Jag befinner mig i startgropen inför att renovera en del av min källare. Huset är 50+50 kvm i suterräng, varav halva källaren är boyta med ett litet gästrum och ett badrum och halva källaren är förråd. Förrådsdelen ligger längst in i huset och är helt under marknivå. På 90-talet isolerade man detta förråd inifrån med träreglar, cellplast, byggplast och träpanel. Jag har som plan att riva detta och putsa samt måla betongväggen. Det ska fortsatt vara förråd, men också en liten träningsyta.
Inom ett par år är det tänkt att vi ska bygga ut huset och dränera/isolera utifrån när man ändå gräver. Tills dess blir det ju en helt oisolerad betongvägg. Blir det stor skillnad i energiförbrukning gentemot nuvarande förhållanden? Vi har en mindre luft-luft i den andra källardelen som går för jämnan.
Vänligen, Paul