Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Musk klipper med Sverige utan att blinka.
Är det en cancer på hans imperium så skär man bort det. Allt annat vore galenskap.

Han har varit entreprenör innan puberteten och startat en massa företag inkl världens högst värderade bilmärke och blev världens rikaste man på extremt kort tid och det gör man inte enbart av att vara mysfarbror.

P
P Pligg85 skrev:
Musk klipper med Sverige utan att blinka.
Är det en cancer på hans imperium så skär man bort det. Allt annat vore galenskap.

Han har varit entreprenör innan puberteten och startat en massa företag inkl världens högst värderade bilmärke och blev världens rikaste man på extremt kort tid och det gör man inte enbart av att vara mysfarbror.
Inga problem. Köpläge på Volvo-aktier?

yoloboi skrev:
Inga problem. Köpläge på Volvo-aktier?
Ja de rensar bort 400 man enl dagens pm så de verkar vara på tårna

• Gilla
Anonymiserad 358496 och 1 till
  • Laddar…
RoTe
yoloboi skrev:
Svår fråga. Passar på den. Är inte jätteglad i att Ericssonpengar hamnat i fickorna på IS tex.

Hur resonerar du?
Jag tänker att man kanske ska hålla sig borta från vissa länder.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
RoTe RoTe skrev:
Jag tänker att man kanske ska hålla sig borta från vissa länder.
Det håller jag med om. Lite ansvarsfull business hade varit trevligt att se. :)

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
P Pligg85 skrev:
Ja de rensar bort 400 man enl dagens pm så de verkar vara på tårna
Har du någon länk till ovan?

yoloboi skrev:
Har du någon länk till ovan?
Det är 400 på Volvo lastvagnar som får gå i Umeå, inte Volvo Cars

• Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Men hallå eller, ska vi verkligen behövs ta den svenska modellen ett varv till?

Det är viktigt att när utländska aktörer etablerar sig på den svenska arbetsmarknaden så följer man den kutym som finns här.

Jag vill INTE att detta ska bli en valfråga.
Nej det behövs verkligen inte dras här igen utan är sedan länge uttjatat.

Uppenbarligen så står och faller inte modellen om några bolag väljer att inte teckna kollektivavtal. Vi har ju redan konstaterat att det finns stora företag i Sverige som stått utan kollektivavtal i decennier utan att modellen har ruckats. T.ex. Apple och Google.

Det vore intressant med en diskussion om det finns behov av förändring i modellen och i så fall hur. Det är det som är det fina med konflikter som dessa som ställer allting på sin spets och man tvingas ifrågasätta.

T.ex. ser jag inte att IF Metalls strejk och de andra förbundets sympatistrejker har fört Tesla närmare förhandlingsbordet. Snarare tvärtom. Det om något är ett tydligt misslyckande från deras sida.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P
S Styrman_jansson skrev:
Nej det behövs verkligen inte dras här igen utan är sedan länge uttjatat.

Uppenbarligen så står och faller inte modellen om några bolag väljer att inte teckna kollektivavtal. Vi har ju redan konstaterat att det finns stora företag i Sverige som stått utan kollektivavtal i decennier utan att modellen har ruckats. T.ex. Apple och Google.

Det vore intressant med en diskussion om det finns behov av förändring i modellen och i så fall hur. Det är det som är det fina med konflikter som dessa som ställer allting på sin spets och man tvingas ifrågasätta.

T.ex. ser jag inte att IF Metalls strejk och de andra förbundets sympatistrejker har fört Tesla närmare förhandlingsbordet. Snarare tvärtom. Det om något är ett tydligt misslyckande från deras sida.
Delar inte din analys.

Apple har kollektivavtal i andra länder, vilket visar dom inte kör struts-taktiken som Tesla gör. Därför mycket osannolikt att dom agerar likt Tesla när/om frågan väcks. Google orkar jag inte gräva djupare i. Amazon la sig inför deras etablering.

Strejken har inte tjänat Tesla väl, det finns ju många som tror Tesla kommer lämna Sverige efter detta, inte minst här.

Stora vinnaren blir IF Metall som kommer vinna denna extremt uppmärksammade konflikt.

JanneJanne123
yoloboi skrev:
Stora vinnaren blir IF Metall som kommer vinna denna extremt uppmärksammade konflikt.
För min del tror jag det bara är redan frälsta som tycker att metall gör rätt här och att det snarare har en frånstötande effekt, men det återstår att se när det här är över.

• Gilla
Zevv och 7 till
  • Laddar…
Om man tycker det är vinnare att hela världen ser på en som en extremist och galning så visst. Då är det win för IF Metall

• Gilla
  • Haha
Zevv och 2 till
  • Laddar…
P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
För min del tror jag det bara är redan frälsta som tycker att metall gör rätt här och att det snarare har en frånstötande effekt, men det återstår att se när det här är över.
Jag tror faktiskt inte det. Jag tror den yngre generationen som inte sett det inflytande facken har i praktiken kommer bli inspirerade.

Facken får vind i seglen.

P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om man tycker det är vinnare att hela världen ser på en som en extremist och galning så visst. Då är det win för IF Metall
Det är nog så att det bara är Tesla- och Elon-fanboys som känner så. Det extrema här är att Tesla vägrar samarbeta med facken, det är hela deras argument i den hör konflikten: inga fack någonstans.

Tyska och Franska fack kommer bli inspirerade. Det är väl något Tesla fruktar.

yoloboi skrev:
Det är nog så att det bara är Tesla- och Elon-fanboys som känner så. Det extrema här är att Tesla vägrar samarbeta med facken, det är hela deras argument i den hör konflikten: inga fack någonstans.
Exakt för facken och kollektivavtalen hindrar dem vara flexibla i att belöna (eller straffa) sina medarbetare.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
JanneJanne123
yoloboi skrev:
Jag tror faktiskt inte det. Jag tror den yngre generationen som inte sett det inflytande facken har i praktiken kommer bli inspirerade.
Ja om det inflytandet är att jaga högteknologiska framtidsföretag ut ur landet så hoppas jag att du har fel, men som sagt, det återstår att se.

• Gilla
richardtenggren och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.