7 819 läst ·
3 svar
8k läst
3 svar
Temperatur spabad
Hej på er!
Vi har ett spabad som ingick i vårt husköp och nu börjar det bli vinter på riktigt.
Då vi inte badar jätteofta nu på vintern så har jag börjat fundera lite på det här med temperatur.
Just nu är spabadet inställt på 37 grader vilket jag tycker är lite mycket ur elförbrukningssynpunkt. Jag har därför funderat lite på om man skulle kunna ställa ner temperaturen till typ 20-30 grader och sedan höja vid de tillfällen vi ska använda badet?
Känns ju som att sålänge vattnet ändå håller ca 20 grader så finns ingen risk att nåt fryser då badet värmer automatiskt så fort det går under inställd temperatur.
Vad tror ni och hur brukar ni göra?
Tack på förhand!
Vi har ett spabad som ingick i vårt husköp och nu börjar det bli vinter på riktigt.
Då vi inte badar jätteofta nu på vintern så har jag börjat fundera lite på det här med temperatur.
Just nu är spabadet inställt på 37 grader vilket jag tycker är lite mycket ur elförbrukningssynpunkt. Jag har därför funderat lite på om man skulle kunna ställa ner temperaturen till typ 20-30 grader och sedan höja vid de tillfällen vi ska använda badet?
Känns ju som att sålänge vattnet ändå håller ca 20 grader så finns ingen risk att nåt fryser då badet värmer automatiskt så fort det går under inställd temperatur.
Vad tror ni och hur brukar ni göra?
Tack på förhand!
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 302 inlägg
Sätt det på lägsta möjliga temperatur som går att ställa in. Om den ändå värmer så bör det inte frysa.
Vad är det för fabrikat ni har? Om det är ett av de bättre märkens kostar uppvärmning 100-200 kWh på en månad 40 gr varmt om du inte badar.
Det är ett Pentland. Vet inte vad det ska klassas som men som jag förstått det så är det väl kanske inte något supermärke.rickard_89 skrev:
Tycker elräkningen har blivit så hög nu när det blivit lite kallare så jag misstänker att badet drar rätt så mycket.
Klicka här för att svara