Hej,

Jag har dykt på ett delikat problem med mina termostater. För en tid sedan bad vår förening oss i huset att dra upp våra termostater till max, för att sedan dra ned på flödet, och sedan dra upp till max igen. Detta skulle göras ungefär 15ggr/dag i några dagar som en del i ett arbeta med att filtrera bort skräp i systemet.

Vi hade aldrig rört våra termostater och drog dom till max. Vi drog förbi trean då det var möjligt att göra detta. Problemet är att två av fyra termostater nu inte går att vrida tillbaka igen. Har vi förstört något genom att dra förbi trean som kanske skall vara max? Som sagt, det märkliga är att två termostater går att dra ned till "noll" och sedan tillbaka förbi trean till maxläget. Flödet ökar dessutom när man går förbi trean varför det kändes som rätt sak att göra.

Jag bifogar bilder på hur det ser ut. Som sagt, två termostater är nu fast där det står "TA" och går ej att vrida tillbaka. Det kanske skulle gå med lite våld men det är där någon av er kommer in i bilden. Vad ska vi göra?

De första tre bilderna visar en av de två termostater som inte går att dra förbi läget mellan IMI och TA.
De två sista bilderna visar en av de två termostater som fått samma behandling men som nu går att dra fritt mellan alla lägen.

Tacksam för all hjälp!

• Termostat inställd på högsta nivå på en radiator, fast vid märkningen "TA
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostat inställd mellan märkningarna IMI och TA på en radiator, tycks vara fast och ej justerbar.
    Skapa konto
  • Termostat fast vid läget "TA", inability att vrida tillbaka, nära ett element och trägolv.
    Skapa konto
  • Termostat fastställd vid märkningen "TA", vilket indikerar en felaktig inställning.
    Skapa konto
  • Vit termostat ställd på maxläge ovanför en radiator, visas delvis med en kabel intill.
    Skapa konto
Är det möjligt att trycka det vita höljet lite inåt och vrida? Eller dra lite utåt och vrida? Går det att dra den svarta ringen med markeringen lite utåt och vrida? Kanske någon max/min-låsning som hamnat i fel läge(?)

J Josth skrev:
Är det möjligt att trycka det vita höljet lite inåt och vrida? Eller dra lite utåt och vrida? Går det att dra den svarta ringen med markeringen lite utåt och vrida? Kanske någon max/min-låsning som hamnat i fel läge(?)
Hej Josth,

Tusen tack för att du engagerar dig. Jag har försökt vrida åt alla håll men det händer tyvärr ingenting. Dom är kvar i sitt läge och vägrar liksom kliva förbi "IMI".

Då är det nog bara att felanmäla termostaterna till styrelsen i föreningen så de ordnar med en rörmokare som kommer och byter. Eller att någon i styrelsen köper nya termostater och kommer och byter för att hålla nere kostnaden. De är bara att skruva bort med den kromade ringen.

J Josth skrev:
Då är det nog bara att felanmäla termostaterna till styrelsen i föreningen så de ordnar med en rörmokare som kommer och byter. Eller att någon i styrelsen köper nya termostater och kommer och byter för att hålla nere kostnaden. De är bara att skruva bort med den kromade ringen.
Är det något jag skulle kunna göra själv? Vad jag kan googla mig till verkar inte termostaterna vara särskilt dyra. Otroligt märkligt att detta hänt på två av fyra termostater..

Värmesystemet är föreningens ansvar så det ska du inte behöva bekosta något själv.
Naturligtvis kan du hjälpa till med demontering/ montering för att hålla nere kostnaderna om du känner att du behärskar det, men annars skulle jag låta bli.

D Dilato skrev:
Värmesystemet är föreningens ansvar så det ska du inte behöva bekosta något själv.
Absolut men jag är rädd att det är vi som gjort fel genom att dra dem för långt. Jag förstår fortfarande inte om dom skall vara möjliga att dra ända hit eller inte. Som sagt, två av fyra fungerar som dom skall men två är fast.

A AlexanderMa skrev:
Absolut men jag är rädd att det är vi som gjort fel genom att dra dem för långt. Jag förstår fortfarande inte om dom skall vara möjliga att dra ända hit eller inte. Som sagt, två av fyra fungerar som dom skall men två är fast.
Om dom är i så dåligt skick att dom går sönder om man vrider på dom så är det inte ditt fel.

D Dilato skrev:
Om dom är i så dåligt skick att dom går sönder om man vrider på dom så är det inte ditt fel.
Vi bor i ett hus från 2020 så det är relativt nya grejer

A AlexanderMa skrev:
Vi bor i ett hus från 2020 så det är relativt nya grejer
Även nya grejer går sönder...
Men det kan ju också vara så enkelt att det bara är handhavande, nån spärr som finns som ni inte vet om eller nåt....fråga nån i föreningen.

D Dilato skrev:
Även nya grejer går sönder...
Men det kan ju också vara så enkelt att det bara är handhavande, nån spärr som finns som ni inte vet om eller nåt....fråga nån i föreningen.
Jag tänker också det. VI frågade dom som drev ärendet men dom hade ingen koll och ville att vi skulle undersöka vidare.

A AlexanderMa skrev:
Jag tänker också det. VI frågade dom som drev ärendet men dom hade ingen koll och ville att vi skulle undersöka vidare.
Som tur är har ni gott om tid att fixa det, nån värme behövs ju knappast det närmaste halvåret 😉

D Dilato skrev:
Som tur är har ni gott om tid att fixa det, nån värme behövs ju knappast det närmaste halvåret 😉
Haha nej du har helt rätt. Vi sitter dock lite i kläm då vi skall frånträda lägenheten efter helgen och jag vill att allt skall vara i ordning när den nya flyttar in. Jag skall se på om jag kan lossa på termostaten (skruva den silvriga delen) för att se på om jag kan finna felet eller skruva på vredet.

Det som är bra är att en bortmonterad termostat ger full värme i elementet så ingen behöver frysa i det läget.

D Dilato skrev:
Det som är bra är att en bortmonterad termostat ger full värme i elementet så ingen behöver frysa i det läget.
Så sant, bättre så helt klart. Haha, jag får helt enkelt sälja in det till damen som tar över lägenheten. Vi vill försäkra oss om att du inte kommer att frysa framåt.

Testar skruva lite imorgon. Det känns inte som att något är trasigt när jag känner på den så säkert någon typ av spärr eller liknande som satts i spel. Som sagt, känns märkligt att detta hänt på 2/4 termostater. Alla fyra installerade samtidigt i närtid.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.