Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Keiller Keiller skrev:
Av någon anledning säljer Tesla som smör. Nej, som smör är ju verkligen att ta i men de har tydligen krängt 1545 bilar under årets två första månaderna, vilket är 800 fler än samma period förra året.
[länk]
Det där verkar väl vara antal utlämnade/registrerade bilar och inte antalet sålda.
Hur lång är leveranstiden, dvs. när såldes de bilar som levereras nu?
Är inte leveranstiderna långa, minst ett halvår?
 
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det där verkar väl vara antal utlämnade/registrerade bilar och inte antalet sålda.
Hur lång är leveranstiden, dvs. när såldes de bilar som levereras nu?
Är inte leveranstiderna långa, minst ett halvår?
Tesla brukar ha runt 3 veckor leveranstid på bilarna. Speciellt Model Y som byggs i Tyskland. Model 3 byggs i Kina så det är lite fördröjning men eftersom dom har få varianter kommer det förkonfigurerade bilar man kan få på kort tid

Kollade nu
Model 3: 2-6 veckor
Model Y: 2-4 veckor
 
Redigerat:
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Andelen har icke betydelse som jag skrev, min tolkning var att optimisterna i IF Metall önskade 50% för att veva igång maskineriet på högvarv. Procenten är alltså det viktiga i detta fall mot Tesla och kanske mer generellt.
Nu verkar det rätt rörigt, på första raden har andelen inte betydelse men på raden under är det procenten som är det viktiga.
 
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Det är väl knappast någon nyhet att det är betydligt mindre service på en elbil och att för våra traditionella tillverkare som sett "orginalservice" som en del av affären ( d.v.s. intäkterna från servicen finansierar delvis en ett lägre inköpspris) så är detta en väsentlig omställning. Tyvärr försöker många tillverkare hålla kvar i den obligatoriska årsservicen till samma pris som en ICE-service. Min f.d. Mini Cooper SE skulle f.ö. servas varje år till en kostnad av nätta 7tsek. För "bromskontroll", byte av bromsvätska och kupéfilter...
Inget av det du skriver nu motsäger det jag skrev. Inget av det är heller något argument för att Teslas service inte skulle vara tidsbunden, vilket du skrev förut.
 
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Det där verkar väl vara antal utlämnade/registrerade bilar och inte antalet sålda.
Hur lång är leveranstiden, dvs. när såldes de bilar som levereras nu?
Är inte leveranstiderna långa, minst ett halvår?
Ännu en sak där Tesla skiljer sig mot alla andra, leveranstiden rör sig om veckor istället för dinosauriernas månader.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Runt storstäderna är det nog inte så längre..
All service är frivillig men den dagen du vill ha något på garantin så gäller någ det att man har skött sina åtaganden..
Vad är det som är så svårt att förstå? Kör du din Tesla i Norrland där det inte saltas behöver bilen ingen årlig service = behovsbasis och garantin kvarstår.

Du kan ju road dig med att jämföra frekvensen på service mellan en Tesla och en dieselvolvo så inser du nog skillnaden.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
P
S Styrman_jansson skrev:
Vad är det som är så svårt att förstå? Kör du din Tesla i Norrland där det inte saltas behöver bilen ingen årlig service = behovsbasis och garantin kvarstår.

Du kan ju road dig med att jämföra frekvensen på service mellan en Tesla och en dieselvolvo så inser du nog skillnaden.
Och du tror att de flesta Tesla ägare bor på vägar utan salt?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Inget av det du skriver nu motsäger det jag skrev. Inget av det är heller något argument för att Teslas service inte skulle vara tidsbunden, vilket du skrev förut.
Var har jag skrivit att Teslas service inte skulle vara tidsbunden?
 
Rejäl skrev:
Och du tror att de flesta Tesla ägare bor på vägar utan salt?
Ja. Salt på vägarna förekommer inte i många länder.

Och vad spelar det för roll, det är fortfarande behovet som styr.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
P
S Styrman_jansson skrev:
Ja. Salt på vägarna förekommer inte i många länder.
Vi pratar om Sverige eller bor du i ett annat land…
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det där verkar väl vara antal utlämnade/registrerade bilar och inte antalet sålda.
Hur lång är leveranstiden, dvs. när såldes de bilar som levereras nu?
Är inte leveranstiderna långa, minst ett halvår?
Sålda, levererade, utlämnade eller registrerade, det är fortfarande dubbelt upp mot samma period föregående år.

Leveranstider vet jag inget om. Har inte beställt någon Tesla och lär inte göra det heller. Men det beror på att jag tycker bilarna är fula, inte på att TM Sweden saknar kollektivavtal.

Kunder verkar ju i alla finnas, trots allt. Till och med registreringsskyltar.
 
Redigerat:
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Vi pratar om Sverige eller bor du i ett annat land…
Återigen spelar det ingen roll. Det är fortfarande efter behov. Är du t.ex. gotlänning behövs det inte. Vad är det som inte går in?
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Tesla brukar ha runt 3 veckor leveranstid på bilarna. Speciellt Model Y som byggs i Tyskland. Model 3 byggs i Kina så det är lite fördröjning men eftersom dom har få varianter kommer det förkonfigurerade bilar man kan få på kort tid

Kollade nu
Model 3: 2-6 veckor
Model Y: 2-4 veckor
Vad bra att de har fått ner tiderna för när jag kollar på nätet skrevs det våren 2022 om leverans efter minst 12 månader, för ett år sen 5 månader på vissa modeller/färger.
 
P
S Styrman_jansson skrev:
Återigen spelar det ingen roll. Det är fortfarande efter behov. Är du t.ex. gotlänning behövs det inte. Vad är det som inte går in?
Att du förskönar och försöker att hitta dom få ställerna i landet som inte saltas. Den som tror att Tesla är underverk och inte kräver omvård kommer att få sig en chock..
 
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Var har jag skrivit att Teslas service inte skulle vara tidsbunden?
Hur ska man annars tolka inlägg #7 733:
"ej någon serviceintervall"
#7 738:
"Jag läser istället första meningen "på behovsbasis"."

https://service.tesla.com/docs/Publ...UID-A84FDD77-7A8C-42F6-9385-E3F9CEE245A4.html står det t.ex.:
"Byte av kupéluftfilter efter 2 år (eller 3 år för HEPA-filter och kolfilter, i förekommande fall)."
"Byte av luftkonditioneringens torkmedelspåse efter 4 år."
Ska alltså ske efter visst intervall och inte behovsstyrt.
 
  • Haha
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.