Har en bostadsrätt med element med termostater som ser ut att vara från när den byggdes, dvs -82.

Hört att de har en livslängd på ca 15-20 år men vi har alla på max då värmen justerad centralt i huset så vi får ca 22-23 grader när alla är på max.

Finns det någon anledning för oss att byta dem förutom för det estetiska?
Kan de gå sönder så de börjar läcka eller något?

Termostatventilerna ska hålla tätt även om de är gamla, särskilt när de knappt används. Termostathusen blir dåliga med tiden och har en livslängd på 15-20 år men ni har ju de bara på max så då spelar det ingen roll.

• Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Rickard.
Hade faktiskt en termostatventil gå sönder och börja läcka i min förra bostadsrätt som förstörde mitt nyinlagda laminatgolv... Det händer men är inte vanligt.
Och det slutade med att det kostade i stort sett lika mycket att åtgärda själv eller blanda in försäkringsbolag och låta nån annan göra det. Tydligen betalar bara föreningen för problem relaterade till dricksvattensystemet. Så såklart lät jag nån annan byta det det..

Det normala är att föreningen står som ansvariga för värmesystemet. Flyttade själv in i en gammal förening och slottsventiler på radiatorerna. Justerade ner de innan jag reste bort och sedan visade det sig att det stått och läckt i köket hela tiden. Hela köksgolvet fick göras om men föreningen stod för det.

Rickard.
J Josth skrev:
Det normala är att föreningen står som ansvariga för värmesystemet. Flyttade själv in i en gammal förening och slottsventiler på radiatorerna. Justerade ner de innan jag reste bort och sedan visade det sig att det stått och läckt i köket hela tiden. Hela köksgolvet fick göras om men föreningen stod för det.
Tur för dig. Det är taget upp i domstol med annat resultat.
Så det är bra om man har försäkring i bostadsrätt så man bara åker på max självrisk

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.