Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N Niq skrev:
Jag tycker det är fel att dom inte delar ut post men att inte dela ut registreringsskyltar till personbilar påverkar inte samhällsviktiga funktioner.
Personbilar? Vet du att många taxichafförer kör Tesla?

BirgitS BirgitS skrev:
Jo, men vad just du tycker spelar ju ingen roll utan vad det står i regler (lagar, förordningar, avtal etc.) om vad som gäller.
Vad reglerna säger är ointressant, de är uppenbart fel om de stödjer dessa blockader

Alfredo Alfredo skrev:
I denna tråd känner jag verkligen inte igen din debatteknik….

Personligen anser jag i alla fall att det är helt orimligt att det kan vara tillåtet att postutdelningen ska påverkas av strejk. En fungerande postdistribution är ofta förutsatt i vår lagstiftning och att rubba den kan definitivt få mycket allvarliga konsekvenser.
Hennes retorik är alltid färgad av den röda fanan

N Niq skrev:
att inte dela ut registreringsskyltar till personbilar påverkar inte samhällsviktiga funktioner.
Inte direkt men skulle det fortgå länge gör det definitivt det. Och är det bara registreringsskyltar som påverkas? I så fall kan man ju fundera på om ”innehållsundersökning” av post på det sättet är laglig.

• Gilla
frause och 2 till
  • Laddar…
Tar man bara av sig sina blåa eller röda glasögon ett ögonblick, och tittar ner på företeelsen med objektivt fågelperspektiv, så finns det ingen som kan säga emot att det handlar om att tvingas in i avtal genom utpressning.

• Gilla
vcx och 12 till
  • Laddar…
N
J Jogöwa skrev:
Personbilar? Vet du att många taxichafförer kör Tesla?
Visst och dom är väl ändå personbilar? Taxi är knappast en samhällsviktig funktion

M MagHam skrev:
Tar man bara av sig sina blåa eller röda glasögon ett ögonblick, och tittar ner på företeelsen med objektivt fågelperspektiv, så finns det ingen som kan säga emot att det handlar om att tvingas in i avtal genom utpressning.
Nej det är frivilligt. Det har facket sagt.

• Gilla
  • Haha
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
N
Alfredo Alfredo skrev:
Inte direkt men skulle det fortgå länge gör det definitivt det. Och är det bara registreringsskyltar som påverkas? I så fall kan man ju fundera på om ”innehållsundersökning” av post på det sättet är laglig.
Jag håller helt med om att post och skyltar borde delas ut. Vilka samhällsviktiga funktioner påverkas av att personbilar inte får reg skyltar?

N Niq skrev:
Jag håller helt med om att post och skyltar borde delas ut. Vilka samhällsviktiga funktioner påverkas av att personbilar inte får reg skyltar?
Taxi!

N
J Jogöwa skrev:
Taxi!
På vilket sätt är taxi en samhällsviktig funktion?

P
O och en till skrev:
Facket kommer inte att vika ner sig men det gör inte heller Musk, högst oklart hur det här kommer sluta:

– Som facket driver på är det ju risk att Tesla lämnar Sverige. Susanna (Gideonsson, LO:s ordförande, reds anm.) har ju sagt att hon är beredd att driva det så långt.

[länk]
Tja, Tesla finns ju inte i Nordkorea heller så hon blir väl nöjd.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Post är en samhällsviktig funktion, vad som är i försändelsen omfattas av posthemlighet. Så att blockera bara visa försändelser är ju uppenbarligen omöjligt, eftersom innehållet inte är något förmedlaren har rätt att undersöka.

• Gilla
HenrikHuslöse och 7 till
  • Laddar…
F
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl inte någon myndighet som lagt sig i utan ett fackförbund.
Läs på. Anlitad speditör har ett avtal som säkerställer att inom avtalsperioden så får bara denna speditör anlitas.

Nu konfliktar speditören och facket låter inte sina medlemmar dela ut post till Tesla. Är det då att passivt stödja facket att som myndighet inte lösa problemet utan att istället gömma sig bakom ingånget avtal, ett avtal speditören uppenbarligen bryter genom att inte uppfylla sin del och leverera. Det är ts mig fan beklämmande.

• Gilla
Styrman_jansson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.