B
Hej!

Dessa UPONOR 24v termostater till vattenburen golvvärme kostar ca 1.200kr/st.

Är inte i bra kvalité och gör egentligen inget märkvärdigt. Jag behöver nu köpa 6 stycken!

Borde det inte finnas något no-name eller billigare märken att köpa som passar?
Är det nån som testat? Tack.

Denna säljs idag som passande:
https://www.rskdatabasen.se/kategor...rums-utegivare/termostat-24v-trad-5398297-213
 
  • Termostat för vattenburen golvvärme från märket Wirsbo, med rund inställningsknapp, monterad på röd vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostat för vattenburen golvvärme i vit plastkapsling med grön kretskort och komponenter, inklusive lysdiod och vridpotentiometer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska jag vara krass så billigast har varit att inte installera från första början. Dyra grejer som gå sönder med tiden. Jag vill påstå att har man ex värmepump så med innegivare å rätt injusterad golvvärme är det det billigaste sättet att värma huset. Man kan ev ha ställdon å termostat på något rum där ex solen värmer upp rummet så det blir väldigt varmt. Har en kompis som kör på det sättet å han tycker det fungerar kanon
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
Är du säker på att det är termostaterna som är sönder och inte ventilerna som termostaten styr?
De verkar vara av mer tveksam kvalitet. De är väl inne på v4 eller nått på dessa nu.
Har du mätt med multimeter på termostaten?
 
B
R RalleB skrev:
Är du säker på att det är termostaterna som är sönder och inte ventilerna som termostaten styr?
De verkar vara av mer tveksam kvalitet. De är väl inne på v4 eller nått på dessa nu.
Har du mätt med multimeter på termostaten?
Du har säkert rätt, får beställa ställdoner ifall inte det är fel på termostaten.

Vet inte alls hur man kontrollerar med multimetern. :(
 
R
  • Älska
berteriksson
  • Laddar…
B
R RalleB skrev:
Här finns guide hur man både kontrollerar styrdonet och termostaten👍:
[länk]

Du ska mäta med DC på multimetern👍
Tack för ditt värdefulla svar!

Ser att det är sånna här styrdon jag behöver i så fall, varför är dem så dyra? Finns det inget billigare alternativ?
https://www.vvsobadrum.se/reservdel...nor-wirsbo/uponor-styrdon-vario-universal-24v

Termostater från LK S2 24V (NC) verkar tydligen passa detta system. Kostar ca 600kr istället för 1200kr+.

Styrdonen kanske man kan köpa från LK också ifall de är billigare. Hmm. Såg nu att dem kostar ca 500kr/st precis som från Uponor. Dock kanske LK håller längre? Uponor är ju på v4-5 som du sa tidigare
 
Redigerat:
R
  • Gilla
berteriksson
  • Laddar…
B
R RalleB skrev:
Den gamla varianten är billigare:
[länk]

Obs! Du måste kolla om du har har en fördelare i mässing eller rostfritt då det är 2 olika styrdon till dessa och är inte kompatibla med varandra.

Varianten ovan är till mässing.
Men nya kanske håller längre? :) Blir iofs inget bättre med dessa nya uppgraderingar, är som sagt på v4 eller om det är v5 t.o.m på styrdonen.
 
R
Man får ju hoppas att de nyare är bättre och att de har gjort nya versioner av en anledning, de är iallafall lite strömsnålare men det lilla kvittar.
 
  • Gilla
berteriksson
  • Laddar…
B
Detta är termostaten Uponor vill att man ska köpa för 1.300kr!!
https://golvvarmebutiken.se/vattenb...-termostat-24v-trad?gad_source=1&v=86-5398297

Dem billigare termostater jag hittat som kanske kan funka istället har jag listat här nedan:
LK Systems S2 24V ca 580kr!
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...io - Shopping&utm_id=19821934733&gad_source=1

No name - 350kr
https://billigtvvs.se/golvvarme/vat...lering/rumstermostat-tradbunden/?gad_source=1

tar gärna emot fler tips om någon vet någon annan termostat som funkar!!
 
R
Hmm har faktiskt en termostat som inte funkar som den ska av gammal wirsbo modell.

Med anledningen av denna tråden så skruvade jag isär den, kretskortet är en väldigt simpel konstruktion.
Såpass simpel att det finns inte många felkällor.
Ska göra lite mätningar och jämföra med en fungerande.
Är förmodligen en kondensator eller nått motstånd som behövs bytas då man kan se på dioden som finns att den lyser svagare än på en fungerande.

Så nånstans på kretskortet sker ett spänningafall vilket gör att den förmodligen inte fungerar korrekt.

Är det så lär det handla om ett par kronor i materialkostnad det handlar om att reparera den.

Kan återkomma när jag pillat lite och gjort mätningar.

Själva styrdonet blir nog svårare att repa så den kostnaden får man nog ta om det är det.


Gjorde du nån felsökning med hjälp av länken jag skickade?
 
B
I InsidersUnited skrev:
Styrdon finns på aliexpress för någon 50lapp/styck, se till att du får rätt volt och no/nc .



[länk]
Vågar man köpa fulkopior av sånna saker? Vill ju inte bränna ner huset för att man snålar med termostater ;D

Jag tänker mig LK's termostater i värsta fall som det billigaste alternativet. Kostar ca 600kr/st
 
B
R RalleB skrev:
Hmm har faktiskt en termostat som inte funkar som den ska av gammal wirsbo modell.

Med anledningen av denna tråden så skruvade jag isär den, kretskortet är en väldigt simpel konstruktion.
Såpass simpel att det finns inte många felkällor.
Ska göra lite mätningar och jämföra med en fungerande.
Är förmodligen en kondensator eller nått motstånd som behövs bytas då man kan se på dioden som finns att den lyser svagare än på en fungerande.

Så nånstans på kretskortet sker ett spänningafall vilket gör att den förmodligen inte fungerar korrekt.

Är det så lär det handla om ett par kronor i materialkostnad det handlar om att reparera den.

Kan återkomma när jag pillat lite och gjort mätningar.

Själva styrdonet blir nog svårare att repa så den kostnaden får man nog ta om det är det.


Gjorde du nån felsökning med hjälp av länken jag skickade?
Hej! Nej, ingen felsökning. Plasten och allt är så trasigt så allt behöver bytas ut på dem termostaterna tyvärr. Tack ändå!
 
LK har haft produktion i Kina sedan 2006 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.