Status
Inte öppen för fler kommentarer.
G Ganescha skrev:
[länk]
Påhittad artikel om uppskrämda arbetare.
 
P Peter Petterson skrev:
Du löste det ju inte och var tvungen att ta mössan i vackra hand och ta anställning igen.

Så antagligen är ju inte utbildad alls, Men du har väl iallafall tummen på rätt ställe, Dom utbildade har oftast råd att anlita folk till skitgörat så dom slipper själva. Det är väl antagligen där du kommer in i bilden och i din enfald konstaterar att välutbildade har tummen mitt i handen när verkligheten är dom hellre gör något intressant/roligt med sitt liv och låter er lågutbildade med tummen rätt i handen städa åt som och utföra div andra själsdödande sysslor.
Äntligen fatta du😉
P Peter Petterson skrev:
Du löste det ju inte och var tvungen att ta mössan i vackra hand och ta anställning igen.

Så antagligen är ju inte utbildad alls, Men du har väl iallafall tummen på rätt ställe, Dom utbildade har oftast råd att anlita folk till skitgörat så dom slipper själva. Det är väl antagligen där du kommer in i bilden och i din enfald konstaterar att välutbildade har tummen mitt i handen när verkligheten är dom hellre gör något intressant/roligt med sitt liv och låter er lågutbildade med tummen rätt i handen städa åt som och utföra div andra själsdödande sysslor.
Jag fixade båda men anledningen att jag tog anställning var tryggheten då giriga personer som du inte betalade
 
P Putte 9497 skrev:
Påhittad artikel om uppskrämda arbetare.
Det är naturligtvis bra att vara källkritisk och källan till artikeln kan eventuellt så tvivel om partiskhet men har du några verkliga belägg för att artikeln är påhittad i sin helhet? Var du också där och besökte arbetsplatsen?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
Jo, så länge det bara är något enstaka större företag som inte har kollektivavtal blir det ju inga bekymmer. Då kan man i princip kopiera texten från branschens kollektivavtal och klistra in i anställningsavtalen med de justeringar man önskar. Den anställde kan ju enkelt jämföra sitt avtal med kollektivavtalet och se om skillnaderna känns ok.

Problemet ledaren talar om är ju det scenario att hela modellen med förhandlingar mellan parter förloras och ersätts av lagstiftning. Ledaren menar på att det skulle vara mycket negativt för svenskt näringsliv.
 
Excel
Socialdemokraterna ser detta som ett direkt hot eftersom LO förbunden stöttar S elonomiskt och med väljarröster.

Tesla hotar detta, det är därför såg ni Anders Lindberg i TV igår kväll.
 
  • Gilla
Rabbithole och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
P Putte 9497 skrev:
Påhittad artikel om uppskrämda arbetare.
Det är påhittat att arbetarna är uppskrämda, eller vad menar du?
 
💪
 
P
P Putte 9497 skrev:
Äntligen fatta du😉

Jag fixade båda men anledningen att jag tog anställning var tryggheten då giriga personer som du inte betalade
Du utförde väl inget arbete som var värt att betala för!
Eller var du så korkad att du levererade till kunder på obestånd?
 
  • Gilla
Peter Petterson
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Jo, så länge det bara är något enstaka större företag som inte har kollektivavtal blir det ju inga bekymmer. Då kan man i princip kopiera texten från branschens kollektivavtal och klistra in i anställningsavtalen med de justeringar man önskar. Den anställde kan ju enkelt jämföra sitt avtal med kollektivavtalet och se om skillnaderna känns ok.

Problemet ledaren talar om är ju det scenario att hela modellen med förhandlingar mellan parter förloras och ersätts av lagstiftning. Ledaren menar på att det skulle vara mycket negativt för svenskt näringsliv.
Det slår ju åt andra hållet med. Det heter ju att vi ska ha föreningsfrihet i Sverige, men när en facklig organisation har sådana långtgående möjligheter att ställa till det för ett litet företag så att alternativet blir konkurs( finns gott om exempel på detta) har vi verkligen föreningsfrihet idag?

