4 107 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Temperaturvärden FTX
Hej,
Har ett FTX-system (Heru 62t) som är installerat och inställt av fackman. Jag glömde byta filter på två år vilket gav larm och till slut stängdes FTX:en av i ett par veckor. Har nu köpt nya filter och bytt, och systemet är igång igen. Reagerar dock på att inomuhusklimatet blir betydligt kallare när systemet kört igång. Ska det verkligen vara så? Jag kan ingenting alls om det här, men skriver in mina värde som står på färrkontrollen. Är de rimliga eller bör jag kontakta fackman för justering?
Utetemperatur 5
Avlufttemperatur 13
Tillufttemperatur 8
Frånlufttemperatur 20
Verkningsgrad 62%
Tacksam för svar och guidning inom detta okända område
Har ett FTX-system (Heru 62t) som är installerat och inställt av fackman. Jag glömde byta filter på två år vilket gav larm och till slut stängdes FTX:en av i ett par veckor. Har nu köpt nya filter och bytt, och systemet är igång igen. Reagerar dock på att inomuhusklimatet blir betydligt kallare när systemet kört igång. Ska det verkligen vara så? Jag kan ingenting alls om det här, men skriver in mina värde som står på färrkontrollen. Är de rimliga eller bör jag kontakta fackman för justering?
Utetemperatur 5
Avlufttemperatur 13
Tillufttemperatur 8
Frånlufttemperatur 20
Verkningsgrad 62%
Tacksam för svar och guidning inom detta okända område
Jag tolkar det som att frånluften är den luft som hämtas in från i mitt fall kök och två badrum. Jag har utblås i vardagsrum, kök och tre sovrum. Det är denna luft jag upplever väldigt kall, och gissar att det är den som kallas tilluft. Det blåser rätt bra från tilluftsventilerna och luften känns snarare som 8 grader än 20. Är det verkligen rimligt att blåsa in så kall luft i huset - någon som vet?
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Är verkligen den där snurrgrejen, som sköter värmeförflyttningen från frånluft till tilluft igång?
Om frånluften är 22°C borde ju tilluften vara närmare 20°C.
Om frånluften är 22°C borde ju tilluften vara närmare 20°C.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Ja, det är ju en sån där roterande värmeväxlarenovis81 skrev:
http://products.ostberg.com/Item/Details/719
Inget jag skulle vilja ha.
Men visst är de väl de vanligaste FTX-aggregaten?
Ser ut som att något hänt med ditt aggregat.
Jag skulle kontrollera följande:
* Fungerar värmeväxlaren (det stora hjulet mitt i aggregatet som skall snurra, remdriven av en liten motor)
* Fungerar frånluftsfläkten, kontrollera om det suger bra i donen i badrum/kök.
Finns en risk om fläktarna har gått länge med smutsiga filter att dessa tagit skada, fläktmotorn kyls av luften den transporterar.
Jag skulle kontrollera följande:
* Fungerar värmeväxlaren (det stora hjulet mitt i aggregatet som skall snurra, remdriven av en liten motor)
* Fungerar frånluftsfläkten, kontrollera om det suger bra i donen i badrum/kök.
Finns en risk om fläktarna har gått länge med smutsiga filter att dessa tagit skada, fläktmotorn kyls av luften den transporterar.
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kolla också att inget.hänt.med.flödesinställningarna tex att du har mer varvtal på fläkten för tilluft ist för frånluften som det ska vara.
Känner du dig inte att du fixar detta så kontakta en kunnig.
Rekomenderar dock att har man en ftx så bör man lära sig om den då det blir meck ibland
Jobbigt om det händer i vargavintern. (Egna erfarenheter)
Känner du dig inte att du fixar detta så kontakta en kunnig.
Rekomenderar dock att har man en ftx så bör man lära sig om den då det blir meck ibland
Jobbigt om det händer i vargavintern. (Egna erfarenheter)
Medlem
· Östergötland
· 253 inlägg
Det låter ju direkt som att värmeväxlaren inte roterar.
Om du inte vill ta dit en någon som utför felsökningen så skulle jag börja med att väldigt försiktigt öppna fronten under drift, och kolla så att värmeväxlaren roterar, att fläktarna går och även varvar upp vid ex forcering.
Vilken fläkthastighet har du inställt vid Norm drif?
Vilken tilluft temp?
Eftervärmare på/av?
Om du inte vill ta dit en någon som utför felsökningen så skulle jag börja med att väldigt försiktigt öppna fronten under drift, och kolla så att värmeväxlaren roterar, att fläktarna går och även varvar upp vid ex forcering.
Vilken fläkthastighet har du inställt vid Norm drif?
Vilken tilluft temp?
Eftervärmare på/av?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden