Hej!
Dessa UPONOR 24v termostater till vattenburen golvvärme kostar ca 1.200kr/st.
Är inte i bra kvalité och gör egentligen inget märkvärdigt. Jag behöver nu köpa 6 stycken!
Borde det inte finnas något no-name eller billigare märken att köpa som passar?
Är det nån som testat? Tack.
Denna säljs idag som passande:
https://www.rskdatabasen.se/kategor...rums-utegivare/termostat-24v-trad-5398297-213
Dessa UPONOR 24v termostater till vattenburen golvvärme kostar ca 1.200kr/st.
Är inte i bra kvalité och gör egentligen inget märkvärdigt. Jag behöver nu köpa 6 stycken!
Borde det inte finnas något no-name eller billigare märken att köpa som passar?
Är det nån som testat? Tack.
Denna säljs idag som passande:
https://www.rskdatabasen.se/kategor...rums-utegivare/termostat-24v-trad-5398297-213
Ska jag vara krass så billigast har varit att inte installera från första början. Dyra grejer som gå sönder med tiden. Jag vill påstå att har man ex värmepump så med innegivare å rätt injusterad golvvärme är det det billigaste sättet att värma huset. Man kan ev ha ställdon å termostat på något rum där ex solen värmer upp rummet så det blir väldigt varmt. Har en kompis som kör på det sättet å han tycker det fungerar kanon
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 167 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 167 inlägg
Är du säker på att det är termostaterna som är sönder och inte ventilerna som termostaten styr?
De verkar vara av mer tveksam kvalitet. De är väl inne på v4 eller nått på dessa nu.
Har du mätt med multimeter på termostaten?
De verkar vara av mer tveksam kvalitet. De är väl inne på v4 eller nått på dessa nu.
Har du mätt med multimeter på termostaten?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Du har säkert rätt, får beställa ställdoner ifall inte det är fel på termostaten.R RalleB skrev:
Vet inte alls hur man kontrollerar med multimetern.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 167 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 167 inlägg
Här finns guide hur man både kontrollerar styrdonet och termostaten👍:B berteriksson skrev:
https://www.uponor.com/sv-se/vvs/tjanster/support-for-golvvarmereglering/wirsbo
Du ska mäta med DC på multimetern👍
Tack för ditt värdefulla svar!R RalleB skrev:
Ser att det är sånna här styrdon jag behöver i så fall, varför är dem så dyra? Finns det inget billigare alternativ?
https://www.vvsobadrum.se/reservdel...nor-wirsbo/uponor-styrdon-vario-universal-24v
Termostater från LK S2 24V (NC) verkar tydligen passa detta system. Kostar ca 600kr istället för 1200kr+.
Styrdonen kanske man kan köpa från LK också ifall de är billigare. Hmm. Såg nu att dem kostar ca 500kr/st precis som från Uponor. Dock kanske LK håller längre? Uponor är ju på v4-5 som du sa tidigare
Redigerat:
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 167 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 167 inlägg
Den gamla varianten är billigare:
https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-vario-b-styrdon-24v/
Obs! Du måste kolla om du har har en fördelare i mässing eller rostfritt då det är 2 olika styrdon till dessa och är inte kompatibla med varandra.
Varianten ovan är till mässing.
https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-vario-b-styrdon-24v/
Obs! Du måste kolla om du har har en fördelare i mässing eller rostfritt då det är 2 olika styrdon till dessa och är inte kompatibla med varandra.
Varianten ovan är till mässing.
Men nya kanske håller längre?R RalleB skrev:
Detta är termostaten Uponor vill att man ska köpa för 1.300kr!!
https://golvvarmebutiken.se/vattenb...-termostat-24v-trad?gad_source=1&v=86-5398297
Dem billigare termostater jag hittat som kanske kan funka istället har jag listat här nedan:
LK Systems S2 24V ca 580kr!
