?
 
F
D Dilato skrev:
Det står i artikeln [länk]

Kommunal har sedan två år organisations– och avtalsrätten för bärplockare i skog och mark.

Märkligt är det, men GS var väl inte intresserade ?
Jag har förvisso bara gått i skolan 17 år eller nåt sånt men är tydligen för obegåvad för att begripa vad Kommunal har med den typen av verksamhet att göra?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
F fsn skrev:
Förstår inte vad just Kommunal har med bärplockare att göra, eller är det kommunen som arrangerar och driver bärplockningen?
Enligt en av sidorna jag läste så var det helt enkelt en överenskommelse inom LO att Kommunal skulle ta hand om frågan. Jag vet inte alls vad som var utslagsgivande men kommunerna vare sig arrangerar eller driver bärplockningen vad jag har läst. Vad tycker du skulle vara ett bättre val?
D Dilato skrev:
Var är krafttagen, strejkerna & blockaderna?
Kommunal verkar ju ha koll att det förekommer missbruk men ändå fortsätter det.
Du vet väl om att bärplockarna inte är här under särskilt lång tid?
Blir det någon effekt om 30 av drygt 6500 bärplockare strejkar under några få veckor (för att ta 2022-siffrorna på den länkade sidan)?
Vad skulle facket blockera som skulle få återverkningar på bemanningsföretagen tycker du?

Men precis som med Tesla försöker ju facken förhandla först i flera år, och det har ju blivit en bättre situation för bärplockarna med tiden så det går ju framåt.

Det är inte Kommunal eller andra fackföreningar som bestämmer, det är fortfarande företagen som skriver anställningsavtalen.
 
F
Vad som skulle vara ett bättre val? Exakt vad som helst utom kommunal. Kanske nåt förbund inriktat mot privata arbetsgivare inom växtodling, skogsbruk, trädgård.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag har förvisso bara gått i skolan 17 år eller nåt sånt men är tydligen för obegåvad för att begripa vad Kommunal har med den typen av verksamhet att göra?
Det finns en del överraskningar i listan:

Byggnadsarbetare inom den gröna sektorn
Golfbanearbetare
Yttre befäl
Varumottagare
....
däremot nämns inte bärplockare i listan 🤔
https://www.kommunal.se/yrke
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du vet väl om att bärplockarna inte är här under särskilt lång tid?
Blir det någon effekt om 30 av drygt 6500 bärplockare strejkar under några få veckor (för att ta 2022-siffrorna på den länkade sidan)?
Just därför blir en blockad med sympatistrejk (säg Transport) effektiv, bärplockningsföretaget måste ju få in bären innan dom ruttnar i skogen?
 
  • Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
F fsn skrev:
Vad som skulle vara ett bättre val? Exakt vad som helst utom kommunal. Kanske nåt förbund inriktat mot privata arbetsgivare inom växtodling, skogsbruk, trädgård.
Jag fick uppfattningen att kollektivavtalen var med bemanningsföretag som alltså hyr ut anställda, inte de företag som tar hand om de plockade bären.
 
F
BirgitS BirgitS skrev:
Jag fick uppfattningen att kollektivavtalen var med bemanningsföretag som alltså hyr ut anställda, inte de företag som tar hand om de plockade bären.
Ahhh, då förstår jag. Bemanningsföretagen drivs alltså i kommunal regi?
 
Mikael_L
F fsn skrev:
Jag har förvisso bara gått i skolan 17 år eller nåt sånt men är tydligen för obegåvad för att begripa vad Kommunal har med den typen av verksamhet att göra?
Någon ska väl organisera dem ...
Vem föreslår du?
Unionen, SEF, Transport ... eller vad.

Vissa verksamheter är lite svåra att passa in perfekt i något befintligt förbund.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Blir det någon effekt om 30 av drygt 6500 bärplockare strejkar under några få veckor (för att ta 2022-siffrorna på den länkade sidan)?
Vad skulle facket blockera som skulle få återverkningar på bemanningsföretagen tycker du?
De kan väl se till att posten inte delas ut i kommuner där oorganiserad bärplockning sker.
Även blockera posten till bemanningsföretag.
Man kan ju blockera all lastbilstransport, bären lär ju fraktas bort med lastbilar.
Vägra att leverera bensin och diesel till mackar i bärplockarregioner, tills ett kollektivavtal sluts.

Jag har hört att facken har en massa bra verktyg i verktygslådan, om det gäller viktiga saker, som t.ex. kollektivavtal.
 
  • Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Någon ska väl organisera dem ...
Vem föreslår du?
Unionen, SEF, Transport ... eller vad.

