58 196 läst ·
31 svar
58k läst
31 svar
Termostat för golvvärme trasig?
Vilken tillverkare yrade om någon kalibrering av variabel mellan tempgivare och slinga!? Uppriktigt sagt tror jag att du pratade med en säljare som traslade in sig i något han inte hade riktigt koll på...
Att termostaten måste vara kalibrerad till sin golvtemperaturgivare är en sak! (man skall alltid byta givaren om man byter termostat)
Men att det skulle behövas någon kalibrering till värmekabeln stämmer inte.
Jag kommer inte ge mig i denna fråga! ;-)
(Sedan givetvis finns det skräp på marknaden och då fungerar det inte något vidare men det är en annan fråga. Utgångsläget är att man köper en golvvärmetermostat av valfritt fabrikat som fungerar.)
Att termostaten måste vara kalibrerad till sin golvtemperaturgivare är en sak! (man skall alltid byta givaren om man byter termostat)
Men att det skulle behövas någon kalibrering till värmekabeln stämmer inte.
Jag kommer inte ge mig i denna fråga! ;-)
(Sedan givetvis finns det skräp på marknaden och då fungerar det inte något vidare men det är en annan fråga. Utgångsläget är att man köper en golvvärmetermostat av valfritt fabrikat som fungerar.)
Jag pratade med tekniker på T2 och det han menade (jag kanske förklarade dåligt) var att tex så kan man ha en slinga som visar till 100% att golvet är 23 grader när termostaten är inställd på 23 grader men om man skulle byta termostat till en annan (av samma fabrikat eller annat fabrikat) så kan det bli fel, alltså man ställer in 23 grader men golvet blir 21 grader och då finns det termostater av sämre kvallité där det inte går att kalibrera in så att given temp stämmer med verklig temp.
Men det har ju inget med själva värmekabeln att göra. Det han pratar om då måste vara att du behåller befintlig tempgivare i golvet. Då fungerar det inte så bra, kan bli helt fel om det är olika standard.
Annars menar han att dom har en inställningsmöjlighet på "offset" i termostaten och vist kan så vara men det finns det ju andra termostater som också har. Dvs är det viktigt att värdet i display är helt rätt skall man köpa en termostat som går att kalibrera. Detta har ju inte heller något med själva värmekabeln att göra.
Kan vi inte bara enas om att man faktiskt kan använda vilken termostat man vill? MEN att det är en fördel att använda en av god kvalitet. dvs kanske inte den billigaste man hittar på tex. jula....
Annars menar han att dom har en inställningsmöjlighet på "offset" i termostaten och vist kan så vara men det finns det ju andra termostater som också har. Dvs är det viktigt att värdet i display är helt rätt skall man köpa en termostat som går att kalibrera. Detta har ju inte heller något med själva värmekabeln att göra.
Kan vi inte bara enas om att man faktiskt kan använda vilken termostat man vill? MEN att det är en fördel att använda en av god kvalitet. dvs kanske inte den billigaste man hittar på tex. jula....
Ja, för min del spelar det ingen roll men fördelen var som sagt att det gick att göra inställningar...kanske han menade på att om man hade en av det fabrikat som tillhör kitet och är kalibrerad med att styra slingan utefter inställningar och givare och sen måste bytas så kan man inte vara 100 säker på att nästa termostat visar exakt temp som den första för det är ju ändå termostaten som bestämmer hur mycket elektronerna ska hoppa.
Otur att ni båda två fick måndagsexemplar.krillek skrev:
Själv har jag monterat 50-talet såna termostater och visst har det funnits någon enstaka som har gått sönder snabbt. Det har då skett under garantitiden, så att det inte har kostat något för kunden.
Hej,
Har precis registrerat mig just för att jag hade problem med min termostat till golvvärmen. Den slår av och på stup i kvarten. Och gissa vad, det är en DEVI 530 här också! Ytterligare ett måndagsexemplar.
Det jag undrar är om det ordnat upp sig för trådskaparen? Räckte det med att byta termostaten? Eller var det något problem med givaren också?
Har precis registrerat mig just för att jag hade problem med min termostat till golvvärmen. Den slår av och på stup i kvarten. Och gissa vad, det är en DEVI 530 här också! Ytterligare ett måndagsexemplar.
Det jag undrar är om det ordnat upp sig för trådskaparen? Räckte det med att byta termostaten? Eller var det något problem med givaren också?
