341 läst ·
2 svar
341 läst
2 svar
Termostat ebeco golvvärme
Vi har under längre tid (några månader iallafall) haft problem med vår golvvärme i badrummet som installerades 2018. Termostaten klickar och blinkar även när vi ställt in att golvvärmen är av. Detta har resulterat i att vi dragit säkringen helt enkelt i det badrummet (och nedre hallen som ligger i samma grupp). Ny termostat är inköpt. Jag har absolut kunskap om att koppla och byta termostat, så där är det inga konstigheter. Jag har dock börjat fundera på om det kan vara annat än termoststen som felar. För några veckor sen kom vi hem från jobb och då hade vårat uttag till spisen brunnit, var centralt och gick inte in i väggen. Proppen gick och inga större skador. Elektriker kom dagen efter och ordnade det plus kollade bakom vägg för eventuella dolda elskador. Det fanns inte. Elektriker åtgärdade och jag stängde igen vägg i kök och spisen fungerar fint. Men efter det har jag ändå börjat fundera på om det inte är något helskumt med vår el. Hus byggt runt1985. Så inte jättegammalt, men inte skitnytt. Spis och golvvärme har olika säkringsscheman. Kök och resten av huset är med smältproppar och badrummet/golvvärmen är som sagt nyare med automatiska säkringar.
Vad säger ni? Kan det vara termostaten eller är det något annat tro?
Vad säger ni? Kan det vara termostaten eller är det något annat tro?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Det är högst sannolikt två oberoende fel du har. Inget av dem pekar på något underliggande centralt problem.
Elektroniken i en termostat kan mycket väl gå sönder av sig själv.
Perilexuttag kan orsaka kortslutning pga matfett och annat grejsimojs.
Ni får ha ögonen öppna på fler symptom som ev kan tyda på något överliggande, såsom glappkontakt och överspänning.
Elektroniken i en termostat kan mycket väl gå sönder av sig själv.
Perilexuttag kan orsaka kortslutning pga matfett och annat grejsimojs.
Ni får ha ögonen öppna på fler symptom som ev kan tyda på något överliggande, såsom glappkontakt och överspänning.
Klicka här för att svara