Vissa verksamheter är lite svåra att passa in perfekt i något befintligt förbund.
Som jag skrev tidigare om det inte är för mycket begärt att scrolla tillbaka och ha åtminstone ett uns context med sig…. Vem fan som helst som inte är just specialiserad på kommunanställda.

Men det är så typiskt Svenskt…. Gör ett uselt jobb för ”sina egna” men skall ändå vara så förbannat präktig och lägga sig i.
 
Mikael_L
F fsn skrev:
Som jag skrev tidigare om det inte är för mycket begärt att scrolla tillbaka och ha åtminstone ett uns context med sig…. Vem fan som helst som inte är just specialiserad på kommunanställda.

Men det är så typiskt Svenskt…. Gör ett uselt jobb för ”sina egna” men skall ändå vara så förbannat präktig och lägga sig i.
Om de inte ska starta ett nytt eget fackförbund så finns det dessa att välja bland.
Vilket föreslår du?
https://www.fackförbund.com/fackforbund
Kommunal organiserar en hel del arbetsplatser med privata arbetsgivare.
 
Mikael_L
GS facket känns inte helt fel.
Skog och träindustri och grafisk bransch.

edit:
Här har du kommunals branch-områden
https://www.kommunal.se/om-kommunal/yrken-i-kommunal
Jag tror att det är deras "gröna sektor" som var anledningen att bärplockning passade in.

Grön sektor​

Inom den gröna sektorn arbetar medlemmar i Kommunal på jordbruk, travbana, golfbana eller i djursjukvården. Medlemmarna är anställda inom kommuner, landsting och privata företag. Några titlar inom området är avbytare, djursjukskötare/djurvårdare, fjäderfäskötare, golfbanearbetare, hästskötare, maskinskötare, parkarbetare, traktorförare, trädgårdsanläggningsarbetare och trädgårdsarbetare.
 
  • Gilla
  • Wow
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
De kan väl se till att posten inte delas ut i kommuner där oorganiserad bärplockning sker.
Även blockera posten till bemanningsföretag.
Man kan ju blockera all lastbilstransport, bären lär ju fraktas bort med lastbilar.
Vägra att leverera bensin och diesel till mackar i bärplockarregioner, tills ett kollektivavtal sluts.

Jag har hört att facken har en massa bra verktyg i verktygslådan, om det gäller viktiga saker, som t.ex. kollektivavtal.
Hmm, ”sympatiåtgärder” låter som ett ypperligt sätt för Putin att lamslå samhället genom påverkansaktioner.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
De kan väl se till att posten inte delas ut i kommuner där oorganiserad bärplockning sker.
Även blockera posten till bemanningsföretag.
Man kan ju blockera all lastbilstransport, bären lär ju fraktas bort med lastbilar.
Vägra att leverera bensin och diesel till mackar i bärplockarregioner, tills ett kollektivavtal sluts.

Jag har hört att facken har en massa bra verktyg i verktygslådan, om det gäller viktiga saker, som t.ex. kollektivavtal.
Kollektivavtal finns sen 11 år. Från en av sidorna jag länkade till förut.
Bemanningsföretagen har sedan 2013 kollektivavtal med Kommunal. Ett avtal som innehåller garantilön, krav på boende och arbetstider.
https://ka.se/2021/06/02/samma-kamp-som-i-borjan-av-1900-talet/

Det är inte där problemet ligger utan att vissa företag hittar på en massa andra hyss, t.ex. att beslagta pass, köra ut plockarna i skogarna tidigt på morgonen och inte hämta dem förrän sen kväll, ta ohemult betalt för dålig logi och dålig mat, ta höga räntor för att låna ut pengar för biljetten till Sverige, allt under förespeglingar att de kommer att bli rika.

Från en av sidorna jag länkade till förut:
Tillbaka i Thailand kommer slutnotan för resan till Sverige när det thailändska bemanningsföretaget överför deras inkomsten efter alla avdrag för deras utgifter.
Förra året handlade de bland annat om ”Varför gör du ett månadsavdrag på 1 500 kr för sopor och bensin som inte står i avtalet?” och ”Varför tar du medarbetarnas pass och låser in dem?”.
https://www.kommunal.se/blogg/anna-spant-enbuske/hur-kommer-det-att-ga-barplockarna-sasongen-2023

Ovanstående handlar om de bärplockare som är anställda på bemanningsföretag, oftast de från bortre Asien. Sen finns det s.k. fria plockare som inte är anställda av någon alls (oftast östeuropéer) och därmed finns det ingen arbetsgivare som något fack kan sluta ett avtal med eller för den delen varsla om strejk, sympatiåtgärder eller något annat.

Jag tycker det är lite skrämmande att så många helt har missat så mycket om deras situation när det har rapporterats så mycket om det i mer än 10 år. Är det så att eftersom de kommer från en annan världsdel så spelar deras liv ingen roll?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.