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...io - Shopping&utm_id=19821934733&gad_source=1
No name - 350kr
https://billigtvvs.se/golvvarme/vat...lering/rumstermostat-tradbunden/?gad_source=1
tar gärna emot fler tips om någon vet någon annan termostat som funkar!!
https://golvvarmebutiken.se/vattenb...-termostat-24v-trad?gad_source=1&v=86-5398297
Dem billigare termostater jag hittat som kanske kan funka istället har jag listat här nedan:
LK Systems S2 24V ca 580kr!
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...io - Shopping&utm_id=19821934733&gad_source=1
No name - 350kr
https://billigtvvs.se/golvvarme/vat...lering/rumstermostat-tradbunden/?gad_source=1
tar gärna emot fler tips om någon vet någon annan termostat som funkar!!
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 167 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 167 inlägg
Hmm har faktiskt en termostat som inte funkar som den ska av gammal wirsbo modell.
Med anledningen av denna tråden så skruvade jag isär den, kretskortet är en väldigt simpel konstruktion.
Såpass simpel att det finns inte många felkällor.
Ska göra lite mätningar och jämföra med en fungerande.
Är förmodligen en kondensator eller nått motstånd som behövs bytas då man kan se på dioden som finns att den lyser svagare än på en fungerande.
Så nånstans på kretskortet sker ett spänningafall vilket gör att den förmodligen inte fungerar korrekt.
Är det så lär det handla om ett par kronor i materialkostnad det handlar om att reparera den.
Kan återkomma när jag pillat lite och gjort mätningar.
Själva styrdonet blir nog svårare att repa så den kostnaden får man nog ta om det är det.
Gjorde du nån felsökning med hjälp av länken jag skickade?
Med anledningen av denna tråden så skruvade jag isär den, kretskortet är en väldigt simpel konstruktion.
Såpass simpel att det finns inte många felkällor.
Ska göra lite mätningar och jämföra med en fungerande.
Är förmodligen en kondensator eller nått motstånd som behövs bytas då man kan se på dioden som finns att den lyser svagare än på en fungerande.
Så nånstans på kretskortet sker ett spänningafall vilket gör att den förmodligen inte fungerar korrekt.
Är det så lär det handla om ett par kronor i materialkostnad det handlar om att reparera den.
Kan återkomma när jag pillat lite och gjort mätningar.
Själva styrdonet blir nog svårare att repa så den kostnaden får man nog ta om det är det.
Gjorde du nån felsökning med hjälp av länken jag skickade?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 546 inlägg
Styrdon finns på aliexpress för någon 50lapp/styck, se till att du får rätt volt och no/nc .
https://de.aliexpress.com/w/wholesa...g0o.productlist.auto_suggest.1.11224533LzR4Vr
https://de.aliexpress.com/w/wholesa...g0o.productlist.auto_suggest.1.11224533LzR4Vr
Vågar man köpa fulkopior av sånna saker? Vill ju inte bränna ner huset för att man snålar med termostater ;DI InsidersUnited skrev:
Jag tänker mig LK's termostater i värsta fall som det billigaste alternativet. Kostar ca 600kr/st
Hej! Nej, ingen felsökning. Plasten och allt är så trasigt så allt behöver bytas ut på dem termostaterna tyvärr. Tack ändå!R RalleB skrev:Hmm har faktiskt en termostat som inte funkar som den ska av gammal wirsbo modell.
Med anledningen av denna tråden så skruvade jag isär den, kretskortet är en väldigt simpel konstruktion.
Såpass simpel att det finns inte många felkällor.
Ska göra lite mätningar och jämföra med en fungerande.
Är förmodligen en kondensator eller nått motstånd som behövs bytas då man kan se på dioden som finns att den lyser svagare än på en fungerande.
Så nånstans på kretskortet sker ett spänningafall vilket gör att den förmodligen inte fungerar korrekt.
Är det så lär det handla om ett par kronor i materialkostnad det handlar om att reparera den.
Kan återkomma när jag pillat lite och gjort mätningar.
Själva styrdonet blir nog svårare att repa så den kostnaden får man nog ta om det är det.
Gjorde du nån felsökning med hjälp av länken jag skickade?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 546 inlägg
LK har haft produktion i Kina sedan 2006 👍