Det blir typ "teckna kollektivavtal eller dö". En retorik som inte är helt olika typer av "bekyddarverksamhet" även om målet där är mer tydligt monetärt istället för ideologiskt.

Jag säger inte att kollektivavtal i sig är något dåligt överlag. Men det blir lite "one size fits all" vilket, i bästa fall, kan översättas till "one size fits most". D.v.s. "du ska f*n inte sticka ut från mängden".

Man kan ju undra i dessa tider med mångfald och hyllandet av olikheter hur modern en organisation där målet är precis det motsatta är...
 
  • Gilla
  • Älska
vcx och 8 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Du utförde väl inget arbete som var värt att betala för!
Eller var du så korkad att du levererade till kunder på obestånd?
Nä men till personer som körde Tezla, de mest snikna
 
Fairlane
Jag tror problemet för Puttes firma var att han var ensam och således företagsledare. Som sådan köpte han sig en Tesla (det är bara företagsledare som har råd med det). Som företagsledare utför man inget värdefullt arbete utan det görs bara av arbetare och sådana saknades i Puttes företag och efter ett slag fick han slå igen firman för att kunderna inte betalade för jobbet som inte utfördes. 😉
 
  • Gilla
  • Haha
Ec1 och 11 till
  • Laddar…
Anledningen till att IF Metall kräver kollektivavtal av Tezla är för att det finns fackanslutna på verkstadsgolvet. Om inte dessa funnits hade det heller inte funnits någon konflikt.

Fritt val av arbetsgivare att anställa människor som står utanför facket för att slippa kollektivavtal.

Jag ligger långt över lägstalönen hos min arbetsgivare som har kollektivavtal.

Min arbetsgivare ger mervärde utöver förmånerna som kollektivavtalet ger men de är ändå med, varför?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror problemet för Puttes firma var att han var ensam och således företagsledare. Som sådan köpte han sig en Tesla (det är bara företagsledare som har råd med det). Som företagsledare utför man inget värdefullt arbete utan det görs bara av arbetare och sådana saknades i Puttes företag och efter ett slag fick han slå igen firman för att kunderna inte betalade för jobbet som inte utfördes. 😉
Faan, du har humor du. Gillar dig ,😉
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Det slår ju åt andra hållet med. Det heter ju att vi ska ha föreningsfrihet i Sverige, men när en facklig organisation har sådana långtgående möjligheter att ställa till det för ett litet företag så att alternativet blir konkurs( finns gott om exempel på detta) har vi verkligen föreningsfrihet idag?
Ja, föreningsfrihet har vi. Just det ordet bör du lämna därhän i din argumentation. Företag behöver inte vara med i någon särskilt arbetsgivarförening för att teckna kollektivavtal (även om det underlättar) och arbetstagare behöver å sin sida inte vara med i något fackförbund bara för att det finns kollektivavtal.
Så även om du menar att kollektivavtal påtvingas arbetsgivaren så har det inget med föreningsfriheten att göra. Ett avtal är ingen förening.
 
S Skopan skrev:
Ja, föreningsfrihet har vi. Just det ordet bör du lämna därhän i din argumentation. Företag behöver inte vara med i någon särskilt arbetsgivarförening för att teckna kollektivavtal (även om det underlättar) och arbetstagare behöver å sin sida inte vara med i något fackförbund bara för att det finns kollektivavtal.
Så även om du menar att kollektivavtal påtvingas arbetsgivaren så har det inget med föreningsfriheten att göra. Ett avtal är ingen förening.
Om vi bortser från semantiken så kvarstår argumenten. Vi kan väl byta ut föreningsfrihet mot avtalsfrihet vilket vi också har (även om det finns vissa inskränkningar). Där talar man ju om tre viktiga principer;
  1. Rätt att avstå från att ingå avtal
  2. Rätt att välja avtalspart
  3. Rätt att bestämma avtalets innehåll
Är detta helt förenligt med fackens metoder/ideologi tycker du?
 
  • Gilla
Nick 72 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.