717 384 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Det där verkar väl vara antal utlämnade/registrerade bilar och inte antalet sålda.Keiller skrev:
Hur lång är leveranstiden, dvs. när såldes de bilar som levereras nu?
Är inte leveranstiderna långa, minst ett halvår?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Tesla brukar ha runt 3 veckor leveranstid på bilarna. Speciellt Model Y som byggs i Tyskland. Model 3 byggs i Kina så det är lite fördröjning men eftersom dom har få varianter kommer det förkonfigurerade bilar man kan få på kort tidBirgitS skrev:
Kollade nu
Model 3: 2-6 veckor
Model Y: 2-4 veckor
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Nu verkar det rätt rörigt, på första raden har andelen inte betydelse men på raden under är det procenten som är det viktiga.Jonatan79 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Inget av det du skriver nu motsäger det jag skrev. Inget av det är heller något argument för att Teslas service inte skulle vara tidsbunden, vilket du skrev förut.S Styrman_jansson skrev:Det är väl knappast någon nyhet att det är betydligt mindre service på en elbil och att för våra traditionella tillverkare som sett "orginalservice" som en del av affären ( d.v.s. intäkterna från servicen finansierar delvis en ett lägre inköpspris) så är detta en väsentlig omställning. Tyvärr försöker många tillverkare hålla kvar i den obligatoriska årsservicen till samma pris som en ICE-service. Min f.d. Mini Cooper SE skulle f.ö. servas varje år till en kostnad av nätta 7tsek. För "bromskontroll", byte av bromsvätska och kupéfilter...
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Ännu en sak där Tesla skiljer sig mot alla andra, leveranstiden rör sig om veckor istället för dinosauriernas månader.BirgitS skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Vad är det som är så svårt att förstå? Kör du din Tesla i Norrland där det inte saltas behöver bilen ingen årlig service = behovsbasis och garantin kvarstår.Rejäl skrev:
Du kan ju road dig med att jämföra frekvensen på service mellan en Tesla och en dieselvolvo så inser du nog skillnaden.
Och du tror att de flesta Tesla ägare bor på vägar utan salt?S Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Sålda, levererade, utlämnade eller registrerade, det är fortfarande dubbelt upp mot samma period föregående år.BirgitS skrev:
Leveranstider vet jag inget om. Har inte beställt någon Tesla och lär inte göra det heller. Men det beror på att jag tycker bilarna är fula, inte på att TM Sweden saknar kollektivavtal.
Kunder verkar ju i alla finnas, trots allt. Till och med registreringsskyltar.
Redigerat:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Vad bra att de har fått ner tiderna för när jag kollar på nätet skrevs det våren 2022 om leverans efter minst 12 månader, för ett år sen 5 månader på vissa modeller/färger.Johannes Carlsson skrev:
Att du förskönar och försöker att hitta dom få ställerna i landet som inte saltas. Den som tror att Tesla är underverk och inte kräver omvård kommer att få sig en chock..S Styrman_jansson skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Hur ska man annars tolka inlägg #7 733:S Styrman_jansson skrev:
"ej någon serviceintervall"
#7 738:
"Jag läser istället första meningen "på behovsbasis"."
På https://service.tesla.com/docs/Publ...UID-A84FDD77-7A8C-42F6-9385-E3F9CEE245A4.html står det t.ex.:
"Byte av kupéluftfilter efter 2 år (eller 3 år för HEPA-filter och kolfilter, i förekommande fall)."
"Byte av luftkonditioneringens torkmedelspåse efter 4 år."
Ska alltså ske efter visst intervall och inte behovsstyrt.