Kan tipsa om https://support.elot.se/forum/devi/7473-devi-530-konstant-knaeppande-relae.html
Teknisk Support på DEVI skriver:
Under 2007 gick en batch ut som vi nu har konstaterat är felaktig.
Detta gör att termostater från den batchen slutar fungera i förtid.
Normalt så ska en D530 hålla i 15-25 år.
Så "måndagsexemplar" som Lazyman skriver, ska nog istället vara 2007-batch-exemplar.
Teknisk Support på DEVI skriver:
Under 2007 gick en batch ut som vi nu har konstaterat är felaktig.
Detta gör att termostater från den batchen slutar fungera i förtid.
Normalt så ska en D530 hålla i 15-25 år.
Så "måndagsexemplar" som Lazyman skriver, ska nog istället vara 2007-batch-exemplar.
Vi byggde huset 2007. Installerade golvvärme i vårt uterum. Glasade in det 2011 då först började vi använda golvvärmen och gissa vilken termostat devi 530. Nu får vi ingen värme alls svinkallt på golvet! Tog kontakt med Devi supporten och enligt dom måste vi ha garantisedel för att få den bytt
Fick aldrig någon sådan när vi byggde. Tycker det är fruktansvärt dåligt att Devi inte tar på sej ansvaret och byter ut sina 2007 termostater utan något tjafs!!!
Fick aldrig någon sådan när vi byggde. Tycker det är fruktansvärt dåligt att Devi inte tar på sej ansvaret och byter ut sina 2007 termostater utan något tjafs!!!
Elektrikern som installerade bör ha tagit bild/ritat av slingan, mätt upp slingan före förläggning, efter förläggning och efter att ytskikt kommit på alldeles före driftsättning samt skrivit ner dessa värden i medföljande bok/blad och skickat in till fabrikant efter att ha gjort en kopia till sig själv och möjligen till dig. Därmed så har man garanti.Melker1 skrev:Vi byggde huset 2007. Installerade golvvärme i vårt uterum. Glasade in det 2011 då först började vi använda golvvärmen och gissa vilken termostat devi 530. Nu får vi ingen värme alls svinkallt på golvet! Tog kontakt med Devi supporten och enligt dom måste vi ha garantisedel för att få den bytt
Fick aldrig någon sådan när vi byggde. Tycker det är fruktansvärt dåligt att Devi inte tar på sej ansvaret och byter ut sina 2007 termostater utan något tjafs!!!![]()
Så hör dig för med elfirman.
Vad ni invecklat och snackar du söte!!!Glufsglufs skrev:
Nu har jag fått ett svar från en fabrikant som säger att generellt så spelar det ingen roll vad man sätter för fabrikat av termostat till vad för slinga så länge givare och termostat är kalibrerade med varandra MEN borsett från vidare garantiåtagande osv från fabrikant så kan det bli fel i tempåtergivning från det man förväntar sig i vissa "no-name" produkter då det inte går att kalibrera in variablerna mellan slinga-temp-givare i termostaten. "Tempfel" kan även hända i deras "kit" men det går dock att kalibrera in det mer exakt.
Så, först och främst handlar det om garantin och sen vidare marknadsföringen då så klart men det "ingår" ju på sätt och vis i garantiåtagandet och vidare i vissa fall då om man byter mot något skrot.
Finns det något djävla sätt att få igång en termostat som aldrig fungerat? Min Haber
är svart i displayen men den värmer golvet i alla fall faktiskt. Och ja golvslingorna är det inget fel på det vet jag. Det efter som jag har samma slingor med samma vatt i ett par andra rum och därför så har jag provat att flytta över termostat av samma märke till den termostat där problemet ligger. Och då fungerar allt klockrent.... Så kontentan är då termostaten i spa avdelningen är fucked upp
Och då går det att reparera den djäveln på något sätt då displayen lyser men visar inga inställningar eller temperaturer?
Och faanskapet är från Estland så det där med garantier ja ja det funkar nog inte.
Märket är Havet Ht 110..
Ok men watt på kabel typ av givare och så behöver man inte ta hänsyn till det?M mroing skrev:
Isåfall är det ju bara att beställa något bra med golv och rums sensor.
Min termostat ska tydligen enligt tillverkaren vara exakt samma som Devi. Men dom är ju sanslöst dyra. Beställa på wish ? Finns ju några riktigt fina och avancerad där. Iof Kina men det mesta av varor kommer ju där ifrån nu för tiden.