717 483 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Äntligen fatta du😉P Peter Petterson skrev:Du löste det ju inte och var tvungen att ta mössan i vackra hand och ta anställning igen.
Så antagligen är ju inte utbildad alls, Men du har väl iallafall tummen på rätt ställe, Dom utbildade har oftast råd att anlita folk till skitgörat så dom slipper själva. Det är väl antagligen där du kommer in i bilden och i din enfald konstaterar att välutbildade har tummen mitt i handen när verkligheten är dom hellre gör något intressant/roligt med sitt liv och låter er lågutbildade med tummen rätt i handen städa åt som och utföra div andra själsdödande sysslor.
Jag fixade båda men anledningen att jag tog anställning var tryggheten då giriga personer som du inte betaladeP Peter Petterson skrev:Du löste det ju inte och var tvungen att ta mössan i vackra hand och ta anställning igen.
Så antagligen är ju inte utbildad alls, Men du har väl iallafall tummen på rätt ställe, Dom utbildade har oftast råd att anlita folk till skitgörat så dom slipper själva. Det är väl antagligen där du kommer in i bilden och i din enfald konstaterar att välutbildade har tummen mitt i handen när verkligheten är dom hellre gör något intressant/roligt med sitt liv och låter er lågutbildade med tummen rätt i handen städa åt som och utföra div andra själsdödande sysslor.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Jo, så länge det bara är något enstaka större företag som inte har kollektivavtal blir det ju inga bekymmer. Då kan man i princip kopiera texten från branschens kollektivavtal och klistra in i anställningsavtalen med de justeringar man önskar. Den anställde kan ju enkelt jämföra sitt avtal med kollektivavtalet och se om skillnaderna känns ok.
Problemet ledaren talar om är ju det scenario att hela modellen med förhandlingar mellan parter förloras och ersätts av lagstiftning. Ledaren menar på att det skulle vara mycket negativt för svenskt näringsliv.
Problemet ledaren talar om är ju det scenario att hela modellen med förhandlingar mellan parter förloras och ersätts av lagstiftning. Ledaren menar på att det skulle vara mycket negativt för svenskt näringsliv.
💪
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Det slår ju åt andra hållet med. Det heter ju att vi ska ha föreningsfrihet i Sverige, men när en facklig organisation har sådana långtgående möjligheter att ställa till det för ett litet företag så att alternativet blir konkurs( finns gott om exempel på detta) har vi verkligen föreningsfrihet idag?S Skopan skrev:Jo, så länge det bara är något enstaka större företag som inte har kollektivavtal blir det ju inga bekymmer. Då kan man i princip kopiera texten från branschens kollektivavtal och klistra in i anställningsavtalen med de justeringar man önskar. Den anställde kan ju enkelt jämföra sitt avtal med kollektivavtalet och se om skillnaderna känns ok.
Problemet ledaren talar om är ju det scenario att hela modellen med förhandlingar mellan parter förloras och ersätts av lagstiftning. Ledaren menar på att det skulle vara mycket negativt för svenskt näringsliv.
Det blir typ "teckna kollektivavtal eller dö". En retorik som inte är helt olika typer av "bekyddarverksamhet" även om målet där är mer tydligt monetärt istället för ideologiskt.
Jag säger inte att kollektivavtal i sig är något dåligt överlag. Men det blir lite "one size fits all" vilket, i bästa fall, kan översättas till "one size fits most". D.v.s. "du ska f*n inte sticka ut från mängden".
Man kan ju undra i dessa tider med mångfald och hyllandet av olikheter hur modern en organisation där målet är precis det motsatta är...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 895 inlägg
Jag tror problemet för Puttes firma var att han var ensam och således företagsledare. Som sådan köpte han sig en Tesla (det är bara företagsledare som har råd med det). Som företagsledare utför man inget värdefullt arbete utan det görs bara av arbetare och sådana saknades i Puttes företag och efter ett slag fick han slå igen firman för att kunderna inte betalade för jobbet som inte utfördes. 😉
Anledningen till att IF Metall kräver kollektivavtal av Tezla är för att det finns fackanslutna på verkstadsgolvet. Om inte dessa funnits hade det heller inte funnits någon konflikt.
Fritt val av arbetsgivare att anställa människor som står utanför facket för att slippa kollektivavtal.
Jag ligger långt över lägstalönen hos min arbetsgivare som har kollektivavtal.
Min arbetsgivare ger mervärde utöver förmånerna som kollektivavtalet ger men de är ändå med, varför?
Fritt val av arbetsgivare att anställa människor som står utanför facket för att slippa kollektivavtal.
Jag ligger långt över lägstalönen hos min arbetsgivare som har kollektivavtal.
Min arbetsgivare ger mervärde utöver förmånerna som kollektivavtalet ger men de är ändå med, varför?
Faan, du har humor du. Gillar dig ,😉Fairlane skrev:
Jag tror problemet för Puttes firma var att han var ensam och således företagsledare. Som sådan köpte han sig en Tesla (det är bara företagsledare som har råd med det). Som företagsledare utför man inget värdefullt arbete utan det görs bara av arbetare och sådana saknades i Puttes företag och efter ett slag fick han slå igen firman för att kunderna inte betalade för jobbet som inte utfördes. 😉
Ja, föreningsfrihet har vi. Just det ordet bör du lämna därhän i din argumentation. Företag behöver inte vara med i någon särskilt arbetsgivarförening för att teckna kollektivavtal (även om det underlättar) och arbetstagare behöver å sin sida inte vara med i något fackförbund bara för att det finns kollektivavtal.S Styrman_jansson skrev:Det slår ju åt andra hållet med. Det heter ju att vi ska ha föreningsfrihet i Sverige, men när en facklig organisation har sådana långtgående möjligheter att ställa till det för ett litet företag så att alternativet blir konkurs( finns gott om exempel på detta) har vi verkligen föreningsfrihet idag?
Så även om du menar att kollektivavtal påtvingas arbetsgivaren så har det inget med föreningsfriheten att göra. Ett avtal är ingen förening.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Om vi bortser från semantiken så kvarstår argumenten. Vi kan väl byta ut föreningsfrihet mot avtalsfrihet vilket vi också har (även om det finns vissa inskränkningar). Där talar man ju om tre viktiga principer;S Skopan skrev:Ja, föreningsfrihet har vi. Just det ordet bör du lämna därhän i din argumentation. Företag behöver inte vara med i någon särskilt arbetsgivarförening för att teckna kollektivavtal (även om det underlättar) och arbetstagare behöver å sin sida inte vara med i något fackförbund bara för att det finns kollektivavtal.
Så även om du menar att kollektivavtal påtvingas arbetsgivaren så har det inget med föreningsfriheten att göra. Ett avtal är ingen förening.
- Rätt att avstå från att ingå avtal
- Rätt att välja avtalspart
- Rätt att bestämma avtalets innehåll