7 155 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Termometrar till ack.tank
Hejsan!
Ja ska börja renovera köket om ca 1 halvår och har börjat planera och skissa lite..
Vår primära värme får vi från kökspanna kopplad till ack.tank. Och när vi eldar i köket så vet ja inte vilken temp ack.tanken ligger på, utan jag måste springa ner (i källarn där tanken står) och kolla lite då och då när vi eldar så ja vet vilken temp den har kommit upp till.
Det jag skulle vilja göra är att sätta tre termometrar i köket som visar topp-mitt &botten temp. i tanken. Så kan jag följa det därifrån.
Finns det trådlösa termometrar, alltså att ja kan sätta mätaren på tanken och visaren i köket, eller måste man dra en lååång "kabel"? Va finns det för alternativ?
Vi har ett gammalt hus oxå så helst skulle ja inte vilja ha en digital mätare, eller inte att de visas digital utan ungefär som nedan:
http://media.conrad.de/m/6000_6999/6500/6500
/6501/650104_BB_02_FB.EPS.jpg
(dock ska den ju visa mer än till 50 grader som bilden)
Tacksam för svar
Ja ska börja renovera köket om ca 1 halvår och har börjat planera och skissa lite..
Vår primära värme får vi från kökspanna kopplad till ack.tank. Och när vi eldar i köket så vet ja inte vilken temp ack.tanken ligger på, utan jag måste springa ner (i källarn där tanken står) och kolla lite då och då när vi eldar så ja vet vilken temp den har kommit upp till.
Det jag skulle vilja göra är att sätta tre termometrar i köket som visar topp-mitt &botten temp. i tanken. Så kan jag följa det därifrån.
Finns det trådlösa termometrar, alltså att ja kan sätta mätaren på tanken och visaren i köket, eller måste man dra en lååång "kabel"? Va finns det för alternativ?
Vi har ett gammalt hus oxå så helst skulle ja inte vilja ha en digital mätare, eller inte att de visas digital utan ungefär som nedan:
http://media.conrad.de/m/6000_6999/6500/6500
/6501/650104_BB_02_FB.EPS.jpg
(dock ska den ju visa mer än till 50 grader som bilden)
Tacksam för svar
Regin har lite digitala termometrar som är din-monteringsbara.
Men det vet i gudarna om de är så snygga.
Jag är oxå på jakt efter digitala termometrar som skall kunna monteras inomhus som ser någorlunda ut.
Men det får nog bli till att bygga dem själv.
Men det vet i gudarna om de är så snygga.
Jag är oxå på jakt efter digitala termometrar som skall kunna monteras inomhus som ser någorlunda ut.
Men det får nog bli till att bygga dem själv.
Har en tanke på att bygga en termometer av biltermometrar och givare.
Är det någon som provat?
Är det någon som provat?
Om det intresserar dig med lite tecknik så rekomenderar jag 1-wire system med DS1820 temp givare, dock inte trådlöst men du får loggning och temp historia. lägg till så många givare du vill (nästan) tank radiator ute inne och sen så kan du lägga upp privat websida så har du koll på tempen med t.ex. mobilen när du inte är hemma.
Systemet går att bygga ut till mycket mera än just temperaturmätning.
H. Jonas
Systemet går att bygga ut till mycket mera än just temperaturmätning.
H. Jonas
Hehe.. Jag har hållt på och utvecklat förarid med 1-wire system på jobbet så tanken har faktiskt slagit mejJonas_81 skrev:Om det intresserar dig med lite tecknik så rekomenderar jag 1-wire system med DS1820 temp givare, dock inte trådlöst men du får loggning och temp historia. lägg till så många givare du vill (nästan) tank radiator ute inne och sen så kan du lägga upp privat websida så har du koll på tempen med t.ex. mobilen när du inte är hemma.
Systemet går att bygga ut till mycket mera än just temperaturmätning.
H. Jonas
Klicka här för att svara
