En timme för att reparera ett altangolv. Uppenbarligen ett amatörbygge. Trallen lagd utan hänsyn till ådringen med glad gubbe här och där vilket inneburit att den buktar. Detta i kombination med billig trallskruv som inte förmått att hålla trallen mot bärlinan med konsekvens att trallskruven gått av. Suck. Förhoppningsvis ska ”riktig trallskruv göra susen tills vidare. En skruv på träyta med skuggor, synliga träfibrer och borrade hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svenskträ säger: Montera trallbrädan med den bästa sidan vänd uppåt. Om möjligt ska kärnsidan vändas uppåt.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Det där med glad/sur gubbe har jag helt skitit i under senaste årens altanbyggen, spelar ingen roll med typisk svensson-trall. Snyggaste sidan uppåt bara så blir det bra.

Att du har en massa skruv som gått av, beror på att det valts annat än rostfria skruv i A2/A4-kvalitet. Ser att de även är litet väl långt iskruvade vilket ger en fuktficka som påskyndar korrosion i korrosionskänsliga skruvar.

Monterar man altanen själv så blir det vanligen att man drar de rostfria skruven snyggt och prydligt precis i liv med ytan, sedan nästa år när träet krympt och satt sig får man gå över hela rasket igen och skruva ner skallarna som börjat sticka upp i det krympande virket. Inget jättejobb men värt att notera.

Käre blåtummr
Det var inte jag som fuskbyggde altanen.

B banjoatte skrev:
Käre blåtummr
Det var inte jag som fuskbyggde altanen.
Är det någon som påstått att du byggt altanen. Snarat har några, på goda grunder, hävdat att det INTE är fel att lägga olika sidor upp. Det är bara en seglivad myt, bland amatörer, med "glad gubbe". Man lägger, som sagt, den finaste sidan upp.

• Gilla
Kashew
  • Laddar…
A AG A skrev:
Är det någon som påstått att du byggt altanen. Snarat har några, på goda grunder, hävdat att det INTE är fel att lägga olika sidor upp. Det är bara en seglivad myt, bland amatörer, med "glad gubbe". Man lägger, som sagt, den finaste sidan upp.
Den som byggde valde fel skruv . Inte jag. Däremot ersatte jag med bättre skruv

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.